SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Viimeisten kesäviikonloppujen vietto näkyy suomalaisten ostoskoreissa – alueelliset erot kuitenkin suuria

Jaa
Elokuun viimeisenä viikonloppuna vietettävät venetsialaiset ja muut kesäkauden päättäjäiset näkyvät myös S-ryhmän ruokakauppojen myynnissä. Venetsialyhtyjen ja ulkotulien lisäksi myyntipiikkejä nähdään esimerkiksi grillimakkaroissa sekä kertakäyttökattauksen tuotteissa.

Venetsialaisia vietetään erityisesti länsirannikolla, mutta tapa on yleistynyt myös sisämaan mökkipaikkakunnilla. Venetsialyhtyjä myydään nimestään huolimatta ympäri vuoden, mutta noin 10 % niiden myynnistä keskittyy elokuun viimeiselle viikolle S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku). Venetsialyhtyjen myynti korostuu eniten Pohjois-Savossa, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Ahvenanmaalla ja Kanta-Hämeessä.

Myös ulkotulien myynnissä nähdään selkeä myyntipiikki elokuun lopulla. Eniten ulkotulien myynti korostuu tuolloin Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Etelä-Savossa ja Etelä-Karjalassa. Venetsialyhtyjen ja ulkokausivalojen lisäksi myydään erilaisia ulkokausivaloja, joiden myynti on kasvanut noin 10 % vuodesta 2019 asti. Erityisesti myyntiään ovat kasvattaneet ulkovalosarjat ja led-ulkokynttilät, joilla tuodaan tunnelmaa ja valoisuutta pihalle tai terassille elokuun pimenevissä illoissa.

”Myyntidatastamme löytyy myös mielenkiintoista tietoa siitä, mitä muuta venetsialyhtyjen ostajat hankkivat samalla kauppareissulla. Venetsialaisten viettäjien ostoskoreissa on usein kalapakasteita, naudanlihaa, juustoja ja kalaa. Lisäksi usein ostetaan myös muita kynttilöitä, kertakäyttöpöytäliinoja, lautasliinoja ja muita kattamisen tuotteita. Hieman yllättäen ostoskoreissa korostuvat myös syksyllä istutettavat kukkasipulit kuten narsissit ja tulppaanit, joita löytyy venetsialyhtyjä ostavien koreista kuusi kertaa useammin kuin muista ostoskoreista”, paljastaa päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.

Kesäkauden päätösjuhlat näkyvät myös grilliherkkujen myynnissä: elokuun viimeisenä viikonloppuna grillataan selvästi enemmän kuin edellisenä viikonloppuna, kunhan vain säät ovat suosiolliset. Useamman vuoden myyntidata S-ryhmän ruokakaupoista osoittaa, että elokuun viimeisenä viikonloppuna makkaramyynti on useilla paikkakunnilla edellistä viikonloppua suurempi.

”Makkaramyynti ei kuitenkaan ole suoraan kytköksissä kesäasukkaiden määrään, sillä useiden suosittujen mökkipaikkakuntien kuten Kustavin, Puumalan ja Hirvensalmen makkaramyynti jatkuu melko tasaisena ilman myyntipiikkiä. Sen sijaan Pohjanmaalla Venetsialaisia viettävillä paikkakunnilla myyntipiikki on paikoin jopa 60 %”, Oksa toteaa.

Elokuun ollessa lämmin ja aurinkoinen – kuten tänä vuonna – myynneissä korostuvat grilliherkkujen lisäksi monet muutkin kesän suosikkituotteet, kuten jäätelöt ja virvoitusjuomat, joita lämpimästä loppukesästä nauttivat suomalaiset ostavat runsaasti. Hellepäivien suosikkituotteiden myynnissä alueellisia eroja synnyttävät erityisesti paikalliset sääolosuhteet.

