Viisi vinkkiä älylaitteettoman päivän viettoon – “On hyvä edes päiväksi pysähtyä miettimään omaa suhdetta siihen laitteeseen”

Tulevana sunnuntaina 2. lokakuuta vietetään Suomessa Älyvapaapäivää. Kyseessä on läsnäolon merkitystä korostava DNA:n toteuttama teemapäivä, joka kannustaa kaikkia mahdollisuuksiensa mukaan laittamaan älylaitteet kyseisenä päivänä tarkoituksellisesti sivuun. Taustalla on tutkimuksesta ilmennyt suomalaisten tahtotila vähentää älylaitteilla käytettyä aikaa. Viisi perhettä testasi Älyvapaapäivän viettoa ennakkoon ja havaitsi siinä keskeisiä positiivisia vaikutuksia, kuten levollinen olotila.
Tulevana sunnuntaina 2. lokakuuta vietetään Älyvapaapäivää.

Vaikka toimivat verkot ovat nyky-yhteiskunnassa jo välttämättömyys, ja älylaitteet mahdollistavat monia hyviä asioita, on myös älylaitteettomalle ajalle selkeä tarve. DNA:n kyselytutkimuksen mukaan älylaite- ja somepaastot sekä ruutuajan vähentäminen ovat yleisimmät syyt tarkoituksella ilman älylaitteita olemiselle.

– Olemme tottuneet siihen, että kommunikointi läheisten kanssa on helposti muutaman näppäimen päässä, mutta välillä tarvitsemme myös irrottautumista laitteilta ja yhdessä- tai yksinoloa ilman niitä. Laitetaan siis yhdessä tulevana sunnuntaina laitteet sivuun ja keskitytään muihin itselle merkityksellisiin asioihin viettämällä Älyvapaapäivää, kannustaa DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen.

Tällaisia hyötyjä älylaitteettomalla päivällä on käytännössä

DNA haastoi ennakkoon perheet Vantaalta, Naantalista ja Tampereelta testaamaan, minkälaista on viettää vuorokausi ilman älylaitteita. Perheet kokivat älylaitteettomuuden vaikuttaneen muun muassa lasten käyttäytymiseen sekä seuraavan päivän oloon, joka oli rauhallisempi. Lisäksi kokeilu herätti älylaitteetonta päivää testanneet ihmiset pohtimaan, tarvitseeko ylipäätään aina olla tavoitettavissa.

– Kukaan ei ollut niin kiukkuinen kuin yleensä. Etenkin lapsista huomaa, jos he ovat liikaa ruutujen äärellä. Nyt kun ei oltu niillä lainkaan, he eivät olleet kiukkuisia. Aikuisenakin olen huomannut, että jos on pitkään ruudulla, niin kiukuttaa ja ärsyttää, kertoo nelilapsisen perheen äiti Kaisa Pulkkinen Tampereelta.

Myös vantaalaisäiti Päivi Honko huomasi olevansa enemmän läsnä ja levollisempi, kun perheessä ei kokeilun aikana katsottu edes telkkaria. Naantalilaisen Ylitalon perheessä älylaitteiden konkreettinen sivuun laittaminen opetti puolestaan, ettei monella tapana olevaa laitteiden jatkuvaa vilkuilua tullut edes kaivattua.

– Itselläkin puhelin on koko ajan käden jatkeena jopa niin, että kirjaa lukiessa pitää välillä vilkuilla sitä. Nyt kun puhelin ei ollut käden ulottuvilla, vaan kokonaan poissa, huomasi nopeasti, ettei sitä kaivannutkaan samalla tavalla. Tunneissa alkoi jo tapahtua positiivisia asioita. Tätä pitäisi tehdä enemmän, jotta puhelimen käyttötiheys vähenisi muutenkin, kertoo isä Tero Ylitalo.

