Viisi vinkkiä: Kuinka selvitä läheisen liiallisesta alkoholinkäytöstä?

Grilliruoka ja viini, olut ja sauna tai riippukeinussa nautittu raikas drinkki kuuluvat erottamattomasti monen aikuisen lomailuun. Aina alkoholi ei kuitenkaan juhlista hetkeä, vaan haittaa läheisten tai muiden ihmisten elämää. Tässä viisi vinkkiä miten toimia, jos puolisosi tai joku muu läheinen juo liikaa.

1. Ota asia puheeksi. Vaikka juomisen ottaminen puheeksi voi tuntua hankalalta, se kannattaa. Tuo esiin oma huolesi ja kerro, miten juominen vaikuttaa sinunkin elämääsi. Muista, ettet kuitenkaan voi pakottaa läheistäsi hoitoon.
  1. Päätä omat rajasi. Tilanteessa, jossa läheisesi juominen vaikuttaa voimakkaasti omaan elämään, on tärkeää asettaa omat rajat ja pitää niistä kiinni. Älä jätä omaa elämääsi elämättä ja ala tehdä suunnitelmia ainoastaan läheisesi juomisen ehdoilla.
  1. Päästä irti häpeästä. Et ole syyllinen toisen juomiseen etkä vastuussa toisen aikuisen valinnoista. Kun päästät irti syyllisyydestä ja vastuusta, päästä samalla irti salailusta ja häpeästä. Ne kasvattavat turhaan omaa kuormaasi jo valmiiksi raskaassa tilanteessa.
  1. Pidä huolta omasta hyvinvoinnistasi. Muista ennen kaikkea huolehtia itsestäsi ja tee sinulle tärkeitä asioita, joista saat energiaa. Liiku, tapaa ystäviäsi tai tee muita asioita, joista nautit ja joiden parissa pystyt rentoutumaan.
  1. Hae apua ammattilaiselta. Et voi pakottaa läheistäsi hoitoon, mutta voit hakea tukea itsellesi. Jo asian kertominen ammattilaiselle saattaa helpottaa oloa. EHYT ry:n Päihdeneuvonta, 0800 900 45, auttaa niin omasta alkoholin käytöstä huolestuneita kuin läheisiäkin. Päihdeneuvonnan ammattilaiset vastaavat ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.

Päihdeneuvonnan päällikkö Minttu Tavia, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, p. 050 452 1039

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry: suomalaisen elinkeinoelämän tulee ottaa päihdehaitat vakavasti3.3.2020 15:06:43 EETTiedote

Alkoholin saatavuutta lisäävien lakimuutosten haittavaikutukset osuvat jo ennestään kaikkein huono-osaisimpaan väestöryhmään. Vaikutukset ovat kuitenkin laajempia, sillä alkoholi aiheuttaa myös suomalaiselle työelämälle vuosittain huomattavat miljardiluokan tappiot. EHYT ry peräänkuuluttaa elinkeinoelämältä vastuullista keskustelua alkoholipolitiikasta.