Viisi vinkkiä juhannussaunan lämmitykseen

Puusauna kuuluu oleellisesti monen suomalaisen juhannukseen, mutta varmistathan, että lämmität saunan oikein. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY antaa viisi vinkkiä, kuinka saunot mahdollisimman vähäpäästöisesti.

Seuraamalla savun väriä voi opetella polttamaan puhtaammin omaa puukiuasta. Kuva: HSY

Polttamalla puita oikeaoppisesti voit vähentää päästöjä

Saunominen on mukavaa, ja tutkimusten mukaan se edistää myös terveyttä. Puunpoltosta syntyy kuitenkin aina terveydelle haitallisia pienhiukkasia. Ne kulkeutuvat syvälle keuhkoihin ja verenkiertoon asti ja voivat pahimmillaan aiheuttaa keuhkoputkentulehdusta tai astma- ja sydänkohtauksia.

- Kun opettelee sytyttämään puukiukaansa oikeaoppisesti, päästöt vähenevät merkittävästi, sanoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Outi Väkevä.

- Tärkeintä on, että polttaa tulipesässä vain kuivaa puuta eikä lainkaan roskia. Märkien puiden ja roskien poltosta tupruaa ilmaan runsaasti hiukkasia, häkää ja PAH-yhdisteitä, jotka ovat terveydelle haitallisia, Väkevä jatkaa.

Huonossa puunpoltossa hiukkaspäästöt ovat moninkertaisia hyvään polttoon verrattuna. Huonolla puunpoltolla on myös haitallisia ilmastovaikutuksia. Huonossa puun palamisessa syntyy mustaa hiiltä eli nokea, joka Suomen leveyspiireiltä kulkeutuu arktisille alueille ja aikaistaa jään sulamista.

Savun väri kertoo palamisen puhtaudesta

- Tarkkailemalla savupiipusta tulevan savun väriä, saat tietoa, miten puhtaasti puut palavat. Mitä tummempi savu, sen korkeammat ovat päästöt. Tavoitteena on saada savu värittömäksi, Väkevä sanoo.

Noin puolet Suomessa syntyvistä pienhiukkasista on peräisin kotitalouksien puunpoltosta. Kiukaiden osuus näistä päästöistä on merkittävä.

Näiden viiden vinkin avulla saunot hiukkasen puhtaammin:

1. Ota vanhat tuhkat pois.
  2. Käytä ensin pieniä ja kuivia puita, jotta puut syttyvät nopeasti. Hyviä sytykkeitä ovat puutikut, pieni määrä tuohta ja puupohjaiset sytytyspalat.
  3. Polta vain kuivaa puuta. Älä koskaan polta roskia kuten kertakäyttöastioita, maitotölkkejä tai makkarapakkauksia.
  4. Polta puut useammassa erässä. Älä lado pesää täyteen. Lisää puita vasta liekkien hiipuessa.
  5. Hyvä palaminen tarvitsee riittävästi ilmaa. Säädä ilmaa kiukaan käyttöohjeen mukaisesti.

Lisää vinkkejä puunpolttoon on tarjolla poltapuhtaasti.fi-sivustolla.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Sauno hiukkasen puhtaammin -video

Haku HSY:n toimitusjohtajan virkaan päättyi23.6.2021 11:10:50 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtajan virkaan on hakenut 36 henkilöä. Hakijat: Fred Tommi Hahtala Riitta-Liisa Herlevi Kari Hietala Kimmo Karjalainen Irma Kokkonen Kasper Kouvo Petri Kuokkanen Joni Kuusisto Kari Lievonen Kirsi-Marja Loppi-Hakamäki Tuija Martiskainen Timo Peltomaa Jouni Pääkkönen Satu Tanska Harri Tikkanen Niko Vahala Riku 19 hakijaa oli esittänyt toiveen, ettei nimeä julkisteta. Toimitusjohtajan valitsee HSY:n hallitus kokouksessaan 27.8.2021. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, puh. 0400 877 935, pekka.hanninen@hsy.fi.

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka