Viisi ennustetta, jotka mullistavat elintarvikealaa lähivuosina

HELSINKI, SUOMI - 12.2.2019: Seuraavien viiden vuoden aikana maapallon väestön määrä ylittää kahdeksan miljardin rajan ja ihmiskunnan ruuantarve kasvaa entisestään. Ilmastonmuutos ja rajalliset vesivarannot asettavat omat haasteensa ruuantuotannolle. Viljelijät tarvitsevat keinoja maksimoida sadon, jotta ruokaa saataisiin mahdollisimman monille.

Alla IBM:n tutkijoiden viisi ennustetta, jotka vaikuttavat seuraavien viiden vuoden aikana ruuan tuotantoon ja elintarvikkeiden jakeluketjuun.

1. Data auttaa maanviljelyksiä kasvamaan
Tekoäly pystyy tulevaisuudessa ennustamaan tarkasti kasvamassa olevan sadon määrän. Sen pohjalta tehtävä arvio sadosta saatavasta tuotosta voi toimia pankeille ja muille lainanmyöntäjille datana, jonka perusteella myöntää maanviljelijöille toiminnan laajentamiseen tarvittavaa lainaa.

2. Entistä tuoreempia elintarvikkeita kuluttajille ja vähemmän ruokajätettä lohkoketjuteknologian ansiosta
Kaikki osapuolet kunkin elintarvikkeen jakeluketjussa tulevat tietämään tarkalleen, kuinka paljon raaka-aineita täytyy viljellä, tilata ja toimittaa. Läpinäkyvyyttä ja tiedonkäsittelyä nopeuttava lohkoketjuteknologia takaa mahdollisimman tuoretta ruokaa kuluttajien ostoskärryihin, jolloin ruokajätteen määrä vähenee.

3. Mikrobiomin kartoittaminen suojaa bakteereilta
Elintarvikeviranomaiset saavat mahdollisuuden käyttää miljoonia mikrobeja suojelemaan sitä, mitä syömme. Näitä mikrobeja - jotkut terveellisiä ihmisravinnoksi, toiset eivät - istutetaan elintarvikkeisiin tiloilla, tehtaissa ja ruokakaupoissa. Uuden teknologian ansiosta niiden geneettistä koostumusta voidaan analysoida kustannustehokkaasti ja mikrobit kertovat meille paljon ruuan turvallisuudesta.

4. Tekoälyanturit havaitsevat elintarvikeperäiset patogeenit kotona
Maanviljelijät, ruoanjalostajat, päivittäistavarakaupat ja kuluttajat pystyvät havaitsemaan helposti mahdolliset ruuansaastuttajat, kuten salmonellan tai kolibakteerin. Tekoälysensoreilla varustettu taso analysoi ruuan ja analyysin tulokset voi tulkita älypuhelimen näytöltä.

5. Muovi löytää uusia muotoja
Uudet valmistusteknologiat ja keksinnöt syrjäyttävät muovin käyttöä maailmanlaajuisesti. Muovia pystytään tulevaisuudessa kierrättämään kemiallisen prosessin avulla huomattavasti nopeammin kuin nykyään.

Lue laajemmin aiheesta IBM Research Blogista osoitteessa:
www.ibm.com/blogs/research/2019/02/ibm-research-5-in-5-2019-food/

YouTube: From Seed to Shelf - 5 innovations will transform the food supply chain within 5 years

IBM muuntaa ohjelmistonsa toimimaan kaikissa pilvipalveluissa yhdessä Red Hatin kanssa5.8.2019 15:11:13 EESTTiedote

ARMONK, N.Y., 5.8.2019 – IBM (NYSE: IBM) julkisti, että se on muuntanut ohjelmistoportfolionsa pilvinatiiviksi sekä optimoinut sen toiminnan Red Hat OpenShiftillä. Yritykset pystyvät nyt rakentamaan tehtäväkriittisiä sovelluksia kertaalleen ja käyttämään niitä kaikissa julkisissa ja yksityisissä pilvipalveluissa, mukaan lukien AWS, Microsoft Azure, Google Cloud Platform, Alibaba ja IBM Cloud. Uudet pilvinatiivi-kyvykkyydet tullaan tarjoamaan esi-integroiduilla ratkaisuilla, IBM Cloud Pakseilla. IBM-sertifioitu ja kontitettu ohjelmisto tulee tarjoamaan sekä yleisen toiminnallisen mallin että yleissarjan palveluita, kuten identiteettijohtamisen, turvallisuuden, valvonnan ja kirjautumisen palvelut. Ohjelmisto tarjoaa myös parannetun näkyvyyden ja hallinnan eri pilvipalveluihin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että IBM ohjelmistotuotteet ovat nyt natiivisti pilvessä julkisille ja yksityisille pilvipalveluille; tämä vähentää kehittämisaikaa 84 prosenttiin saakka sekä toiminnallisia kustan

IBM Weather Signals käyttää tekoälyä ennakoimaan sään vaikutukset liiketoimintaan6.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

ARMONK, N.Y.- 6.6.2019: Hyvä sää ja sitä seuraava ostajien ryntäys esimerkiksi jäätelön ostoon voi päästä yllättämään kokeneenkin myyjän. Sateisen sään sattuessa kaikki ponnistelu ja valmistautuminen on ollut taas turhaa. IBM Weather Signals valjastaa tekoälyn ja Weather Companyn tuottaman säädätän yritysten avuksi, jotta ne voisivat hienosäätää koneistonsa vastaamaan sään vaikutuksesta muuttuvaa kysyntää. Esimerkiksi jäätelön valmistajat voivat virittää tuotantokoneistonsa ja täyttää varastojaan vastaamaan helteiden aiheuttamaa kysyntää. Jäätelökojuilla on tarjolla jäätelöä juuri oikeaan aikaan ja henkilökuntaa on riittävästi palvelemaan ostajia. Turisteista elantonsa saavat kohteet voivat ennakoida, miten sääolosuhteet vaikuttavat kävijöihin halukkuuteen jonottaa, ja näin mukauttaa henkilöstön tarvetta ja hinnoitteluaan vastaamaan kysyntää. Perinteisesti yritykset katsovat menneisiin vuosiin ja yrittävät kokemukseen luottaen arvioida tulevan kauden näkymiä, niin tuotannon tarvetta ku