Rapujuhlien vietto näkyy myynneissä etenkin ruotsinkielisillä alueilla

Loppukesän ja alkusyksyn perinteisiin kuuluvat monella myös rapujuhlat, joita vietetään enimmäkseen heinäkuun lopulta syyskuun lopulle. Suosituin ajankohta ajoittuu elokuun viimeiselle viikonlopulle, jolloin vietetään alueesta riippuen kesäkauden päättäjäisiä tai venetsialaisia. Tuolloin myydään 15 % koko vuoden pakasterapumyynnistä. Eniten rapuja syödään ruotsinkielisillä alueilla: S-ryhmän myyntidatan mukaan pakasterapujen osuus kalapakastemyynnistä on elo-syyskuussa suurin Pohjanmaalla Närpiössä ja Maalahdessa, Ahvenanmaalla Finströmissä sekä Varsinais-Suomessa Paraisilla.

Rapukattauksen tuotteita on myynnissä jo heinäkuun alkupuolella, mutta niiden myynti lähtee kunnolla käyntiin ravustuksen alkamisviikolla. Eniten rapukattaustuotteita myydään elokuun viimeisellä viikolla, jolloin tehdään noin 15 % kokonaismyynnistä. Suomalaisia keitettyjä täplärapuja on puolestaan hyvin saatavilla heinäkuun lopusta aina rapukauden päättymiseen asti. Täplärapu on vieraslaji, minkä vuoksi sen pyytäminen on myös hyödyllistä.

Myyntidatan perusteella rapujuhlia järjestävien asiakkaiden ostoskoreissa korostuvat ulkotulien ja rapujuhlien kattaustuotteiden lisäksi katkaravut, mäti, tilli, naudanliha, paahtoleivät ja juustot, sekä erilaiset kivihedelmät, kuten nektariinit, persikat ja luumut. Juomiksi rapuja ostettaessa valitaan usein mietoja valkoviinijuomia, kuohuviinijuomia ja mixereitä.

”Isompia rapujuhlia varten valmiiksi keitetyt ravut kannattaa varata ennakkoon vähintään kahta päivää ennen omasta kaupasta. Jos juhliin osallistuu kasvissyöjiä, kotimaisista satokausituotteista löytyy loppukesästä monia hyviä vaihtoehtoja, joiden esillepanossa vain luovuus on rajana. Vinkkejä rapujuhlien järjestämiseen löytyy esimerkiksi Yhteishyvän sivuilta”, Oksa vinkkaa.

TOP10 Ulkotulien myynti elokuun viimeisellä viikolla per asukas

  • Luoto
  • Lestijärvi
  • Pietarsaari
  • Maalahti
  • Kivijärvi
  • Korsnäs
  • Uusikaarlepyy
  • Vöyri
  • Kustavi
  • Merikarvia

TOP10 Venetsialyhtyjen myynti elokuun viimeisellä viikolla per asukas

  • Pietarsaari
  • Posio
  • Merikarvia
  • Kempele
  • Hartola
  • Iisalmi
  • Ypäjä
  • Saarijärvi
  • Raisio
  • Kolari

TOP10 suurin makkaroiden myyntipiikki elokuun viimeisenä viikonloppuna edelliseen viikonloppuun verrattuna (keskiarvo 2018-2021)

  • Pietarsaari
  • Pedersören kunta
  • Vaasa
  • Uusikaarlepyy
  • Närpiö
  • Kokkola
  • Vöyri
  • Maalahti
  • Soini
  • Eura

TOP10 rapukunnat elo-syyskuussa (pakasterapujen osuus kalapakastemyynneistä)

  • Närpiö
  • Maalahti
  • Finström
  • Parainen
  • Korsnäs
  • Kemiönsaari
  • Vaasa
  • Kristiinankaupunki
  • Porvoo
  • Simo

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Antti Oksa, päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, S-ryhmän marketkauppa, antti.oksa@sok.fi, puh. 010 7680699

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye