Vihreys ja pikamuoti eivät kulje käsi kädessä!

Luonnon monimuotoisuudesta, ilmastosta ja ympäristöstä puhutaan enemmän kuin koskaan. Muutos näkyy vahvasti myös vaatemarkkinoilla. Ketjujen omat vastuullisuusmerkit eivät kuitenkaan takaa ekologisuutta tai eettisyyttä – ne kertovat ainoastaan vaatteen olevan vähemmän haitallinen kuin ketjun muut vastaavat.

Kuva: Demarinuoret

“Vaateteollisuus on useille yrityksille raakaa bisnestä, jonka tavoitteena on myydä paljon, nopeasti ja halvalla. Tämä ei ole vastuullisuutta nähnytkään, eikä sitä tulisi saada sellaisena kaupata. Ihminen on käynyt kuussa, mutta emme silti kykene valvomaan vaatteiden vastuullisuutta. Kuluttajien tulisi voida luottaa reiluihin pelisääntöihin, joiden noudattamista valvotaan sanktioiden uhalla”, hämmästelee Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Viherpesun lisäksi vaateteollisuuteen kytkeytyy muitakin ongelmia: tuotantoketjujen heikko läpinäkyvyys, olematon työsuojelu ja elämiseen riittämätön palkka. Näiden epäkohtien lisäksi tekstiiliteollisuus on maailman toiseksi saastuttavin ala ja sen hiilijalanjälki on suurempi kuin kansainvälisen lento- ja laivaliikenteen yhteensä.

“Pikamuoti on kapitalistisen kulutusyhteiskunnan keskeinen ongelma. Esimerkiksi vaatebrändi Zara suunnittelee myyntiin joka vuosi yli 10 000 uutta vaatetta. Tällaisen tehotuotannon ainoa tarkoitus on ylläpitää kestämätöntä materiaalista kasvua. Näin ei voi jatkua ja siksi vaadimme, että vastuuttomaan pikamuotiin puututaan lainsäädäntöteitse: yhdenkään yrityksen ei tule saada tuottaa uutta mallistoa parin viikon välein tai polttaa myymättömiä roskana!”, jyrähtää Perholehto.

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Kuva: Demarinuoret

Pohjoismainen hyvinvointivaltio tarvitsee korkeaa työllisyyttä30.11.2020 20:27:10 EETTiedote

Hallitus päätti syyskuun budjettiriihessä siirtää keskustelun ikääntyneiden lisätyöllistämisestä työmarkkinajärjestöjen pöytään. Esityksiä yli 55-vuotiaiden työllisyyden kohentamiseksi odotettiin marraskuun loppuun mennessä, mutta neuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina. Demarinuoret peräänkuuluttaa hallitukselta kykyä tehdä vaikeitakin päätöksiä työllisyyden edistämiseksi.

Pikavippitoiminnan rajoituksista tehtävä pysyviä15.10.2020 16:12:50 EESTTiedote

Koronaepidemian isku on ollut erityisen kova niille kotitalouksille, joita velkaantuminen on koskettanut jo aiemmin. Hallituksen aiempi päätös rajoittaa pikavippien korkokattoa ja kieltää niiden suoramarkkinointi oli ensiaskel kohti parempaa. Määräaikaisena toimena asetus jää silti laastariksi, joka ei korjaa syvää yhteiskunnallista ongelmaa. Pikavippibisnekseen liittyvää kiskontaa ja ihmisten hädän hyväksikäyttöä ei tule sallia normaalioloissakaan. Ihmisten kannalta on välttämätöntä, että määräaikainen asetus säädetään pysyväksi.

Verot eivät yksin riitä yhteiskuntavastuun kantamiseksi!28.9.2020 10:09:33 EESTTiedote

On puhuttu jälleen yhteiskuntavastuusta. Julkisuudessa on väläytelty, että yritys kantaa yhteiskuntavastuunsa olemalla mahdollisimman kilpailukykyinen ja maksamalla verotuloja yhteiskunnalle. Demarinuoret haluavat nostaa keskusteluun sen, voisiko yrityksillä olla lainsäädännössä muitakin tehtäviä kuin voiton tavoittelu. Erityisesti valtionyhtiöiden ja suuryritysten on kiinnitettävä huomiota ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen.