Viime vuonna lasten itsenäisyyspäivän juhlat jäivät väliin – nyt juhlitaan tuplasti

Finlandia-talo on yksi Suomen ja Helsingin vahvimmista kilpailuvalteista. Talo itsessään on arkkitehtooninen elämys ja maalauksellinen Töölönlahti rantoineen luo poikkeuksellisen miljöön vain kivenheiton päässä kaupungin ytimestä. Eri maiden väliset matkustusrajoitukset tulevat vaikuttamaan kansainvälisten konferenssien järjestämiseen vielä jonkin aikaa. Tästä huolimatta Finlandia-talon syksyn tapahtumakalenteri on täyttynyt runsaaksi.

­– Finlandia-talon syksy ja loppuvuosi näyttävät tulevien tapahtumien osalta hyvältä. Varattuna on satakunta tilaisuutta ja päärakennukseen on jonoa syyskuusta aina joulukuulle asti. Tämä syksy mennään Finlandia-talossa täysillä. Talon perusparannus alkaa heti ensi vuoden alussa. Sen aikana toiminta jatkuu jo rakenteilla olevassa upeassa puurakenteisessa Pikku-Finlandiassa, kertoo Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolonen.

Euroviisuja vuosien takaa, huippuartisteja, stand-uppia ja romantiikkaa

Suomalaiset rakastavat euroviisuja ikään katsomatta. Osa tämän vuoden tammikuussa armeijan aloittaneista naisista ja miehistä saavat ainutkertaisen kokemuksen, kun he nousevat Finlandia-talon päälavalle. Elokuussa he tarjoilevat yleisölle euroviisuja vuosien takaa. Puolustusvoimien varusmiessoittokunnan lähes satapäinen megakokoonpano esittää nuoruuden innolla ja energialla legendaarisia ja rakastettuja Euroviisuista tuttuja kappaleita.

– Lokakuun lopulla musiikkia ja ripauksen historiaa tarjoaa Talvisodasta kertova Ilkka Kuusiston säveltämä ja oopperalaulaja Jyrki Anttilan tuottama Taipaleenjoki-ooppera. Finlandia-talon puitteet sopivat myös suurkonserteille. Se todistetaan, kun Suomen ja Venäjän huippuartistit kokoontuvat yhteiseen esiintymiseen. Mikko Leppilammen juonnoilla lavalle nousevat muuan muassa Diandra, Kyösti Mäkimattila ja Jukka Perko. Romantiikan jättiläiset -konsertti on jatkoa aiemmille Meidän romanssi ja Vuosisadan romanssi -suurkonserteille, Tolonen kertoo.

– Musiikkitapahtumien lisäksi Finlandia-talo on loistava stand-up näyttämö. Mikä olisikaan parempi tapa viettää pikkujouluja kuin nauraa itsensä kipeäksi maailman hauskimman miehen mukana. Yhdysvalloissa menestystä saavuttanut Ismo Leikola tuo Jos nyt ihan rehellisiä ollaan -shown Suomeen ja Finlandia-talossa se nähdään marraskuun puolivälin paikkeilla, Tolonen jatkaa.

Viikon kestävä kansainvälinen tietohallinnon konferenssi valtaa Finlandia-talon lokakuussa

Finlandia-talo on voittanut kansainvälisen tarjouskilpailun, jossa haettiin tapahtumajärjestäjää 110 000 jäsenen ISACA-organisaation konferenssille. Seitsemän päivän ajan Finlandia-talo on maailmanlaajuisesti tietohallinnon ja tietoturvan asiantuntijoiden tärkein kohtaamispaikka.

ISACAn ja Finlandia-talon yhteinen agenda on turvallisuus. ISACAn osalta se on tietoturva ja Finlandia-talon osalta se on tapahtumien terveysturvallisuus. Aina ja erityisesti nyt koronan aikaan Finlandia-talon toiminnassa on panostettu tapahtumien terveysturvallisuuteen.

– Tämä kansainvälinen suurkonferenssi järjestetään hybridinä eli siihen voi osallistua joko paikan päällä tai etänä. Finlandia-talossa on järjestetty korona-aikana useita hybriditapahtumia. Virtuaalinen Finlandia-talo on paljon enemmän kuin tietokoneruudun staattinen teams tai zoomi. Nyt puheet voi pitää Finlandia-salin virtuaalisella lavalla ja näyttelykumppaneiden esittelyt virtuaalisella Piazzalla, Tolonen kertoo.

Lasten itsenäisyysjuhlia tanssitaan tänä vuonna tuplasti

Finlandia-talossa tanssittavilla Pormestarin itsenäisyysjuhlilla 4.-luokkalaisille on pitkät perinteet. Ensimmäiset lasten itsenäisyysjuhlat järjestettiin Finlandia-talossa jo 24 vuotta sitten vuonna 1997. Jokainen helsinkiläiskoulun neljäsluokkalainen saa itsenäisyysjuhlaan henkilökohtaisen kutsukortin kaupungin pormestarilta.

– Viime vuonna juhla jouduttiin perumaan koronavirustilanteen vuoksi. Niinpä tänä vuonna kutsun saavat sekä tämän vuoden neljäsluokkalaiset että viime vuoden neljäsluokkalaiset. Molemmille ikäryhmille järjestetään omat tilaisuutensa eri ajankohtina. Nykyiset viidesluokkalaiset saapuvat itsenäisyysjuhlaan joulukuun alussa ja neljäsluokkalaiset joulukuun puolessa välissä, Tolonen kertoo.

