Viidenkympin lähimaksu on mahdollista, kunhan kaupan maksupäätteet on päivitetty

​Lähimaksuraja nousee 25 eurosta 50 euroon. Suurin osa pankeista ottaa Finanssiala ry:n tekemän kyselyn mukaan korotetun rajan käyttöönsä heti, kun se on mahdollista, eli 12.4. Korkeampi raja alkaa näkyä vähitellen, sillä korotetun maksun onnistuminen vaatii lisäksi, että kauppa on päivittänyt maksupäätteensä.

”Yli 25 euron ostosten lähimaksaminen saattaa onnistua jo pääsiäisviikolla, mutta on mahdollista, että se onnistuu vasta pääsiäisen jälkeen”, sanoo Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Kirsi Klepp.

Korkeamman lähimaksurajan käyttöönotto saattaa vaatia sirun ja pin-koodin käyttöä kassan maksupäätteellä tai pankkiautomaatilla. Jos kaupan maksupäätelaitetta ei ole päivitetty, lähimaksaminen onnistuu kyllä, mutta raja on 25 euroa.

Kaikki pankit ottavat 50 euron lähimaksun käyttöönsä huhtikuun aikana.

- Aktia huhtikuun loppuun mennessä
- Danske Bank 12.4.
- Handelsbanken 12.4.
- Nordea 12.4.
- Oma Säästöpankki 12.4.
- OP Ryhmä 12.4.
- POP Pankki 12.4.
- S-Pankki 12.4.
- Säästöpankit 15.4.

Korttikohtaisia eroja saattaa olla riippuen maksaako esimerkiksi debit- vai credit-puolella.

”Erilaisia päivitettäviä maksupäätteitä ja -järjestelmiä on laaja kirjo. Ymmärtääksemme osa päätteistä päivittyy automaattisesti ja osaan päivitys on tehtävä manuaalisesti. Kauppias voi tarvittaessa pyytää tukea omalta laitetoimittajalta", Klepp sanoo.

Finanssiala ry:n Säästäminen, luotonkäyttö ja maksutavat -tutkimuksen mukaan 79 prosenttia suomalaisista käyttää lähimaksua. Kaksi vuotta sitten luku oli 52 prosenttia. Erityisen suosittua lähimaksaminen on nuorten keskuudessa, mutta 75-79-vuotiaistakin 57 prosenttia vastaa käyttävänsä lähimaksua.

FA:n Kauppi patistaa eduskuntavaaliehdokkaita paljastamaan EU-korttinsa30.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Pääministerin yksi tärkeimmistä tehtävistä on Suomen EU-politiikan johtaminen. On erikoista, kuinka vähän EU-asiat ovat korostuneet vaalien alla käytävässä keskustelussa ja puolueiden puheenjohtajien – mahdollisten pääministeriehdokkaiden – ulostuloissa. Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi patistaa poliitikkoja tuomaan julkiseen keskusteluun näkemyksiä muun muassa EMU:n tulevaisuudesta ja pankkiunionista.

Pankkibarometri: Yritysten luotonkysyntä laimenee20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysyntä on vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan heikentyvän. Myös yritysten investointilainakysynnän odotetaan vähenevän. Barometrikysely I/2019 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.