Näin älylaitteiden käytöstä vapautunut aika halutaan hyödyntää

Älyvapaapäivän vietto tarjoaa oivan mahdollisuuden käyttää normaalisti laitteilla huomaamatta vierähtänyt aika muihin merkityksellisiin asioihin. DNA:n tutkimusdatan mukaan ne suomalaiset, jotka kokevat käyttävänsä liikaa aikaa älylaitteilla, haluaisivat käyttää älylaitteista karsitun ajan erityisesti liikuntaan (21 %), ulkoiluun (19 %), yhdessäoloon ja sosiaaliseen kanssakäymiseen (19 %) sekä lukemiseen (17 %). Suurimman osan mielestä erityisesti yhdessä syödessä, juhlissa ja tapaamisissa perheen tai ystävien kanssa älylaitteet pitäisi jättää pois.

–Yhden päivän kun testaa, niin varmasti huomaa, että tätä kannattaisi jatkaa – edes kevennettyä versiota. Kerran kun on viettänyt, niin on helpompi uudestaan. On hyvä edes päiväksi pysähtyä miettimään omaa suhdetta siihen laitteeseen, jatkaa Ylitalo.

Älyvapaapäivän viettoon kannattaa suhtautua suunnitelmallisesti, mikä helpottaa usein vaikeaksi koettua irtautumista. Etenkin lapsiperheissä kyseisen päivän viettämiseen on vanhempien tarvittaessa syytä valmistautua hyvillä perusteluilla. Hongon perheessä päivään valmistauduttiin ilmoittamalla lähipiirille, etteivät he ole tavoitettavissa muuten kuin soittamalla.

Viisi vinkkiä Älyvapaapäivän viettoon

1. Suunnittele päivälle aktiviteetteja
Älyvapaapäivän vietto vaatii hieman ennakkosuunnittelua ja tietoista päätöstä viettää laitteetonta aikaa, muuten laite tulee napattua käteen vanhasta tottumuksesta. Päivälle kannattaa miettiä valmiiksi aktiviteetteja, joiden aikana on muutenkin ilman älylaitteita, esimerkiksi pientä retkeä lähialueelle, liikunnan harrastamista tai kotihommien tekemistä.

2. Laita ilmoitukset pois päältä
Jokainen kilahdus houkuttelee puhelimen äärelle. Kun laitteen ottaa käteen, ei useinkaan tule vain tarkistettua ilmoitusta, vaan samalla tekee muutakin ja ruudun äärellä vietetty aika venyy. Ilmoitusten pois päältä laittaminen haastaa myös miettimään, missä sovelluksissa niiden on ylipäätään tarpeen olla päällä.

3. Laita puhelin pois päältä
Älylaitteen huomioimatta jättäminen vaatii harjoittelua ja asiaan keskittymistä, eikä se välttämättä ole alkuun helppoa. Puhelimen voi laittaa äänettömälle, siitä voi katkaista virran tai hyödyntää lentokone- tai älä häiritse -tilan käyttöä.

4. Poissa silmistä, poissa mielestä
Kun älylaitteen laittaa sivuun, siihen ei tule niin helposti ajatuksissaan tartuttua kuin jos laite olisi koko ajan näkösällä. Älylaitteelle voi määritellä kotona oman paikkansa, jonne se jätetään lepäämään. Lapset voivat askarrella omille laitteilleen puhelinparkin, jossa älylaite voi olla silloin, kun sitä ei tarvita.

5. Suhtaudu päivään ennakkoluulottomasti
Ajatus älylaitteettomasta päivästä voi tuntua vaikealta, mutta avoimella suhtautumisella siitä voi saada paljonkin irti. Myös jo lyhyempi aika pois laitteilta antaa eväitä oman käytön vähentämiseen ja sen pohdintaan.

Lue lisää 2.10. vietettävästä Älyvapaapäivästä ja tutkimusraportista täältä.

Lataa DNA Älylaitteiden käyttötutkimus -raportti täältä.

Lisätietoja medialle

Tulevana sunnuntaina 2. lokakuuta vietetään Älyvapaapäivää.
DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.