Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto: Lapsille kesän puistoruokailu koko maahan

Vihreät esittää, että Suomen jokaisessa kunnassa tulisi tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin, kirjoittaa Outi Alanko-Kahiluoto Vihreässä blogissa. Hurja inflaation kiihtyminen ja ruoan hinnan nousu osuu kipeästi pienituloisiin lapsiperheisiin, eivätkä kaikki lapset saa kesäaikaan lainkaan lämmintä ruokaa. Suomen jokaisessa kunnassa tulisi Alanko-Kahiluodon mukaan tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin. Helsingissä puistoruokailu täytti tänä vuonna jo 70 vuotta.

- Kun koulut ovat kesällä kiinni, on vaarana, etteivät kaikki lapset saa lounasta. Siksi Vihreät esittää, että Suomen jokaisessa kunnassa tulisi tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin, Alanko-Kahiluoto kirjoittaa.

Helsingissä puistoruokailu täytti tänä vuonna 70 vuotta. Kesällä 2020 puistoissa jaettiin keskimäärin 8 000 annosta päivässä. Puistoruokailua on Helsingin lisäksi toteutettu esimerkiksi Hämeenlinnassa ja Porvoossa, mutta valtakunnallinen malli puuttuu. Ruokailun voi toteuttaa leikkipuiston sijaan myös esimerkiksi kirjaston pihalla, uimarannalla tai luontopolun äärellä.

Eniten hintojen noususta kärsivät ne perheet, jotka olivat jo valmiiksi muita heikommassa asemassa. Vuonna 2019 enemmän kuin joka kymmenes suomalainen lapsi eli pienituloisissa perheissä.

- Myös monet sellaiset perheet, jotka ovat jo aiemmin joutuneet sinnittelemään toimeentulon rajoilla, ovat nyt vaarassa ajautua köyhyyteen. Inflaatio osuu pahiten pienituloisiin perheisiin, jotka käyttävät suhteessa suuremman osan tuloistaa ruokaan ja muihin välttämättömiin tarpeisiin, Alanko-Kahiluoto sanoo.

- Koska kaikilla perheillä ei ole varaa tai mahdollisuutta tarjota lapsille lämmin ateria, osa lapsista saa päivän ainoan lämpimän aterian koulussa tai päiväkodissa. Siksi koulujen ja päiväkotien ollessa kesällä kiinni kuntien tulisi tarjota lapsille ja nuorille maksuton lounas, kuten esimerkiksi Helsingissä tehdään, Alanko-Kahiluoto jatkaa.

Eduskunnan tietopalvelun laskelman mukaan uudistuksen hinnaksi tulisi maltillinen 7 miljoonaa euroa. Laskelma perustuu oletukseen, että puistoruokailu maksaisi saman kuin peruskoulussa tarjottu ateria (2,92 euroa) ja siihen osallistuisi valtakunnallisesti noin kuusi prosenttia alle 16-vuotiaista.

- Maksuton puistoruokailu helpottaisi erityisesti pienituloisten perheiden tilannetta ja siten lisäisi perheiden välistä yhdenvertaisuutta sekä vähentäisi lapsiperheköyhyyttä. Puistoruokailu on samalla kutsu yhteisen tekemisen ja ulkoilun äärelle. Kunta saa mahdollisuuden tavoittaa niitä lapsia ja nuoria, jotka viettävät pitkiä päiviä yksin tai joilla ei ole turvallista aikuista keskustelukumppaninaan. Pienten lasten vanhemmille puistoruokailu on mahdollisuus saada vertaistukea ja hengähdystauko arkeen, Alanko-Kahiluoto toteaa.

Koko blogikirjoitus luettavissa Vihreiden verkkosivuilla osoitteessa: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/lapsille-kesan-puistoruokailu-koko-maahan/

Sofia Virta: Miksi hallitus ei ymmärrä, että puutarhasaksetkaan eivät riitä, jos kasvua ei saada aikaan, ja miksi Keskusta jätti Vihreät ulos aihetta koskevasta välikysymyksestä?25.4.2024 13:16:23 EEST | Tiedote

Tänään julkaistun valtionvarainministeriön talouskatsauksen mukaan hallituksen sopeutustoimet heikentävät Suomen talouden kasvua. Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta peräänkuuluttaa hallitukselta visiota siitä, miten Suomen talous saadaan kestävällä tavalla kasvuun ja kysyy samalla, miksi Vihreitä ei edes pyydetty mukaan Keskustan ja Liike nytin välikysymykseen, jonka aiheena on hallituksen Suomea näivettävä talouspolitiikka.

Maria Ohisalo ryhmäpuheessa: Hallitus ajaa alas hyvinvointivaltiota23.4.2024 14:41:27 EEST | Tiedote

Kansanedustaja Maria Ohisalo korosti tänään välikysymyskeskustelussa pitämässään Vihreiden ryhmäpuheessa, että hyvinvointivaltion ydinajatuksena on, että jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus saada terveydenhuoltoa varallisuudesta, asuinpaikasta tai elämäntilanteesta riippumatta. Ohisalon mukaan pääministeri Orpon johtama hallitus on kuitenkin tekemässä päinvastaisia toimia leikkaamalla sote-alalta ja suunnittelemalla sairaalaverkon tiivistämisiä, mikä uhkaa etenkin harvaan asutuilla alueilla asuvien suomalaisten terveydenhuollon saavutettavuutta.

Vihreät: Todellinen epäluottamus kohdistuu Orpoon, Purraan ja neljään mieheen saunassa22.4.2024 11:26:46 EEST | Tiedote

Vihreiden mukaan epäluottamusta hallituksen toiminnassa herättää se, ettei suomalaisten sosiaali- ja terveyspalveluista vastaava ministeri ollut ajan tasalla saati tietoinen isoista leikkauksista, joilla vaikeutetaan suomalaisten pääsyä sosiaali- ja terveyspalveluihin. Todellinen epäluottamus kohdistuu Vihreiden mukaan kuitenkin leikkauksista saunaneuvottelut suorittaneisiin neljään mieheen sekä hallitusta johtaviin ministereihin.