Viisi väitettä luomuruoasta – Suomen suurin luomukauppias vastaa
Suomen suurin luomukauppias vastaa:
Väite: ”Luomu on pienen piirin juttu kantakaupungissa.”
Luomuruoan kulutus on kasvanut 75 % kuluneen viiden vuoden aikana pääkaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudulla myydään lähes kaksi kertaa enemmän luomua muuhun Suomeen verrattuna. Luomumyynti on suurinta pääkaupunkiseudun S-marketeissa.
”Luomusta on oikeastaan tullut jo valtavirtaa, ja luomun kasvava suosio näkyy marketeissa koko pääkaupunkiseudulla. On totta, että luomuruoka myy etenkin pääkaupunkiseudulla Helsingin keskustan alueella sekä Lauttasaaressa ja Vallilan alueella”, kertoo ketjujohtaja Ari Talso HOK-Elannolta.
”Suurta kasvua luomun kysynnässä on kuitenkin muun muassa Länsi-Vantaalla, Tuusulassa, Järvenpäässä sekä Helsingissä esimeriksi Konalan, Myllypuron ja Jakomäen kaupunginosissa.”
Väite: ”Luomun tuotevalikoima on suppea.”
”Päinvastoin. Luomuvalikoima on kasvanut ja luomutuotteita saa nykyään monipuolisesti eri tuoteryhmissä. S-marketeissa on viime vuoden aikana myyty yli 1300 eri luomutuotetta”, kertoo ketjujohtaja Ari Talso.
Asiakkaat haluavat luomuvaihtoehdon etenkin hedelmä- ja vihannesosastolta. Vakiintuneiden luomusuosikkien, kuten banaanien, maidon ja kananmunien rinnalla luomuna kiinnostaa yhä enemmän lastenruoat, juustot ja kahvit.
”Erityisesti hedelmät ja vihannekset, lastenruoka, juustot ja kaikki vegaaniset tuotteet sekä maustamaton liha ja kala kiinnostavat luomuna. Uusin luomuhitti on hapankaali, sillä fermentoidut eli hapatetut ruoat ovat nyt suosittuja. Keväällä luomutankoparsa ja juomista luomukombucha kiinnostavat”, kertoo S-market Kasarmitorin marketpäällikkö Meri-Johanna Merilaid.
Väite: ”Luomuruoka on kallista.”
”Hintaero perustuotteiden ja luomutuotteiden välillä on kaventunut merkittävästi, kun luomun kysyntä on kääntynyt kasvuun. Suurin este luomun ostamiselle on edelleen hinta. Luomua ostetaan, kunhan se ei ole kovin paljon tavanomaista tuotetta kalliimpaa”, Talso kertoo.
”Luomutuotteiden, kuten muidenkin ruokatuotteiden, hinta vaihtelee saatavuuden ja tuoteryhmän mukaan. Esimerkiksi luomuporkkanapussin ja tavallisen porkkanapussin hintaero on 10 % eli noin 10 senttiä. Luomuvaihtoehto voi olla hinnaltaan myös edullisinta”, kertoo marketpäällikkö Merilaid.
Väite: ”En voi olla varma, että tuote on oikeasti luomua.”
”Toisinaan asiakkaat kysyvät, mistä voivat varmistua siitä, että tietty hedelmä tai tuote on varmasti luomua”, marketpäällikkö Meri-Johanna Merilaid kertoo.
Luonnonmukaisesti tuotetun ruoan tunnistaa pakkauksen luomumerkistä. EU:n luomumerkki kertoo, että ruoka on tuotettu valvotusti EU:n luomutuotannon ehtojen mukaisesti. Sama luomumerkki ja samat luomuehdot ovat käytössä kaikissa Euroopan unionin maissa.
Luomun tunnistamista kaupassa on helpotettu monin keinoin. Pakkauksen luomumerkin lisäksi, luomumerkintä löytyy hyllynreunan hintaetiketistä. Luomuvaihtoehdot on merkitty myös hyllynreunakaulureilla, jotta ne löytyisivät helposti. Luomuhedelmille ja -kasviksille on lisäksi koottu satokausipöydän tapaan luomupöytä, jonka valikoima muuttuu kuukausittain.
Väite: ”Luomua ei saa kotimaisena.”
Kyllä ja ei. Kotimaisten luomutuotteiden tuotevalikoima ja saatavuus ovat parantuneet, mutta luomuun liittyy edelleen saatavuushaasteita. Kotimaisia luomusuosikkeja ovat esimerkiksi maitotuotteet.
“Luomuna halutaan yhä enemmän arkisia ruokatuotteita, joissa on myös muuta lisäarvoa asiakkaille. Luomutuotteiden saatavuuden vaihtelu aiheuttaa välillä haasteita, mutta laajempaa valikoimaa kehitetään jatkuvasti. Uusille ruokakeksinnöille ja kotimaiselle luomulle on kysyntää”, sanoo Talso.
