Viinilehti valitsi Vuoden roseeviinin 2022

Viinilehden vuotuinen roseeviinikilpailu on ratkennut. Viinilehden Vuoden roseeviini 2022 valittiin 113 ehdokkaan joukosta. Valinta tehdään aina sokkomaistamalla. Kilpailussa jaettiin myös hopea- ja pronssipalkinto.
Vuoden roseeviinikilpailun mitalikolmikko

Viinilehden Vuoden roseeviini 2022

Torres Digno Cabernet Sauvignon Rosé 2020, Miguel Torres, Central Valley, Chile, Alko 007142

Tuomariston arvio: Tuoksu on avoin, luonteikas, puhdaspiirteisen raikas ja kypsän marjainen. Siitä löytyy herukkaa, kirsikkaa, vadelmaa, karviaista ja hieman yrttisyyttä. Kuiva mutta erittäin marjainen maku toistaa tarkasti tuoksun aromit. Mausta voi erottaa mausteista yrttisyyttä, hentoa sitruksisuutta ja punaisen omenan aromeja. Tuntuva hapokkuus tuo makuun ryhtiä ja kantaa kokonaisuutta herukkaiseen, veden kielelle nostavaan jälkivaikutelmaan.

Ruokasuositus: Monikäyttöinen ruokarosee noutopöytiin ja eväsretkille. Erinomainen vaalean lihan ja täyteläisten salaattien seuraan.

Hinta-laatu: Hyvä hinta-laatu

Hinta: 11,99 €

Viinilehden Vuoden roseeviini 2022 -kilpailun voittajakolmikko

KULTAA: Torres Digno Cabernet Sauvignon Rosé 2020, Miguel Torres, Central Valley, Chile, Alko 007142

HOPEAA: Saint Clair Vicar’s Choice Sauvignon Blanc Rosé Bright Light 2021, Saint Clair Family Estate, Marlborough, Uusi-Seelanti, Alko 431377

PRONSSIA: Pink Riesling Weinhof 519, Norex Selected Brands, Saksa, Alko 903482

Kaikkien kisassa mukana olleiden viinien arviot löytyvät Viinilehden nettisivulta: "Viinilehden Vuoden roseeviini -kilpailu on ratkennut – katso voittaja!"

Viinilehden Vuoden roseeviinin valintaa varten Juha Berglund ja Antti Rinta-Huumo maistoivat sokkona 113 roseeviiniä, jotka maahantuojat olivat ilmoittaneet kilpailuun. Viinit saivat olla vakio- ja tilausvalikoimasta. Viinit maistettiin ja arvioitiin sokkona mahdollisimman objektiivisesti useassa esikarsintatastingissa, joiden perusteella valittiin maukkaimmat ehdokkaat loppukilpailuun.

”Roseeviinikilpailuun ilmoitetut viinit voi jakaa karkeasti kolmeen kategoriaan. Ensimmäiseen kuuluvat voimakkaan aromaattiset, terhakkaan raikkaat ja pirteät roseet. Toista edustavat Provence-tyyppiset, leveät, mausteiset ja lämminhenkiset viinit. Kolmannen genren edustajia ovat rapsakat, niin sanotut rieslingroseet.”

Vuoden viinien valinta sujui vaivattomasti. Muutama kärkikolmikon rinnalle nostettu viini tippui pois uusintamaistelun jälkeen, ja ­lopulta mitalistit oli helppo laittaa järjestykseen.

Voittajaviini on mainio chileläinen ruokarosee: vivahteikkaan marjainen, ryhdikäs, yrttinen ja suutuntumaltaan rapsakka. Viini on napannut kaksi voittoa myös aiemmista kilpailuistamme.

Hopeamitalisti on uusi­seelantilainen sekoiteviini Sauvignon Blancista ja Malbecista. Mineraalinen, reheväarominen ja ­hapokas viini sopii aromikkaiden, kesäisten ruokien seuraan.

Pronssiviini oli hauska yllätys, sillä se paljastui samaksi roseeksi, joka sijoittui kolmanneksi viime vuoden kilpailussamme. Rieslingistä ja Pinot Noirista tehdyssä saksalaisviinissä on mukana myös vesitippa. Tuote täyttää näin viinilain pykälät, mutta sitä kohdellaan Euroopassa juomasekoituksena.

Roseeviinien suosio ja arvostus ovat yhä kasvussa, eikä roseeta pidetä enää vain tuotteena valko- ja punaviinien välimaastossa. Roseet ovat parhaimmillaan nuorena, ja niiden hienous perustuukin usein raikkaan marjaiseen tai hedelmäiseen tuoreuteen. Hyvin harva rosee paranee varastoitaessa.”

Kaikki kilpailuun osallistuneet roseeviinit, niiden arviot sekä viineille tehdyt ruokasuositukset löytyvät Viinilehden nettisivulta: "Viinilehden Vuoden roseeviini -kilpailu on ratkennut – katso voittaja!"

Arviot ja runsaasti muuta kiinnostavaa asiaa roseeviineistä löytyy uusimmasta, 11.5. ilmestyvästä Viinilehdestä. Se on luettavissa irtonumerona myös lehtiluukku.comin kautta.

Antti Rinta-Huumo
viiniasiantuntija, erikoistoimittaja