Vihreys ja pikamuoti eivät kulje käsi kädessä!

Luonnon monimuotoisuudesta, ilmastosta ja ympäristöstä puhutaan enemmän kuin koskaan. Muutos näkyy vahvasti myös vaatemarkkinoilla. Ketjujen omat vastuullisuusmerkit eivät kuitenkaan takaa ekologisuutta tai eettisyyttä – ne kertovat ainoastaan vaatteen olevan vähemmän haitallinen kuin ketjun muut vastaavat.

Kuva: Demarinuoret

“Vaateteollisuus on useille yrityksille raakaa bisnestä, jonka tavoitteena on myydä paljon, nopeasti ja halvalla. Tämä ei ole vastuullisuutta nähnytkään, eikä sitä tulisi saada sellaisena kaupata. Ihminen on käynyt kuussa, mutta emme silti kykene valvomaan vaatteiden vastuullisuutta. Kuluttajien tulisi voida luottaa reiluihin pelisääntöihin, joiden noudattamista valvotaan sanktioiden uhalla”, hämmästelee Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Viherpesun lisäksi vaateteollisuuteen kytkeytyy muitakin ongelmia: tuotantoketjujen heikko läpinäkyvyys, olematon työsuojelu ja elämiseen riittämätön palkka. Näiden epäkohtien lisäksi tekstiiliteollisuus on maailman toiseksi saastuttavin ala ja sen hiilijalanjälki on suurempi kuin kansainvälisen lento- ja laivaliikenteen yhteensä.

“Pikamuoti on kapitalistisen kulutusyhteiskunnan keskeinen ongelma. Esimerkiksi vaatebrändi Zara suunnittelee myyntiin joka vuosi yli 10 000 uutta vaatetta. Tällaisen tehotuotannon ainoa tarkoitus on ylläpitää kestämätöntä materiaalista kasvua. Näin ei voi jatkua ja siksi vaadimme, että vastuuttomaan pikamuotiin puututaan lainsäädäntöteitse: yhdenkään yrityksen ei tule saada tuottaa uutta mallistoa parin viikon välein tai polttaa myymättömiä roskana!”, jyrähtää Perholehto.

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Kuva: Demarinuoret

Demarinuoret: Teknologiateollisuuden päätös on märkä rätti vasten palkansaajien kasvoja!25.3.2021 15:48:52 EET | Tiedote

Demarinuoret pitää Teknologiateollisuuden päätöstä irtautua valtakunnallisista työehtosopimusneuvotteluista hyvin huolestuttavana. Liitto kantaa erityistä huolta työmarkkinoiden ennustettavuudesta, työrauhasta sekä palkansaajien työehtojen tulevaisuudesta. Peräänkuulutamme vahvempaa ay-liikettä ja vaadimme pikaisia toimia muun muassa ammattiliittojen ryhmäkanneoikeuden puolesta.

Äänestäminen ei saa olla vain korkeasti koulutettujen etuoikeus!11.3.2021 13:17:03 EET | Tiedote

Tuore tutkimus 18-29-vuotiaiden äänestyskäyttäytymisestä kertoo karua kieltä siitä, kuinka Suomi on yhä äänestämisen luokkayhteiskunta. Ilmiö ei ole yllättävä, sillä äänioikeuden käyttäminen on eriytynyt koulutustaustan mukaan aina 80-luvun puolivälistä saakka. Taloustutkimuksen toteuttaman kyselyn mukaan yliopistotutkinnon suorittaneista tai sitä tällä hetkellä suorittavista lähes 70% kertoo äänestävänsä kuntavaaleissa varmasti, mutta ammatillisen koulutuksen puolella varmoja äänestäjiä on vain 38 prosenttia.

Demarinuoret: Faktat tiskiin vaalien siirtämisestä!6.3.2021 13:00:01 EET | Tiedote

Oikeusministeriön mukaan huhtikuun kuntavaalit on päätetty siirtää kesäkuun 13. päivään. Päätös ei ollut yksimielinen, sillä kahdeksan puoluetta yhdeksästä kannatti siirtoa. Demarinuoret pitää päätöstä äärimmäisen harmillisena, mutta terveysturvallisuuden kannalta välttämättömänä. Tilanteen luonteesta johtuen järjestö peräänkuuluttaa kuitenkin ehdottoman avointa ja suoraselkäistä viestintää.