Vihreys kiinnostaa, mutta loppupeleissä sähkön hinta ratkaisee

Kuntien kiinnostus vihreää sähköä kohtaan on nousussa. Sähkön hinta on kuitenkin ratkaisevin tekijä, kun kunnat kilpailuttavat sähkösopimuksia, selviää Vaasan Sähkön asiakastiedoista.

Kunnat ovat yksi tärkeä asiakasryhmä Vaasan Sähkölle. Tällä hetkellä noin kymmenesosa kaikista Suomen kunnista on Vaasan Sähkön asiakkaita. Kunnat osoittavat kiinnostusta vihreää sähköä kohtaan.

Energia-ala puskee tällä hetkellä määrätietoisesti kohti puhtaampaa tulevaisuutta. Myös Vaasan Sähköllä pyritään hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2030 mennessä. Yhtiö panostaakin ilmastotyöhön monelta osin ja haluaa tehdä asiakkailleen oman hiilijalanjäljen pienentämisestä mahdollisimman helppoa.

- Kuluttajien kiinnostus päästötöntä sekä uusiutuvaa sähköä kohtaan on kasvussa. Sama trendi näkyy kuntien sähkönhankinnassa. Me vastaamme tähän kysyntään kehittämällä tuotteitamme ja palveluitamme koko ajan kestävämpään suuntaan, Vaasan Sähkön myyntipäällikkö Jussi Vaissalo kertoo.

Noin 10 prosenttia Manner-Suomen kaikista kunnista on tehnyt sähkösopimuksen Vaasan Sähkön kanssa. Kunta-asiakkaita yhtiöllä on laajasti ympäri maata, aina Enontekiöstä Kirkkonummelle asti.

Päästötön sähkö kiinnostaa kuntia yhä enemmän

Vaasan Sähkön kunta-asiakkaista noin puolet on valinnut uusiutuvan tai päästöttömän sähkötuotteen.

- Olemme huomanneet, että kuntia kiinnostaa yhä enemmän siirtyä päästöttömän tai uusiutuvan energian käyttöön, Vaissalo kommentoi.

Kuntien käyttämä sähkön määrä vaihtelee kunnittain huomattavasti.

- Suurimmat kunta-asiakkaamme käyttävät sähköä jopa yli 60 gigawattituntia vuodessa, joka vastaa noin 3 000 sähkölämmitteisen omakotitalon energiamäärää. Pienempien kuntien kulutus voi jäädä alle kahteen gigawattituntiin per vuosi, Vaissalo lisää.

Kuntien sähkösopimukset tulevat kokonaan julkisen kilpailun kautta, ja loppujen lopuksi halvin hinta painaa yleensä vaakakupissa päästöttömyyttä enemmän.

Jussi Vaissalo
Myyntipäällikkö
puh. 06 324 5380 (Tavoitettavissa tiistaina 7.12.)

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 135 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2021 oli noin 209 milj. euroa. Vuonna 2022 Vaasan Sähkö täyttää 130 vuotta.

Sähkön markkinatilanne vaatii uudenlaisia sopimuksia10.5.2022 07:10:00 EEST | Tiedote

Tammi–maaliskuussa Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 62,3 miljoonaa euroa (51,0 M€). Korkea liikevaihto ei kuitenkaan tuottanut liikevoittoa. Liikevoitto jäi tappiolliseksi laskien - 3,3 miljoonaan euroon (6,5 M€). Omavaraisuusaste laski 45,3 prosenttiin (53,0 %). Tuloksen taustalla oli ennen kaikkea sähkön korkeat hankintakustannukset, jotka jouduttavat uusien toimintatapojen käyttöönottoa energia-alalla.

Yli 600 heijastinlippua muuttolintujen turvaksi11.3.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Vaasan Sähköverkko ripustaa jo seitsemättä vuotta ilmajohtoihin heijastinlippuja. Yhteensä niitä on asennettu tänä vuonna yli 600 kappaletta valikoituihin linjoihin etenkin vesistöjen läheisyydessä ja peltoalueilla Mustasaaressa, Maalahdessa, Närpiössä ja Korsnäsissa. Lippujen avulla pyritään estämään lintujen törmäyksiä linjoihin. Samalla myös törmäyksistä aiheutuvat sähkökatkot vähenevät.