Vihreille eniten nuoria aluevaltuutettuja

Vihreät nuoret ylsivät aluevaaleissa erinomaiseen vaalitulokseen lyöden kirkkaasti laudalta kaikkien muiden puolueiden nuorisojärjestöjen tulokset.

Vihreät nuoret ylsivät aluevaaleissa erinomaiseen vaalitulokseen. Kun 98 % äänistä oli laskettu, noin 17 %, eli 16 uusista vihreistä aluevaltuutetuista on nuoria (alle 30-vuotiaita). Vihreiden nuorten aluevaalitulos lyö kirkkaasti laudalta kaikkien muiden puolueiden nuorisojärjestöjen tulokset, niin absoluuttisessa määrässä kuin prosentuaalisesti. Nuorin aluevaltuutettu, kunnanvaltuutettu, kansanedustaja ja europarlamentaarin jäsen ovat nyt kaikki Vihreiden riveistä.

“Tulos on mykistävä, muttei yllättävä. Vihreissä tuetaan ja arvostetaan nuoria osaajia. Tältä pohjalta on hyvä lähteä tekemään feminististä aluevaltuustotyötä ja suunnata katsetta jo eduskuntavaaleihin”, puheenjohtaja Jami Haavisto riemuitsee.

Koko Suomen nuorimmaksi aluevaltuuteuksi on nousemassa Vihreiden Julia Liljegrén, 18, Satakunnassa. Etelä-Karjalan aluevaltuustoon nuorimpana nousee Ellaroosa Rokka, 20, Päijät-Hämeessä Minerva Kastehelmi, 24, ja Varsinais-Suomessa Aliisa Wahlsten, 25.

Suurimpia yksittäisiä nuoria vihreitä ääniharavia ovat Iiris Suomela, 27, ja Julia Sangervo, 28, Pirkanmaalla, Bella Forsgrén, 29, Keski-Suomessa, Markus Myllyniemi, 25, Länsi-Uudellamaalla ja Susa Vikeväkorva, 29, Pohjois-Pohjanmaalla.

”Äänestäjät tietävät, että vihreät nuoret puolustavat mielenterveyspalveluita ja palveluiden yhdenvertaisuutta. Vihreissä nuorissa on nykyisyys ja tulevaisuus, ja ehdokkaamme saavat erittäin kovia tuloksia vaaleista riippumatta”, iloitsee puheenjohtaja Peppi Seppälä.

Vihreillä oli suhteessa eniten nuoria ehdokkaita aluevaaleissa, 13,1 % kaikista puolueen ehdokkaista. Ehdokkaiden suuri määrä heijastuu selvästi myös vaalitulokseen.

“On erittäin huolestuttavaa, miten vähän nuoria ehdokkaita aluevaltuustoihin valittiin. Vaikka oma tuloksemme onkin loistava, valtakunnallisesti nuoret ovat jäämässä aliedustetuiksi. Tämä on suoraa seurausta ehdokasasettelusta, jossa vihreillä oli kirkkaasti eniten nuoria ehdokkaita. Haastammekin muut puolueet ottamaan enemmän nuoria listoilleen tulevissa vaaleissa, jotta sukupolvien välinen yhdenvertaisuus toteutuu”, päättävät puheenjohtajat Jami Haavisto ja Peppi Seppälä.