Viimeiset hetket varautumisessa Brexitiin

Suomen ja Iso-Britannian välisen tavara- ja palvelukaupan arvo oli 4,1 miljardia euroa vuonna 2017. Tuonnin ja viennin kokonaisarvo tavaroiden ja palveluiden osalta arvioidaan olevan 8 miljardia euroa.
Sopimuksettoman EU-eron tilanteessa Iso-Britannia jää tulliliiton ulkopuolelle. Vienti- ja tuontiyritykset ovat itse vastuussa siitä, että kaikki tavarat tulliselvitetään. Lisäksi EU:n ja Iso-Britannian välisellä rajalla sopimuksettoman eron tilanteessa aletaan noudattamaan kolmansiin maihin sovellettavia tullisäännöksiä ja tariffeja. Liikenteen toimijoiden näkökulmasta erityistä huomiota tulee kiinnittää siihen, että tullittomuuden poistuessa logistiikkaan ja tullaukseen tulee varata enemmän aikaa.
”Rajalla tehtävät tarkastukset, pidemmät odotusajat ja lisääntynyt paperityö saattavat aiheuttaa huomattavia viivästyksiä erityisesti maantieliikennekuljetuksissa ja satamissa. Siitä huolimatta, että esimerkiksi satamat Ranskassa ja Hollannissa ovat tehneet mittavia varautumistoimenpiteitä, sopimuksettoman eron tilanteessa niidenkin kapasiteetti on rajallinen”, Wood sanoo.
Mikäli sopimuksettomaan eroon päädytään, EU:n ja Iso-Britannian välinen tavaraliikenne jatkuisi väliaikaisin järjestelyin vuoden loppuun saakka. Wood korostaa, että väliaikainen järjestely ei salli kabotaasia eikä kahdenvälisiä sopimuksia Iso-Britannian ja EU-maiden kesken. Kuljettajakorttien ja ajopiirtureiden sekä vaarallisten aineiden kuljetusten osalta Iso-Britannian eroaminen ei tuo nykytilaan muutosta niiden perustuessa kansainvälisiin sopimuksiin.
Wood muistuttaa, että myös lentorahdin ja postin lähettäjien ja kuljettajien EU-turvahyväksyntöjä ei sopimuksettoman eron tilanteessa enää tunnusteta. Iso-Britannian toiminnanharjoittajilta vaaditaan samoja turvahyväksyntöjä, kuin mitä kolmansilta mailta edellytetään tällä hetkellä.
”Sopimuksettoman eron tilanteessa on odotettavissa pidentyneitä odotus- ja varastointiaikoja, uudenlaisia vastuita, velvollisuuksia ja paperitöitä. Niihin liikenteen ja logistiikan toimijoiden on viimeistään nyt varauduttava”, Wood päättää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi WoodJohtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija
Puh:050 478 3990paivi.wood@chamber.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Rohkaisevia merkkejä yksityisen sektorin työllisyydestä21.10.2025 09:04:57 EEST | Tiedote
Kesäkuukausiin verrattuna syyskuun työllisyyslukemat olivat rohkaisevia. Vaikka työttömyys oli vuositasolla edelleen nousussa, olisi selvästi huonompikin lukema ollut mahdollinen. Työttömyysasteen trendi oli yhä erittäin korkea, eli 9,9 prosenttia, mutta suunta oli lievästi alaspäin verrattuna kuukausi sitten monet säikäyttäneeseen kymmenen prosentin lukemaan.
IMO:n kansainvälisen meriliikenteen päästömaksun lykkääntyminen hidastaa meriliikenteen energiamurrosta17.10.2025 18:45:42 EEST | Tiedote
Kansainvälisessä merenkulkujärjestö (International Maritime Organization IMO) perjantaina päättyneessä ympäristökomitean kokouksessa ei päästy sopuun meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä, vaan lopullinen päätös päästömaksuista siirrettiin ensi vuoden syksyyn. Pitkään valmistellun päästömaksujärjestelmän lykkääntyminen on Keskuskauppakamarin ja Suomen Satamat ry:n mukaan harmillista, sillä mekanismi olisi merkittävä askel meriliikenteen päästöjen vähentämisessä. Kansainvälisen meriliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat 2000-luvulla kasvaneet noin 500 megatonnista yli 700 megatonniin ja yli 70 prosenttia kansainvälisestä kaupasta kulkee merirahtina.
Keskuskauppakamari: Velkakonversiomahdollisuus vahvistaa Suomen pääomamarkkinoiden kilpailukykyä16.10.2025 13:52:02 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari kannattaa torstaina annettua hallituksen esitystä, jolla velkakonversio ehdotetaan lisättäväksi yrityssaneerauslain saneerauskeinoihin. Velkakonversiossa on mahdollista muuntaa velkasaamisia velallisyhtiön osakkeiksi ja mitätöidä yhtiön vanhoja osakkeita. Maksunsaantijärjestyksen tuominen lähemmäksi konkurssin maksunsaantijärjestystä on Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntija Ville Kajalan mukaan erinomainen muutos.
Keskuskauppakamari: Ajokorttisääntelyn uudistus vauhdittaa sähkö- ja kaasukäyttöisten jakeluautojen yleistymistä10.10.2025 10:14:11 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemaa ajokorttisääntelyn muutosta elinkeinoelämälle merkittävänä ja pitkään odotettuna edistysaskeleena. Uudistus nopeuttaa siirtymää sähkö- ja kaasukäyttöisiin ajoneuvoihin jakelu- ja taksiliikenteessä sekä huolto- ja asennuspalveluissa.
Kiinteistömarkkinoilla tasaista – kolmannes auktorisoiduista kiinteistöarvioitsijoista kertoo tilanteen pysyneen vuoden aikana ennallaan9.10.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin syksyllä toteuttama kysely paljastaa kiinteistömarkkinoiden tilanteen vakiintuneen, vaikkei odotettua vilkastumista ole juurikaan tapahtunut. Markkinakyselyyn vastasi 123 auktorisoitua kiinteistöarvioijaa. Vastauksista käy ilmi, että asuntomarkkinoilla suurin kiinnostus kohdistuu kohtuuhintaisiin, vain vähäistä remonttitarvetta vaativiin uudehkoihin perheasuntoihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme