Vihreiden Hopsu: “Jollei ilmastonmuutosta ja luontokatoa oteta valtionyhtiöissä tosissaan, käy se vielä kalliiksi”

Eduskunnassa 5.10. käydyssä välikysymyskeskustelussa Vihreiden kansanedustaja Inka Hopsu korosti, että vihreässä siirtymässä ei saa energiakriisissä alkaa ottaa askeleita taaksepäin. Valtion omistajaohjauksessa täytyy pitää huolta siitä, että valtionyhtiöt tukevat valtion strategisia etuja.

– Vihreä siirtymä on ratkaisu energiakriisiin. Suomi on monia muita maita paremmassa asemassa, koska meillä on pitkälti jo päästy eroon fossiilisista energialähteistä sähköntuotannossa. Tämä näkyy muun muassa siinä, että sähkön hinnat ovat pysyneet pääsääntöisesti alempana kuin eteläisemmässä Euroopassa, Hopsu sanoo.

Hopsu peräänkuuluttaa tarvetta lisätä edelleen päästötöntä uusiutuvaa sähköntuotantoa, mutta huomauttaa ettei siitä ehdi tulla lisäapua tulevaksi talveksi.

– Tuleva talvi voi olla vaikea, mutta etenkin tuulivoiman voimakas lisärakentaminen tulee jatkossa parantamaan tilannetta. Myös aurinkovoiman rakentaminen on hyvässä vauhdissa. Vihreät tavoittelee aurinkosähkön moninkertaistamista lähivuosien aikana sekä hajautetulla pientuotannolla että teollisen mittakaavan tuotannolla verkkoon, Hopsu toteaa.

Hopsun mielestä nyt on välttämätöntä pohtia valtion omistajaohjauksen linjaa.

– Yhtiöt ovat kasvuhakuisia, mutta valtion tulee olla myös turvallisuushakuinen ja pitää huolta siitä, että omistuksessa olevat yhtiöt tukevat valtion strategisia etuja. Omistajapolitiikan on oltava tarvittaessa riittävän vahvaa, jotta tämä toteutuu. On pidettävä huolta, että valtion strategiset intressit ja omistajaohjauksen periaatteet todella ohjaavat omistamista, Hopsu kommentoi.

Vihreille oli tärkeää, että hallituksen omistajapolitiikan periaatepäätökseen saatiin vahvat ilmastovelvoitteet.

– Jollei ilmastonmuutosta ja luontokatoa oteta valtionyhtiöissä tosissaan, käy se vielä kalliiksi, kun bisnekseltä menee pohja alta. Valtio-omisteisten yritysten ei tulisi jatkossa laittaa yhtäkään uutta euroa kiinni fossiiliteollisuuteen, vaan suunnan tulee olla fossiilisista irtautuminen, Hopsu sanoo.

Lue puhe kokonaisuudessaan Vihreiden nettisivuilta osoitteesta: https://www.vihreat.fi/?post_type=story&p=6739&preview=true

Vihreät päivittivät maatalousohjelmansa - huoltovarmuus ja kestävä ruoantuotanto entistä tärkeämpiä2.12.2022 11:55:39 EET | Tiedote

Vihreiden puoluevaltuusto hyväksyi kokouksessaan 27.11. puolueelle päivitetyn maatalousohjelman. Ohjelman päivityksessä korostettiin etenkin kestävän ruoantuotannon merkitystä sekä esitettiin keinoja maatalouden siirtymiseksi pois fossiiliriippuvuudesta. Epävarma maailmantilanne on myös nostanut ruokaturvan ja ruoantuotannon omavaraisuuden entistä tärkempään rooliin.

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne vaihtoehtobudjeteista: Tutkimuksen rahoittamisen ohella sen tuloksia kannattaisi kuunnella30.11.2022 21:23:08 EET | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne ihmettelee Perussuomalaisten ja Kokoomuksen julkaisemien vaihtoehtobudjettien epäjohdonmukaisuuksia. Tutkimuksen rahoituksesta puhuu nyt moni, mutta tieteen ja tutkimuksen viesti ei opposition vaihtoehdoissa näy. Heikennykset ilmasto- ja luontopolitiikkaan ovat tästä selkein esimerkki.

Ohisalo: Keskustan teatteri uhkaa luontokadon torjuntaa30.11.2022 11:40:13 EET | Tiedote

Luonnonsuojelulain uudistamisen myötä uhanalaiset luontotyypit olisi tunnistettu yhtä tärkeäksi luonnon monimuotoisuuden osaksi kuin yksittäiset lajit. Keskusta on tehnyt yhdessä oppositiopuolueiden kanssa luonnonsuojelulaista symbolin, joka on periaatteen vuoksi revittävä eduskuntakäsittelyssä rikki, Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo kirjoittaa Vihreässä blogissa.