Koronapassin kanssa ei kannata viivytellä

Ammattitaitoiset tapahtuma-alan toimijat ovat pandemian aikana osoittaneet, että terveysturvallisten tapahtumien järjestäminen on mahdollista. Viranomaisilla koronapassin valmistelut ovat vielä lähtökuopissa. Asiantuntijalausuntojen mukaan se olisi käytössä aikaisintaan vasta lokakuussa.

– Koronapassin hidas valmistelu ja epämääräisyys viime hetkellä annetuissa ohjeissa yleisötilaisuuksille sekä lain tulkinnassa aluehallintovirastojen välillä ei saa vaikeuttaa kauan kaivatun tapahtumasyksyn käynnistystä.

Tapahtuma-alalla on hyvää näyttöä viime syksyltä terveysturvallisten tapahtumien järjestämisestä. Esimerkiksi Finlandia-talolla ei tullut yhtään tartuntaa tai altistumista. Terveyden, hyvinvoinnin ja ihmisten jaksamisen lisäksi kannattaa huomioida taloudelliset vaikutukset niin julkiselle kuin yksityiselle sektorille. Normaalivuonna pelkästään Finlandia-talon asiakkaiden välitön rahankäyttö kaupungissa on noin 47 miljoonaa euroa. Jos nämä tulot jäävät jälleen saamatta, on selvää, että vaikutukset ovat suuret ja laajakantoiset, Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolonen muistuttaa.

Finlandia-talon tulevat tapahtumat

johanna.tolonen@finlandiatalo.fi

Finlandia-talo tarjoaa ainutlaatuiset kokoustilat ja juhlatilat niin pienimuotoisille yritystapahtumille, upeille juhlille, maailmanluokan näyttelyille, megatähtien konserteille kuin kansainvälisille suurkongresseille. Oli kyseessä kokous, konsertti, tapahtuma tai juhla, Finlandia-talossa siitä kasvaa elämys. Maailmankuulun arkkitehdin Alvar Aallon suurtyö Finlandia-talo on myös suosittu matkailunähtävyys muotoilun ja arkkitehtuurin vuoksi. Vuoden 2022 alussa Finlandia-talo palvelee asiakkaitaan uudessa uniikissa puurakenteisessa tapahtumakeskus Pikku-Finlandiassa, joka kutsuu vieraansa kokemaan elämyksiä, virittämään luovuuden ja inspiraation uudelle tasolle, ja ammentamaan osansa ympäröivästä Töölönlahden luonnosta. Pikku-Finlandia palvelee Finlandia-talon asiakkaita perusparannuksen ajan vuoden 2024 syksyyn asti.

www.finlandiatalo.fi

Finlandia-talo Oy:n pitkittyneen koronakriisin vuoksi käydyt yt-neuvottelut ovat päättyneet2.3.2021 12:40:01 EET | Tiedote

Kansainvälinen Red Alert -tempaus värjää Finlandia-talon illalla punaiseksi8.9.2020 09:32:37 EEST | Tiedote

Finlandia-talo Oy tuplasi liikevaihtonsa lähes 16 miljoonaan euroon12.2.2020 14:43:24 EET | Tiedote

Taloudellinen menestys mahdollistaa liiketoiminnan laajentamisen Finlandia-ravintolaan. Finlandia-talo Oy:llä oli vuonna 2019 kaikkien aikojen huippuvuosi: liikevaihto lähes tuplaantui. Tilintarkastamaton liikevaihto on 15,9 miljoonaa euroa, kun edellisenä vuonna liikevaihto oli 8,7 miljoonaa euroa. Hyvää tulosta osattiin odottaa, mutta ennusteet ylittyivät silti reilusti. Ennätystuloksen takana on paitsi EU-puheenjohtajakauden kokousten järjestäminen myös se, että kansainvälisten kongressijärjestäjien kiinnostus Helsinkiä ja Finlandia-taloa kohtaan jatkaa kasvuaan. Taloudellinen menestys mahdollistaa sen, että Finlandia-talo Oy laajentaa liiketoimintaansa. Finlandia-ravintolan liiketoiminta siirtyy syyskuun alusta Finlandia-talo Oy:n omiin käsiin.

Finlandia-talon liiketoiminta laajenee syyskuussa5.2.2020 14:33:13 EET | Tiedote

Vuosi 2019 oli Finlandia-talolle monella tapaa ennätyksellinen. Talossa järjestettiin 50 kansainvälistä kongressia tai kokousta sekä yli 70 EU-puheenjohtajakauden kokousta. Niihin osallistui yli 35 000 kansainvälistä vierasta. Määrä on suurempi kuin koskaan aiemmin. Lisäksi talossa järjestettiin yli 650 juhlaa, seminaaria ja muuta tapahtumaa, joihin saavuttiin niin Suomesta kuin ulkomailta. Kokonaiskävijämäärä nousi 225 000:een. Finlandia-talon liikevaihto lähes tuplaantui edelliseen vuoteen verrattuna. – Viime vuodet ovat olleet meille hurjaa kasvun aikaa. Helsinki ja Finlandia-talo ovat todella löytäneet tiensä kansainvälisten kongressijärjestäjien sydämiin, iloitsee toimitusjohtaja Johanna Tolonen. Taloudellisesti menestyksekkäät vuodet mahdollistavat Finlandia-talo Oy:n liiketoiminnan laajentamisen. Syyskuun 2020 alusta lähtien aiemmin Kanrestan pyörittämä Finlandia-ravintola yhdistyy Finlandia-talo Oy:n liiketoimintaan. Sen jälkeen ravintolassa jatkaa Finlandia-talon oma henkilöku