Viidennes suomalaisista aikoo lomailla ulkomailla – mökille suuntaa joka kolmas

Koronarajoitusten hellittäminen on saanut suomalaiset varaamaan ahkerasti ulkomaanmatkoja, ja jopa viidennes suomalaisista aikoo matkustaa kesälomallaan ulkomaille. Ulkomaille suuntaavista 56 prosenttia aikoo lomailla kaupungissa ja 40 prosenttia viettää rantalomaa.
Suositumpaa on kuitenkin lomanvietto kotimaassa kotioloissa, matkustellen tai mökkeillen. Kolmannes S-Pankin Suureen Mökkikyselyyn vastanneista aikoi mökkeillä kesälomansa aikana.
”Suomalaiset ovat edelleen mökkikansaa. Puolella suomalaisista on käytössä joko oma tai jaettu mökki, ja vuokraaminenkin on yhä suositumpaa”, kertoo S-Pankin lainojen kehityspäällikkö Päivi Huttunen.
Suomalaisten mielestä mökillä on oltava vähintäänkin sauna, jääkaappi ja sähköt. Television ja veneen suosio nousee iän karttuessa, kun taas palju ja suihku kiinnostavat selvästi enemmän nuorempia mökkeilijöitä. Verrattuna viime vuoden tutkimukseen toiveet mökin varustelutasosta ovat laskeneet. Ainoastaan ilmalämpöpumpun merkitys on kasvanut huomattavasti: 36 prosenttia vastaajista pitää sitä tärkeänä mukavuutena mökillä.
”Vaikka toiveet varustelutasosta ovatkin hieman edellisvuodesta laskeneet, niin pidemmän ajan suuntaus on kuitenkin kohti yhä paremmin varusteltuja vapaa-ajanasuntoja. Ilmalämpöpumpun suosiota todennäköisesti selittää sen vaikutus asumismukavuuteen, laitteen tunnettuuden kasvu sekä viime vuosien helteiset kesät”, Huttunen sanoo.
Kalleimpien mökkien ostajakunta pienentynyt
Suurin osa suomalaisista toivoo, että mökki olisi kohtuullisen ajomatkan päässä. Mökkikyselyyn vastanneista 41 prosenttia on sitä mieltä, että mökkimatka voi olla enintään 100 km ja 22 prosenttia on valmis matkustamaan korkeintaan 200 km.
Mökkeilyhalua vähentävät eniten huono sää ja bensan hinta. Mainintoja saivat myös sukulaiset sekä mökin kunnossapitotyöt.
Vaikka koronavuosien suurin mökkibuumi onkin jo hieman laantunut, ovat mökinostajat edelleen valmiita ostamaan kalliimpia mökkejä kuin ennen koronaa. Nyt 43 prosenttia mökinostoa pohtivista olisi valmis maksamaan yli 80 000 euroa, kun vastaava luku vuonna 2019 oli 36 prosenttia.
”Valmius ostaa hieman arvokkaampia mökkejä näkyy myös S-Pankin mökkilainahakemuksissa, sillä asiakkaat hakevat aiempaa suurempia lainoja. Toisaalta kaikista kalleimpien, yli 150 000 euroa maksavien mökkien ostajakunta on mökkikyselymme perusteella hieman pienentynyt”, toteaa Huttunen.
Huttusen mukaan mökkikauppoja suunnittelevan kannattaa olla hyvissä ajoin yhteydessä omaan pankkiin, jossa autetaan sopivan kokoisen lainan haarukoinnissa.
”Korkojen ennustettu nousu pariin-kolmeen prosenttiin vaikuttaa mökkilainoihin samalla tavalla kuin asuntolainoihin. Tärkeintä on ostaa omaan talouteen sopivan hintainen mökki, jotta rahaa jää lainanmaksun jälkeen myös mökistä aiheutuviin kustannuksiin ja muuhun elämiseen.”
Tutkimuksen toteutti S-Pankin toimeksiannosta Kantar. Tutkimusaineisto kerättiin Kantarin internet-paneelissa 6.5.–10.5.2022. Tutkimukseen vastasi 1 067 yli 15-vuotiasta suomalaista. Vastaajajoukko edustaa 15–79-vuotiasta väestöä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
S-Pankin viestintä, p. 050 573 5855, viestinta@s-pankki.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-Pankki on suomalainen pankki, joka haluaa mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle lompakon paksuudesta riippumatta. Meillä asiantuntemus tarkoittaa sekä talouden että ihmisen ymmärtämistä: osana S-ryhmää tunnemme 3,1 miljoonan asiakkaamme arjen. Uudistamme pankkialaa tarjoamalla ylivoimaista helppoutta ja hyötyä pankin ja kaupan palveluita yhdistämällä. www.s-pankki.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj
Suomalaiset arvioivat S-Pankin vastuullisimmaksi pankkibrändiksi21.3.2023 12:30:00 EET | Tiedote
Suomalaiset äänestivät S-Pankin Suomen vastuullisimmaksi pankkibrändiksi jo yhdennentoista kerran peräkkäin vuosittaisessa Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Myös S-ryhmä, ABC, Prisma ja Sokos Hotellit arvioitiin kukin oman toimialansa vastuullisimmaksi brändiksi.
S-Banken höjer sin primeränta 28.3.202315.3.2023 11:00:00 EET | Tiedote
S-Banken höjer S-Primeräntan med 0,5 procentenheter till 2 procent. Den nya räntan börjar gälla 28.3.2023. Beslutet beror på stigningen i marknadsräntorna. S-Prime är S-Bankens egen referensränta som används som referensränta för insättningar och begränsade typer av lån. Ändringen föranleder inga åtgärder av S-Bankens kunder. Förra gången S-Primeräntan ändrades 10.1.2023.
S-Pankin prime-korko nousee 28.3.202315.3.2023 11:00:00 EET | Tiedote
S-Pankki nostaa S-Prime-korkoaan 0,5 prosenttiyksikköä 2 prosenttiin. Uusi korko astuu voimaan 28.3.2023. Päätös perustuu markkinakorkojen nousuun. S-Prime on S-Pankin oma viitekorko, jota käytetään viitekorkona talletuksissa sekä rajatuissa lainatyypeissä. Muutos ei edellytä toimenpiteitä S-Pankin asiakkailta. Edellisen kerran S-Prime-korkoa on muutettu 10.1.2023.
Vihreä kortti voi yllättää – jopa 470 miljoonaa euroa käyttämätöntä rahaa S-Pankissa asiakasomistajien tileillä3.3.2023 08:30:00 EET | Tiedote
Moni vilauttaa kassalla vihreää korttia miettimättä sen enempää siitä saamaansa hyötyä. S-Pankin tilin saldo kannattaa kuitenkin tarkistaa, sillä ostoksista kertynyt bonuspotti voi yllättää: S-Pankin tileillä on käyttämättä asiakasomistajien rahoja jopa 470 miljoonaa euroa.
S-Pankin sijoitusjohtaja maailman 50 tärkeimmän ESG-vaikuttajan listalle27.2.2023 11:30:00 EET | Tiedote
Sijoitusjohtaja Mika Leskinen osallistuu aktiivisesti vastuullisesta sijoittamisesta ja ESG-asioista käytävään keskusteluun paitsi sosiaalisessa mediassa myös #Rahanvastuu-podcastissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme