Viisi ennustetta, jotka mullistavat elintarvikealaa lähivuosina

HELSINKI, SUOMI - 12.2.2019: Seuraavien viiden vuoden aikana maapallon väestön määrä ylittää kahdeksan miljardin rajan ja ihmiskunnan ruuantarve kasvaa entisestään. Ilmastonmuutos ja rajalliset vesivarannot asettavat omat haasteensa ruuantuotannolle. Viljelijät tarvitsevat keinoja maksimoida sadon, jotta ruokaa saataisiin mahdollisimman monille.

Alla IBM:n tutkijoiden viisi ennustetta, jotka vaikuttavat seuraavien viiden vuoden aikana ruuan tuotantoon ja elintarvikkeiden jakeluketjuun.

1. Data auttaa maanviljelyksiä kasvamaan
Tekoäly pystyy tulevaisuudessa ennustamaan tarkasti kasvamassa olevan sadon määrän. Sen pohjalta tehtävä arvio sadosta saatavasta tuotosta voi toimia pankeille ja muille lainanmyöntäjille datana, jonka perusteella myöntää maanviljelijöille toiminnan laajentamiseen tarvittavaa lainaa.

2. Entistä tuoreempia elintarvikkeita kuluttajille ja vähemmän ruokajätettä lohkoketjuteknologian ansiosta
Kaikki osapuolet kunkin elintarvikkeen jakeluketjussa tulevat tietämään tarkalleen, kuinka paljon raaka-aineita täytyy viljellä, tilata ja toimittaa. Läpinäkyvyyttä ja tiedonkäsittelyä nopeuttava lohkoketjuteknologia takaa mahdollisimman tuoretta ruokaa kuluttajien ostoskärryihin, jolloin ruokajätteen määrä vähenee.

3. Mikrobiomin kartoittaminen suojaa bakteereilta
Elintarvikeviranomaiset saavat mahdollisuuden käyttää miljoonia mikrobeja suojelemaan sitä, mitä syömme. Näitä mikrobeja - jotkut terveellisiä ihmisravinnoksi, toiset eivät - istutetaan elintarvikkeisiin tiloilla, tehtaissa ja ruokakaupoissa. Uuden teknologian ansiosta niiden geneettistä koostumusta voidaan analysoida kustannustehokkaasti ja mikrobit kertovat meille paljon ruuan turvallisuudesta.

4. Tekoälyanturit havaitsevat elintarvikeperäiset patogeenit kotona
Maanviljelijät, ruoanjalostajat, päivittäistavarakaupat ja kuluttajat pystyvät havaitsemaan helposti mahdolliset ruuansaastuttajat, kuten salmonellan tai kolibakteerin. Tekoälysensoreilla varustettu taso analysoi ruuan ja analyysin tulokset voi tulkita älypuhelimen näytöltä.

5. Muovi löytää uusia muotoja
Uudet valmistusteknologiat ja keksinnöt syrjäyttävät muovin käyttöä maailmanlaajuisesti. Muovia pystytään tulevaisuudessa kierrättämään kemiallisen prosessin avulla huomattavasti nopeammin kuin nykyään.

Lue laajemmin aiheesta IBM Research Blogista osoitteessa:
www.ibm.com/blogs/research/2019/02/ibm-research-5-in-5-2019-food/

YouTube: From Seed to Shelf - 5 innovations will transform the food supply chain within 5 years