Viimeiset hetket varautumisessa Brexitiin

Iso-Britannian mahdollinen sopimukseton ero on vain kahden kuukauden päässä. Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood kehottaa yrityksiä varautumistoimenpiteiden viimeistelyyn ja varautumistason ylläpitämiseen.

Suomen ja Iso-Britannian välisen tavara- ja palvelukaupan arvo oli 4,1 miljardia euroa vuonna 2017. Tuonnin ja viennin kokonaisarvo tavaroiden ja palveluiden osalta arvioidaan olevan 8 miljardia euroa.

Sopimuksettoman EU-eron tilanteessa Iso-Britannia jää tulliliiton ulkopuolelle. Vienti- ja tuontiyritykset ovat itse vastuussa siitä, että kaikki tavarat tulliselvitetään. Lisäksi EU:n ja Iso-Britannian välisellä rajalla sopimuksettoman eron tilanteessa aletaan noudattamaan kolmansiin maihin sovellettavia tullisäännöksiä ja tariffeja. Liikenteen toimijoiden näkökulmasta erityistä huomiota tulee kiinnittää siihen, että tullittomuuden poistuessa logistiikkaan ja tullaukseen tulee varata enemmän aikaa.

”Rajalla tehtävät tarkastukset, pidemmät odotusajat ja lisääntynyt paperityö saattavat aiheuttaa huomattavia viivästyksiä erityisesti maantieliikennekuljetuksissa ja satamissa. Siitä huolimatta, että esimerkiksi satamat Ranskassa ja Hollannissa ovat tehneet mittavia varautumistoimenpiteitä, sopimuksettoman eron tilanteessa niidenkin kapasiteetti on rajallinen”, Wood sanoo.

Mikäli sopimuksettomaan eroon päädytään, EU:n ja Iso-Britannian välinen tavaraliikenne jatkuisi väliaikaisin järjestelyin vuoden loppuun saakka. Wood korostaa, että väliaikainen järjestely ei salli kabotaasia eikä kahdenvälisiä sopimuksia Iso-Britannian ja EU-maiden kesken. Kuljettajakorttien ja ajopiirtureiden sekä vaarallisten aineiden kuljetusten osalta Iso-Britannian eroaminen ei tuo nykytilaan muutosta niiden perustuessa kansainvälisiin sopimuksiin.

Wood muistuttaa, että myös lentorahdin ja postin lähettäjien ja kuljettajien EU-turvahyväksyntöjä ei sopimuksettoman eron tilanteessa enää tunnusteta. Iso-Britannian toiminnanharjoittajilta vaaditaan samoja turvahyväksyntöjä, kuin mitä kolmansilta mailta edellytetään tällä hetkellä.

”Sopimuksettoman eron tilanteessa on odotettavissa pidentyneitä odotus- ja varastointiaikoja, uudenlaisia vastuita, velvollisuuksia ja paperitöitä. Niihin liikenteen ja logistiikan toimijoiden on viimeistään nyt varauduttava”, Wood päättää.

Kauppakamari: Neljäsosa yrityksistä uskoo Brexitin vaikuttavan liiketoimintaan16.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kauppakamareiden tuoreen kyselyn mukaan jopa 26,5 prosenttia suomalaisyrityksistä ilmoittaa Britannian mahdollisen EU-eron vaikuttavan suoraan niiden liiketoimintaan. Vastaavasti 48,4 prosenttia yrityksistä on sitä mieltä, ettei Brexitillä ole vaikutusta niiden toimintaan. Peräti 25,1 prosenttia yrityksistä ei kuitenkaan vielä osaa sanoa, vaikuttaako Brexit niiden liiketoimintaan. Keskuskauppakamari onkin huolestunut epävarmojen yritysten näin suuresta määrästä.

Suomen pitäisi ottaa Virosta mallia startup-yritysten toimintaedellytysten kehittämiseen2.10.2019 10:03:41 EESTTiedote

Startup-yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi Suomi voisi ottaa monessa asiassa esimerkkiä Virosta, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Viro on ollut viime vuosina useissa kansainvälisissä vertailuissa Suomen yläpuolella, kun arvioitavana on ollut, mikä Euroopan maa on paras kasvuyritysten toiminnan näkökulmasta. Ei ole sattumaa, että Viro on kärkisijoilla myös tarkasteltaessa startup-yritysten määrää suhteessa väkilukuun.