Vihreiden Reetta Vanhanen Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtajaksi

Vihreä valtuustoryhmä päätti kokouksessaan 24.5. esittää Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtajaksi Reetta Vanhasta. Nykyinen puheenjohtaja Fatim Diarra jättää tehtävän tultuaan valituksi kansanedustajaksi kevään eduskuntavaaleissa.

“Ryhdyn tehtävään suurella innostuksella. Lämmin kiitos vihreälle valtuustoryhmälle luottamuksesta. Tavoitteeni on saavuttaa koko kaupunginvaltuuston luottamus, rakentaa ryhmien välistä yhteistyötä ja innostaa rakentavaan keskusteluun. Haluan vaalia kunnioittavaa ja asiallista keskustelukulttuuria. Erimielisyydet ja väittelyt kuuluvat politiikan ytimeen, mutta loputon vastakkainasettelu ja asioiden kärjistyminen vaikeuttavat yhteiskunnallista keskustelua. Arvostan politiikassa yhteistyötä ja kykyä asettua toisen ihmisen asemaan”, sanoo Reetta Vanhanen.

Toisen kauden kaupunginvaltuutettu Reetta Vanhanenon johtanut vihreää valtuustoryhmää loppuvuodesta 2019. Vanhanen on lääketieteen ja kirurgian tohtori, anestesiaan ja tehohoitoon erikoistuva lääkäri ja pienen lapsen äiti.

Demokratian toteutumisen turvaaminen ja kaupunkilaisten kuuntelu on yksi valtuuston puheenjohtajan keskeisistä tehtävistä. “Haluan valtuuston puheenjohtajana edistää demokratian toteutumista ja kaupunkilaisten osallisuutta. Aion keskittyä ihmisten kohtaamiseen ympäri Helsinkiä ja osallistua kaupunginosatapahtumiin”, Vanhanen kertoo.

Yhtenä valtuuston loppukauden suurimmista kysymyksistä Vanhanen nostaa esiin sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoituksen riittävyyden. “Terveydenhuollon kriisi näkyy kentällä ammattilaisten työssä ja potilaiden arjessa joka päivä. Sen ratkaiseminen vaatii riittävän valtionrahoituksen. Soten rahoitusmalli on korjattava, jotta Helsinki ja HUS saavat riittävän rahoituksen. Perusasiat ja työolot on saatava terveydenhuollossa kuntoon, jotta henkilöstöpulaa voidaan ratkoa”, Vanhanen toteaa.

Kaupunginvaltuusto päättää kaupunginvaltuuston puheenjohtajasta kokouksessaan 14. kesäkuuta.