Vihreiden Hyrkkö: “Oikeudenhoidon ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki”

Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja lakivaliokunnan jäsen Saara Hyrkkö piti ryhmäpuheenvuoron eduskunnan keskustelussa oikeudenhoitoa koskevasta valtioneuvoston selonteosta 1.12. Hyrkkö korosti oikeudenhoidon riittävää rahoitusta ja vankeinhoidon laadun parantamista olennaisina keinoina vahvistaa oikeusvaltiota.

Embargo kunnes puhe on pidetty

Hyrkkö peräänkuuluttaa puuttumista henkilöstön jaksamisen haasteisiin ja työsuhteiden määräaikaisuuteen. Hän toivoo, että jokainen puolue sitoutuu turvaamaan oikeudenhoidon riittävän rahoituksen, pitämään huolta kohtuullisista käsittelyajoista ja jokaisen ihmisen oikeusturvasta.

- Oikeudenhoidon parissa työskentelevät ovat harvoin barrikadeilla, vaikka ehkä syytä olisi. He ovat toistuvasti tuoneet esille työn kasvavia vaatimuksia, jaksamisen haasteita, keskeneräisten järjestelmien kuormittavuutta ja riittämättömiä resursseja. Epävarmasta rahoituksesta johtuva määräaikaisten työsuhteiden suuri määrä lisää hallinnollista taakkaa ja vaikeuttaa työsuhteiden täyttämistä, Hyrkkö sanoo.

Hyrkkö harmittelee, että julkisessa keskustelussa rangaistusten koventamista usein tarjotaan ihmelääkkeeksi rikollisuuden vähentämiseen.

- Näyttöä rangaistusten koventamisen vaikuttavuudesta ei juuri ole. Tärkeämpää olisikin tunnistaa todellisuudessa toimivia keinoja ennaltaehkäistä rikollisuutta ja katkaista rikoskierteitä. Vankeinhoidon laadun parantaminen voisi olla tällainen keino, Hyrkkö sanoo.

Vangeista puolet uusii rikoksen viiden vuoden kuluessa vapautumisesta ja jopa yhdeksällä kymmenestä vangista on päihdetaustaa.

- Asunnottomuus, päihdeongelmat ja oppimisen haasteet vaikeuttavat vapautuvien vankien arjessa selviytymistä. Tämä kierre voidaan katkaista. Euroopan neuvoston kidutuksen vastainen komitea on toistuvasti kiinnittänyt huomiota vangeille järjestettävän mielekkään toiminnan ja koulutetun henkilökunnan riittämättömyyteen sekä vankiterveydenhuollon resursseihin. Vihreät ehdottaa, että tulevalla hallituskaudella rikollisuutta vähennetään vankeinhoidon laatua parantamalla, Hyrkkö sanoo.

- Oikeudenhoidon ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Toimiakseen se edellyttää tasapainoista ja riittävää rahoitusta kaikille ketjun viranomaisille ja myös esimerkiksi rikosten uhrien tukemiseen, Hyrkkö päättää.

Hyrkön koko puhe (Embargo kunnes puhe on pidetty):

Arvoisa puhemies,

Luottamus on yhteiskunnan perusta. Vakaata demokratiaa ja riippumatonta oikeusvaltiota ei tule pitää itsestäänselvyytenä.

Esimerkit maailmalta osoittavat, että kun kansainvälisen oikeuden periaatteet, yhteiset arvot ja sovitut pelisäännöt hylätään, oikeusvaltio voi hapertua silmänräpäyksessä.

Meillä Suomessa luottamus on vahva. Saamme myönteisiä arvioita oikeusjärjestelmän riippumattomuudesta, sananvapaudesta ja korruption torjunnasta.

Se ei ole sattumaa.

Se on pitkäjänteisen työn tulos ja suoraselkäisten ammattilaisten ansiota.

Maalissa emme ole.

Oikeusprosessit ovat aivan liian pitkiä ja kalliita. Vihreille on tärkeää, että jokaisella on aito mahdollisuus hakea ja saada oikeutta.

Ärade talman,

Jag vill offentligt tacka justitieministern Henriksson

om att hon har tagit med sig många lagförslag

som har bekräftat rättsstaten.

Ja haluan kiittää ministeri Henrikssonia myös siitä, että pääsemme käsittelemään tätä kaikkien aikojen ensimmäistä oikeudenhoidon selontekoa.

