Viisi ennustetta, jotka mullistavat elintarvikealaa lähivuosina

HELSINKI, SUOMI - 12.2.2019: Seuraavien viiden vuoden aikana maapallon väestön määrä ylittää kahdeksan miljardin rajan ja ihmiskunnan ruuantarve kasvaa entisestään. Ilmastonmuutos ja rajalliset vesivarannot asettavat omat haasteensa ruuantuotannolle. Viljelijät tarvitsevat keinoja maksimoida sadon, jotta ruokaa saataisiin mahdollisimman monille.

Alla IBM:n tutkijoiden viisi ennustetta, jotka vaikuttavat seuraavien viiden vuoden aikana ruuan tuotantoon ja elintarvikkeiden jakeluketjuun.

1. Data auttaa maanviljelyksiä kasvamaan
Tekoäly pystyy tulevaisuudessa ennustamaan tarkasti kasvamassa olevan sadon määrän. Sen pohjalta tehtävä arvio sadosta saatavasta tuotosta voi toimia pankeille ja muille lainanmyöntäjille datana, jonka perusteella myöntää maanviljelijöille toiminnan laajentamiseen tarvittavaa lainaa.

2. Entistä tuoreempia elintarvikkeita kuluttajille ja vähemmän ruokajätettä lohkoketjuteknologian ansiosta
Kaikki osapuolet kunkin elintarvikkeen jakeluketjussa tulevat tietämään tarkalleen, kuinka paljon raaka-aineita täytyy viljellä, tilata ja toimittaa. Läpinäkyvyyttä ja tiedonkäsittelyä nopeuttava lohkoketjuteknologia takaa mahdollisimman tuoretta ruokaa kuluttajien ostoskärryihin, jolloin ruokajätteen määrä vähenee.

3. Mikrobiomin kartoittaminen suojaa bakteereilta
Elintarvikeviranomaiset saavat mahdollisuuden käyttää miljoonia mikrobeja suojelemaan sitä, mitä syömme. Näitä mikrobeja - jotkut terveellisiä ihmisravinnoksi, toiset eivät - istutetaan elintarvikkeisiin tiloilla, tehtaissa ja ruokakaupoissa. Uuden teknologian ansiosta niiden geneettistä koostumusta voidaan analysoida kustannustehokkaasti ja mikrobit kertovat meille paljon ruuan turvallisuudesta.

4. Tekoälyanturit havaitsevat elintarvikeperäiset patogeenit kotona
Maanviljelijät, ruoanjalostajat, päivittäistavarakaupat ja kuluttajat pystyvät havaitsemaan helposti mahdolliset ruuansaastuttajat, kuten salmonellan tai kolibakteerin. Tekoälysensoreilla varustettu taso analysoi ruuan ja analyysin tulokset voi tulkita älypuhelimen näytöltä.

5. Muovi löytää uusia muotoja
Uudet valmistusteknologiat ja keksinnöt syrjäyttävät muovin käyttöä maailmanlaajuisesti. Muovia pystytään tulevaisuudessa kierrättämään kemiallisen prosessin avulla huomattavasti nopeammin kuin nykyään.

Lue laajemmin aiheesta IBM Research Blogista osoitteessa:
www.ibm.com/blogs/research/2019/02/ibm-research-5-in-5-2019-food/

YouTube: From Seed to Shelf - 5 innovations will transform the food supply chain within 5 years

IBM julkisti vuoden 2018 viimeisen vuosineljänneksen ja koko vuoden tulokset22.1.2019 23:53:49Tiedote

Highlights Fourth Quarter: • GAAP EPS from continuing operations of $2.15 -- Includes charge of $1.9 billion related to the U.S. Tax Cuts and Jobs Act of 2017 • Operating (non-GAAP) EPS of $4.87 • Revenue of $21.8 billion, down 3 percent (down 1 percent adjusting for currency) -- Global Business Services and Cognitive Solutions revenue grew year to year • Gross profit margin up 10 basis points year to year; pre-tax income margin up more than 50 basis points year to year -- Continued strong services gross profit margin expansion year to year Full Year: • GAAP EPS from continuing operations of $9.51 -- Includes charge of $2.0 billion related to the U.S. Tax Cuts and Jobs Act of 2017 • Operating (non-GAAP) EPS of $13.81 • Revenue of $79.6 billion, up 1 percent (flat year to year adjusting for currency) • Strategic imperatives revenue of $39.8 billion, up 9 percent • Cloud revenue of $19.2 billion, up 12 percent -- As-a-service annual exit run rate for cloud revenue of $12.2 billion in the

Tutkimusravintola TestEat avattiin Munkkiniemessä25.10.2018 15:01:00Tiedote

IBM:n tiloissa Helsingin Munkkiniemessä on avattu uudenlainen tutkimus- ja pilottiravintola TestEat. Fazerin, VTT:n ja IBM:n käynnistämä crEATe-innovaatioekosysteemi tutkii ja auttaa kehittämään tulevaisuuden ruokailuun ja ruoantuotantoon liittyviä ratkaisuja oikeassa ravintolaympäristössä muun muassa tekoälyn avulla. Asiakkaille ravintola TestEat tarjoaa arkisin viihtyisän kahvilan sekä herkullista ja terveellistä lounasta.