Viihde ja sosiaalinen media kasvattavat nopean laajakaistayhteyden tarvetta

Lehdistötiedote 30.8.2010

Nopeus on valttia, sillä jatkuvasti kehittyvät ja viihteellistyvät verkkosisällöt vaativat yhä nopeampia ja luotettavampia yhteyksiä. Myös laajakaistapalveluiden toimintaa arvioitaessa nopeuden merkitys korostuu hinnan rinnalla. Welho tuo kiinteän laajakaistan nopeuden vaihteluvälit ensimmäisenä julki ja lupaa kaapeli- ja kuituasiakkailleen keskimäärin erittäin korkeat todelliset nopeudet.

Welhon TNS Gallupilla teettämän tutkimuksen mukaan internetistä on tullut viihtymisen kanava. Suomalaiset toivovat internetin kautta vähemmän roskapostia, käyttökelpoisempaa tietoturvaa, vähemmän yhteyskatkoja ja nopeampaa laajakaistayhteyttä.

- Internetiä käytetään yhä enemmän erilaisten viihdepalveluiden käyttöön. Riittävä tiedonsiirtonopeus ja yhteyden toimivuus ilman katkoja ovat monien uusien palveluiden toimivuuden ehto jo nyt. On odotettavaa, että palveluiden kehittyessä laajakaistan nopeuden merkitys kasvaa tästä vielä entisestään, Welho-liiketoiminnasta DNA:lla vastaava johtaja Johan Flykt toteaa.

Internetin parhaiksi puoliksi moni vastaaja kokee ennen kaikkea sen mahdollistaman tiedon määrän, nopeuden ja helppouden. Myös pankkipalveluiden ja uusien yhteydenpitomuotojen kuten Skypen käyttö on helpottanut monen arkea.

Sosiaalisen median rooli korostuu pääkaupunkiseudulla

Erityisesti pääkaupunkiseudulla sosiaalisen median kanavien, kuten Facebookin ja Twitterin rooli korostuu netin käytössä. Muualla maassa paine ymmärtää ja käyttää sosiaalisen median palveluita on selvästi vähäisempää kuin pääkaupunkiseudulla: joka kolmas pääkaupunkiseudun vastaaja koki painetta sosiaalisesta mediasta, kun taas muualla Suomessa samaa painetta koki vain noin joka kuudes vastaaja.

- Liikkuvan kuvan määrä kasvaa sosiaalisessa mediassa jatkuvasti. Tuoreimpien tietojen mukaan Facebook on jo kolmanneksi suosituin kanava nettivideoiden katselussa, ja sen merkitys kasvaa*. Nettiyhteyden nopeus määrittää käyttäjäkokemusta siis entistä enemmän myös sosiaalisessa mediassa, Johan Flykt toteaa.

Welho lupaa todellisen nopeuden tiukasti maksiminopeuden tuntumaan

Welho tuo elokuun lopulla laajakaistapalveluidensa markkinointiin mukaan entistä voimakkaammat kuluttajalupaukset. Myös nopeuden vaihteluvälit ovat nyt julkisia.

Esimerkiksi Welho M 40M -laajakaistaliittymän keskimääräiseksi nopeudeksi luvataan 30-40 megabittiä sekunnissa.**

- Laajakaistaliittymiä myydään teoreettisten maksiminopeuksien mukaan. Me haluamme tuoda laajakaistaliittymiemme nopeuden todelliset vaihteluvälit julki jo nyt, ja uskallamme luvata kiinteälle laajakaistallemme markkinoiden tiukimman vaihteluvälin, Flykt sanoo.

Viestintäviraston päätöksellä palveluntarjoajien on ilmaistava laajakaistaliittymiensä nopeuden vaihteluvälit 1. lokakuuta alkaen. Viestintämarkkinalakiin määräys tulee ensi vuoden alussa.

Lisäksi Welho laajentaa kiinteää laajakaistaa koskevan 30 päivän palautusoikeuden kaikkiin myyntikanaviinsa ja lupaa, että uudella laajakaistan tilaajalla on määräaikaisen sopimuksen rinnalla aina mahdollisuus valita myös toistaiseksi voimassa oleva laajakaistasopimus.

Welho yhdistyi DNA:han 1.7.2010. Sekä Welhon että DNA:n asiakkaat ovat tutkimuksissa*** osoittautuneet tyytyväisimmiksi saamiinsa palveluihin.

- Welhon toiminta edelläkävijänä kiinteän verkon laajakaistamarkkinassa on kiinnostavaa koko DNA-konsernille. Voimme hyödyntää saatuja hyviä kokemuksia myös muuhun liiketoimintaamme, DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen toteaa.

TNS Gallupin toteuttamaan kyselyyn vastasi 839 suomalaista kiinteän kotilaajakaistan käyttäjää elokuussa 2010.

Lisätietoja:
liiketoimintajohtaja Johan Flykt, Welho-liiketoiminta, DNA Oy, puh. 050 049 4856, johan.flykt@dna.fi

kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, DNA Oy, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

* comScore Video Metrix, heinäkuu 2010

** Liittymän keskimääräinen nopeus 24 tunnin mittausjakson aikana

*** Syksyllä 2009 julkaistun kansainvälisen EPSI Rating -tutkimuksen mukaan DNA:lla on matkapuhelinoperaattoreista tyytyväisimmät kuluttaja- ja yritysasiakkaat ja samassa tutkimuksessa parhaan tuloksen laajakaistapalveluissa saa Welho.

Welho on osa DNA:ta. DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille, yhteisöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data-, matkaviestin- ja tv-palveluita. DNA-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli 652 miljoonaa euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 63 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. Lisätietoa osoitteissa www.dna.fi ja www.welho.fi.

DNA Oy/Welho
00000 ----