Olemme lakivaliokunnassa kantaneet yli puoluerajojen huolta oikeudenhoidon rahoituksesta ja siksi ehdottaneet korjaavien askelmerkkien kokoamista selonteon muotoon.

Kuluvalla vaalikaudella pysyviä määrärahoja on lisätty tuntuvasti, mutta rahoituksen taso ei ole vielä riittävä.

Oikeudenhoidon tekijät ovat harvoin barrikadeilla tai otsikoissa vaatimassa itselleen lisää määrärahoja. Silti tai ehkä juuri siksi toivon, että jokainen puolue sitoutuu turvaamaan oikeudenhoidon riittävän rahoituksen ja pitämään huolta kohtuullisista käsittelyajoista ja jokaisen ihmisen oikeusturvasta.

Vihreät on tähän työhön valmis.

Arvoisa puhemies,

Niin, oikeudenhoidon parissa työskentelevät ovat tosiaan harvoin barrikadeilla, vaikka ehkä syytä olisi. He ovat toistuvasti tuoneet esille työn kasvavia vaatimuksia, jaksamisen haasteita, keskeneräisten järjestelmien kuormittavuutta ja riittämättömiä resursseja. Epävarmasta rahoituksesta johtuva määräaikaisten työsuhteiden suuri määrä lisää hallinnollista taakkaa ja vaikeuttaa työsuhteiden täyttämistä.

Vihreät pitää välttämättömänä, että henkilöstön jaksamisen haasteisiin ja työsuhteiden määräaikaisuuteen puututaan. Meidän on pidettävä parempaa huolta näistä ihmisistä, jotka työkseen turvaavat oikeutta ja puolustavat demokratiaa.

Arvoisa puhemies,

Oikeudenhoidon voimavaroihin ja oikeusvaltion peruskysymyksiin kytkeytyy kiinteästi myös rikollisuuden määrä. Suomessa rikosten määrä on ollut jo pitkään laskussa, mutta rikollisuus kasautuu voimakkaasti sekä tekijöiden että uhrien osalta.

Julkisessa keskustelussa rangaistusten koventamista tarjotaan usein ihmelääkkeeksi rikollisuuden vähentämiseen. Näyttöä tämän keinon vaikuttavuudesta ei juuri ole. Tärkeämpää olisikin tunnistaa todellisuudessa toimivia keinoja ennaltaehkäistä rikollisuutta ja katkaista rikoskierteitä.

Vankeinhoidon laadun parantaminen voisi olla tällainen keino.

Puolet vangeista uusii rikoksen viiden vuoden kuluessa vapautumisesta. Jopa yhdeksälläkymmenellä prosentilla (90 %) vangeista on päihdetaustaa. Asunnottomuus, päihdeongelmat ja oppimisen haasteet vaikeuttavat vapautuvien vankien arjessa selviytymistä. Tämä kierre voidaan katkaista.

Vihreät ehdottaa, että tulevalla hallituskaudella rikollisuutta vähennetään vankeinhoidon laatua parantamalla.

Arvoisa puhemies,

Oikeudenhoidon ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Toimiakseen se edellyttää tasapainoista ja riittävää rahoitusta kaikille ketjun viranomaisille ja myös esimerkiksi rikosten uhrien tukemiseen.

Terve oikeusvaltio on pienen ihmisen turva, josta kannattaa pitää huolta. Epäluottamuksen kylväminen tuomioistuimia ja erilaisia instituutioita kohtaan tai eri ihmisryhmien välille on aina hälytyskello myös oikeusvaltiolle.

Vihreät haluaa rakentaa oikeusjärjestelmää, joka on ihmisten luottamuksen arvoinen. Vastuu luottamuksen rakentamisesta on yhteinen.

Vihreät: hallituksen luontopolitiikka vaarantaa Suomen ja Euroopan luonnon – välikysymys harkinnassa21.3.2024 18:15:07 EET | Tiedote

Ilmasto- ja ympäristöministeri Kai Mykkänen ilmoitti kyselytunnilla 21.3., että hallitus vastustaa EU:n ennallistamisasetusta. Suomen kanta voi olla ratkaiseva asetuksen hyväksymisen kannalta. Vihreät on tyrmistynyt hallituksen linjasta ja äärimmäisen pettynyt hallituksen luontopolitiikkaan. Siksi vihreät harkitsee välikysymyksen jättämistä luonnon monimuotoisuudesta.