Vihreiden Soinikoski: “Energiaa ja rahaa säästävästä koodista voi kehittyä uusi suomalainen vientituote”

Vihreiden kansanedustaja Mirka Soinikoski korostaa digitalisaation kielteisten ympäristövaikutusten ehkäisyä ryhmäpuheessaan keskustelussa valtioneuvoston selonteosta Suomen digitaalisesta kompassista. Soinikoski näkee energiatehokkaissa ohjelmistoissa potentiaalia suomalaiseksi vientituotteeksi. Soinikoski esittää myös tietopolitiikkaan keskittyvän yksikön perustamista valtionhallintoon.

- Digitalisaatio ei ole hopealuoti ilmastokriisin ratkaisemiseksi. Yhteiskunnan digitalisaatio lisää energiankulutustamme, kun yhteiskunnan palvelut ja toiminta siirtyvät enenevissä määrin sähköiseen muotoon. Nämä digitalisaation aiheuttamat kielteiset ympäristövaikutukset on syytä ottaa vakavasti. Kasvavalla energiankulutuksella on myös talousvaikutuksia, kun palvelinkustannukset nousevat, Soinikoski sanoo.

Ohjelmistojen energiatehokkuutta voidaan parantaa jopa 90 prosenttia huomioimalla eri ohjelmistojen ja koodikielien ympäristövaikutukset.

- Tässä on valtavasti mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille ja työntekijöille. Suomessa on paljon taitavia koodareita, jotka osaavat tehdä energiatehokasta koodia nopeasti. Energiaa ja rahaa säästävästä koodista voi kehittyä uusi suomalainen vientituote, joka luo työtä suomalaisille yrityksille ja työntekijöille, Soinikoski iloitsee.

Soinikoski peräänkuuluttaa myös poikkihallinnollista koordinaatiota julkishallinnon digitalisaatiossa ja datataloudessa.

- Vihreä eduskuntaryhmä toivoo painokkaasti, että Suomen digikompassin seurantaa ja toteutusta jatketaan yli hallituskausien ja yli hallintorajojen. Seuraavalla hallituskaudella on tärkeätä jatkaa ministerityöryhmän ja digitoimiston toimintaa, jotka yhdessä ohjaavat digitalisaation, datatalouden ja julkisen hallinnon kehittämistä valtionhallinnon tasolla, Soinikoski sanoo.

Tällä hetkellä digikompassin seuranta ja toteutus jakautuu neljän eri ministeriön kesken.

- Vaarana on, että ministeriöiden väliin jää epäloogisuuksia ja harmaita alueita, joista kukaan ei ota vastuuta. Vihreä eduskuntaryhmä kannattaa erillistä tietopolitiikkaan keskittyvää yksikköä tai muuta hallinnon alaa, jonka vastuulla on edistää digikompassin tavoitteita poikkihallinnollisesti valtionhallinnossa, Soinikoski toteaa.

Koko puhe luettavissa Vihreiden nettisivuilla: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/mirka-soinikosken-ryhmapuhe-eduskunnan-keskustelussa-valtioneuvoston-selonteosta-suomen-digitaalisesta-kompassista-16-11-2022/

Maria Ohisalo ryhmäpuheessa: Hallitus ajaa alas hyvinvointivaltiota23.4.2024 14:41:27 EEST | Tiedote

Kansanedustaja Maria Ohisalo korosti tänään välikysymyskeskustelussa pitämässään Vihreiden ryhmäpuheessa, että hyvinvointivaltion ydinajatuksena on, että jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus saada terveydenhuoltoa varallisuudesta, asuinpaikasta tai elämäntilanteesta riippumatta. Ohisalon mukaan pääministeri Orpon johtama hallitus on kuitenkin tekemässä päinvastaisia toimia leikkaamalla sote-alalta ja suunnittelemalla sairaalaverkon tiivistämisiä, mikä uhkaa etenkin harvaan asutuilla alueilla asuvien suomalaisten terveydenhuollon saavutettavuutta.

Vihreät: Todellinen epäluottamus kohdistuu Orpoon, Purraan ja neljään mieheen saunassa22.4.2024 11:26:46 EEST | Tiedote

Vihreiden mukaan epäluottamusta hallituksen toiminnassa herättää se, ettei suomalaisten sosiaali- ja terveyspalveluista vastaava ministeri ollut ajan tasalla saati tietoinen isoista leikkauksista, joilla vaikeutetaan suomalaisten pääsyä sosiaali- ja terveyspalveluihin. Todellinen epäluottamus kohdistuu Vihreiden mukaan kuitenkin leikkauksista saunaneuvottelut suorittaneisiin neljään mieheen sekä hallitusta johtaviin ministereihin.

Entisten ympäristöministereiden tiukka viesti Suomen hallitukselle: älkää estäkö luontokadon pysäyttämistä19.4.2024 15:43:22 EEST | Tiedote

Vihreiden entiset ympäristöministerit europarlamentaarikko Ville Niinistö sekä kansanedustajat Maria Ohisalo ja Krista Mikkonen pitävät käsittämättömän vastuuttomana Suomen hallituksen päätöstä torpata ennallistamisasetuksen hyväksyminen Euroopan Unionissa. Ohisalo pyysi ympäristöministeriöltä selvitystä Suomen kannalta asetuksen vaikeimmista kohdista, eikä uusi selvitys vakuuta entisiä ympäristöministereitä.