Viinilehti valitsi Vuoden samppanjan 2023 ja Vuoden kuohuviinin 2023

Viinilehden vuotuiset kuohuviini- ja samppanjakilpailut ovat ratkenneet. Viinilehden Vuoden samppanja 2023 ja Vuoden kuohuviini 2023 valittiin lähes 250 kuplivan viinin joukosta. Valinta tehdään aina sokkomaistamalla. Molemmissa sarjoissa jaettiin myös hopea- ja pronssipalkinnot.
Vuoden kuohuviini ja Vuoden samppanja -kilpailujen mitalikolmikot

Viinilehden Vuoden samppanja 2023

Tuomariston arvio: Kypsän hedelmäisestä ja tyylikkäästä tuoksusta löytyy kypsää keltaista omenaa, persikkaa, hentoa paahteisuutta, sitruksisia vivahteita ja makeaa mausteisuutta. Lähes kuiva maku on erittäin kypsän hedelmäinen ja leveä. Tuoksun aromien lisäksi siinä on makeaa mausteisuutta, parfyymista kukkaisuutta sekä aprikoosin, hunajamelonin ja hunajan sävyjä. Pehmeä hapokkuus ja sitä korostavat tyylikkäät kuplat elävöittävät pehmeän harmonista suutuntumaa. Viini jättää pitkän, suunmyötäisen ja herkullisen jälkivaikutelman, joka nostaa veden kielelle.

Ruokasuositus: Monikäyttöinen viini hienostuneiden kala- ja äyriäisruokien seuraan.

Hinta-laatu: Hyvä ostos, enemmän kuin hintansa arvoinen

Hinta: 59,90 €

Viinilehden Vuoden samppanja 2023 -kilpailun voittajakolmikko

KULTAA: Taittinger Nocturne Champagne Sec, Taittinger, AC Champagne, Ranska, Alko 904387

HOPEAA: Perrier-Jouët Champagne Brut, Perrier-Jouët, AC Champagne, Ranska, Alko 907677

PRONSSIA: Charles Heidsieck Réserve Champagne Brut, Charles Heidsieck, AC Champagne, Ranska, Alko 564737

Viinilehden Vuoden kuohuviini 2023

Muré Crémant d’Alsace Brut, Muré, AOP Crémant d’Alsace, Ranska, Alko 916673

Tuomariston arvio: Tyylikkäästä ja kypsän hedelmäisestä tuoksusta löytyy persikkaa, omenaa, hunajamelonia, hentoa makeaa mausteisuutta ja miellyttävää hiivaisuutta. Kuivassa mutta kypsän hedelmäisessä maussa on myös hienostuneen kukkaisia ja hennon hunajaisia vivahteita. Makea mausteisuus, herkullinen hapokkuus ja pehmeät sitruksiset kuplat antavat viinille ryhtiä. Tasainen jälkivaikutelma nostaa veden kielelle.

Ruokasuositus: Yleisviini täyteläisten, selkeä­makuisten kala- ja äyriäisruokien ­seuraan.

Hinta-laatu: Hyvä ostos, enemmän kuin hintansa arvoinen

Hinta: 24,99 €

Viinilehden Vuoden kuohuviini 2023 -kilpailun voittajakolmikko

KULTAA: Muré Crémant d’Alsace Brut, Muré, AOP Crémant d’Alsace, Ranska, Alko 916673

HOPEAA: Bernard-Massard Cuvèe Organic Brut, Bernard-Massard, Luxemburg, Alko 900205

PRONSSIA: Andre Delorme Crémant de Bourgogne Rosé Extra Brut, Andre Delorme, AOC Crémant de Bourgogne, Ranska, Alko 913222

Kaikkien kilpailuun osallistuneiden viinien arviot löytyvät Viinilehden artikkelista "Lasissa kuohuu voittaja! Viinilehden Vuoden kuohuviini ja Vuoden samppanja on valittu".

Yksittäiset pullokuvat kaikista voittajaviineistä löytyvät ja ovat ladattavissa Alkon nettisivuilta (tallentaessasi klikkaa kuvan päällä hiiren oikeanpuoleista näppäintä).

Näin voittajakuohuvat valittiin:

Viinilehden Vuoden kuohuviinin ja Vuoden samppanjan valintaa varten Juha Berglund ja Antti Rinta-­Huumo maistoivat sokkona lähes 250 vakio- ja tilausvalikoiman samppanjaa ja kuohuviiniä, jotka maahantuojat olivat ilmoittaneet kilpailuun. Kuohuviinien maksimihinta oli rajattu noin 30 euroon ja samppanjoiden 60 euroon. Viinit maisteltiin ja arvioitiin sokkona useassa esikarsintatastingissa, joiden perusteella loppukilpailuun valittiin 31 kuohuviiniä ja 19 samppanjaa.

Tuomariston kommentti kilpailusta:

”Tämänvuotiseen Vuoden kuohuviini -kilpailuun osallistui lukuisia perinteisellä tavalla valmistettuja viinejä. Hyvin edustettuina olivat erityisesti Alsacen crémantit, joissa onkin usein erinomainen hinta–laatusuhde.

Kuohuviinien kärkikolmikkoon nousi perinteisellä menetelmällä valmistettuja kuplivia, kaksi Ranskasta ja yksi Luxemburgista. Voittaja on perustasoa hieman hintavampi alsacelainen kuohuva, Muré Crémant d’Alsace Brut, joka kuitenkin tarjoaa tyylikkyydessään täyttä vastinetta rahalle.

Vuoden samppanja -kilpailun voitti maineikkaan Taittinger-samppanjatalon Nocturne. Viinissä on vienoa makeaakin vivahdetta, mutta se ei nouse selkeästi esille, vaan tekee suutuntumasta hienostuneen pehmeän. Vaikka Nocturne on Alkon tuotekuvauksen mukaan puolikuiva viini, se miellyttää varmasti myös kuivien samppanjoiden vannoutuneita ystäviä. Herkullinen ja monikäyttöinen viini.”

Arviot kaikista viineistä:

Kaikki kilpailuun osallistuneet kuohuviinit ja samppanjat, niiden arviot sekä viineille tehdyt ruokasuositukset löytyvät Viinilehden nettisivulta tiistaina 28.2. klo 17 alkaen.

Arviot ja runsaasti muuta kiinnostavaa asiaa kuohuviineistä ja samppanjasta löytyy uusimmasta, 1.3. ilmestyvästä Viinilehdestä. Se on luettavissa irtonumerona myös lehtiluukku.comin kautta.

Antti Rinta-Huumolta voi kysyä myös muita sesonkiin sopivia viinisuosituksia.

Antti Rinta-Huumo

viiniasiantuntija, erikoistoimittaja