Pääkaupunkiseudun myydyimmät luomutuotteet*:
- banaani
- maito
- kananmuna
- appelsiinitäysmehu
- porkkanapussi
Pääkaupunkiseudun suurimmat luomunousijat*:
- lastenruoka
- juusto
- mehut
- kahvi
- hedelmät, vihannekset ja marjat kokonaisuutena
Pääkaupunkiseudun S-markettien kevään luomusuosikit:
- sitrushedelmät
- luomutankoparsa
- hapankaali
- kombucha
- luomukaritsa pääsiäispöytään
*Tiedot perustuvat HOK-Elannon myyntilukuihin
Lisätietoja:
Ari Rantanen, ryhmäpäällikkö, S-market ketju, HOK-Elanto, ari.rantanen(at)sok.fi, puh. 010 766 0624
Ari Talso, ketjujohtaja, HOK-Elanto, ari.talso(at)sok.fi, puh. 010 766 0626
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katri Karsiviestintäpäällikkö
Puh:010 76 60591katri.karsi@sok.fiLari Lappalainentiedottaja
Puh:010 76 60592lari.lappalainen@sok.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto on yli 660 000 asiakasomistajan oma osuuskauppa, jonka liikevaihto vuonna 2022 oli 2,4 miljardia euroa. HOK-Elannossa työskentelee yli 6 700 henkeä, ja osuuskaupan monipuolisia palveluita käyttää vuosittain yli 150 miljoonaa asiakasta Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Tuusulassa ja Vantaalla.
Kun kaikki Alepat, S-marketit, Prismat, Food Market Herkut, ravintolat, ABC-asemat ja latauspisteet, Sokokset ja Sokos Emotion -myymälät, Hautaus- ja lakipalvelupisteet sekä Omistajapalvelupisteet lasketaan yhteen, toimipaikkoja HOK-Elannolla on yli 400.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HOK-Elanto
HOK-Elanto Liiketoiminta Oy:n Alepa-ketjun muutosneuvottelut ovat päättyneet27.3.2024 15:00:00 EET | Tiedote
HOK-Elanto Liiketoiminta Oy on saanut päätökseen tammikuussa alkaneet muutosneuvottelut. Muutosneuvottelut koskivat Alepa-ketjun myymäläpäälliköitä. Muutosneuvottelut käytiin toimintojen uudelleenorganisoimistarpeesta johtuvista syistä. Myymäläpäällikkötehtävien alkuperäinen vähennystarve muutosneuvotteluesityksessä oli 65. Neuvottelujen aikana suunnitelma tarkentui henkilöstöltä tulleiden hyvien ratkaisuehdotusten mukaisesti siten, että lopullinen vähennystarve myymäläpäällikkötehtävistä on 52. Kaikille päättyvistä tehtävistä irtisanotuille on tarjottu muita työtehtäviä HOK-Elannon palveluksesta. Muutoksella ei ole vaikutusta Alepa-myymälöiden lukumäärään. Lähikaupan rooli asiakkaiden arjessa on murroksessa. HOK-Elannon tavoitteena on uudistaa Alepa-ketjua strategiansa mukaisesti vastaamaan yhä vahvemmin muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen, ja varmistaa edellytykset tulevaisuuden menestykselliseen liiketoimintaan. Muutosneuvotteluilla haettiin Alepalle yhtenäisempää ja tehokkaampaa jo
Hyvikkihevi ja hyvikkileipä rantautuvat Prismoihin – HOK-Elanto vauhdittaa taistelua ruokahävikkiä vastaan19.3.2024 06:00:00 EET | Tiedote
HOK-Elannon Prismoissa myydään maaliskuusta alkaen Hyvikkiheviä ja Hyvikkileipää. Syömäkelpoisia, hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä, vihanneksia ja leipomotuotteita myydään hyvikkilaatikoissa kahden euron hintaan. Tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä yhdessä asiakkaiden kanssa.
Prisma Iso Omenan uudistus päätökseen18.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Reilun kahden kuukauden mittainen uudistus Prisma Isossa Omenassa on valmistumassa. Myymälän kruununjalokivinä toimivat etenkin upea uudistettu makeisosasto sekä Ruokatorin valmisruokavalikoima, josta jatkossa saa niin valmiiksi pakattuja annoksia kuin kotimaisia wingsejäkin. Uudistunutta myymälää juhlitaan 21.3. alkaen.
Kysely: Suomalaiset haluavat lisätä kierrätysvaatteiden ostamista – Sokos ja Emmy avaavat second hand -osastot Helsinkiin11.3.2024 09:34:26 EET | Tiedote
Tavarataloketju Sokos ja Emmy avaavat yhdessä kierrätysvaateosastot Helsingin Sokokselle 18.3. Sokoksen ja Emmyn yhteistyön tavoitteena on tuoda kestävän kuluttamisen mahdollisuudet lähelle arjen asiointia ja madaltaa kynnystä kestävien kulutusvalintojen tekoon.
Ravintolatasoinen kebab rantautuu S-market Rediin6.3.2024 13:58:29 EET | Tiedote
HOK-Elanto lanseeraa uuden kebabbuffetin, Kebabkioskin, S-market Rediin. Kebabkioskissa on tarjolla ravintolatasoista, valmista kebabia erilaisine lisukkeineen ja kastikkeineen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme