Viisi vinkkiä: Kuinka selvitä läheisen liiallisesta alkoholinkäytöstä?

Grilliruoka ja viini, olut ja sauna tai riippukeinussa nautittu raikas drinkki kuuluvat erottamattomasti monen aikuisen lomailuun. Aina alkoholi ei kuitenkaan juhlista hetkeä, vaan haittaa läheisten tai muiden ihmisten elämää. Tässä viisi vinkkiä miten toimia, jos puolisosi tai joku muu läheinen juo liikaa.

1. Ota asia puheeksi. Vaikka juomisen ottaminen puheeksi voi tuntua hankalalta, se kannattaa. Tuo esiin oma huolesi ja kerro, miten juominen vaikuttaa sinunkin elämääsi. Muista, ettet kuitenkaan voi pakottaa läheistäsi hoitoon.
  1. Päätä omat rajasi. Tilanteessa, jossa läheisesi juominen vaikuttaa voimakkaasti omaan elämään, on tärkeää asettaa omat rajat ja pitää niistä kiinni. Älä jätä omaa elämääsi elämättä ja ala tehdä suunnitelmia ainoastaan läheisesi juomisen ehdoilla.
  1. Päästä irti häpeästä. Et ole syyllinen toisen juomiseen etkä vastuussa toisen aikuisen valinnoista. Kun päästät irti syyllisyydestä ja vastuusta, päästä samalla irti salailusta ja häpeästä. Ne kasvattavat turhaan omaa kuormaasi jo valmiiksi raskaassa tilanteessa.
  1. Pidä huolta omasta hyvinvoinnistasi. Muista ennen kaikkea huolehtia itsestäsi ja tee sinulle tärkeitä asioita, joista saat energiaa. Liiku, tapaa ystäviäsi tai tee muita asioita, joista nautit ja joiden parissa pystyt rentoutumaan.
  1. Hae apua ammattilaiselta. Et voi pakottaa läheistäsi hoitoon, mutta voit hakea tukea itsellesi. Jo asian kertominen ammattilaiselle saattaa helpottaa oloa. EHYT ry:n Päihdeneuvonta, 0800 900 45, auttaa niin omasta alkoholin käytöstä huolestuneita kuin läheisiäkin. Päihdeneuvonnan ammattilaiset vastaavat ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.

Päihdeneuvonnan päällikkö Minttu Tavia, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, p. 050 452 1039

Puhutaan rahapelaamisesta -verkosto: Veikkauksen toiminnan kehittäminen vaatii rahapelihaittojen syvää asiantuntemusta 11.9.2019 10:10:33 EESTTiedote

Kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero reagoi nopeasti kohuun Veikkauksen ympärillä. Tiedotustilaisuudessa 5.9. kerrottiin toimenpiteistä, joihin Veikkaus ryhtyy. Toimet ovat oikean suuntaisia, mutta niiden toimeenpanossa tulee hyödyntää asiantuntemusta pelihaitoista esitettyä laajemmin. Myös toiminnan seuranta vaatii laaja-alaista haittojen ymmärrystä.

Kutsu: Tervetuloa Jos rahapelaaminen kuumottaa -keskusteluiltaan!30.8.2019 08:15:00 EESTKutsu

Suomessa pelataan paljon rahapelejä ja joillekin pelaaminen aiheuttaa haittoja. Rahapelit ovat helposti saatavilla ja osa pelaajista pelaa paljon. Miltä rahapelaaminen tuntuu? Millaisia ajatuksia se herättää ja miksi pelaaminen saattaa lähteä käsistä? Miten ison velkataakan kanssa voi elää ja miten huolehtia taloudestaan? Mikä on tärkeää rahapeliongelmasta toipumisessa? Toimittajat ovat tervetulleita Jos rahapelaaminen kuumottaa -keskustelutilaisuuteen Helsinkiin! Tilaisuuden juontaa Peter Nyman. Keskustelemassa ovat kokemusasiantuntijat Jenna Mäkelä, Jouko Vidgren ja Pinja Hiltunen sekä Peliklinikan psykologi Otso Saariluoma, Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha A. Pantzar sekä tieto- ja tukipiste Tiltin koordinaattori Jenni Kämppi. Aika: Tiistai 3.9.2019 kello 17-19 Paikka: Helsingin keskuskirjasto Oodi, Töölönlahdenkatu 4, 00100 Helsinki Tervetuloa! Tilaisuuden järjestää Puhutaan rahapelaamisesta –verkosto, johon kuuluvat A-klinikkasäätiö, EHYT ry, Peluuri, Tiltti (Sininauhaliito), Pel

Nuorten päihdekokeilujen siirtäminen myöhempään ikään ehkäisee ongelmia17.7.2019 13:55:00 EESTTiedote

SuomiAreenassa keskusteltiin huumeista. Lähes puolet nuorista aikuisista ilmoittaa kokeilleensa laitonta päihdettä joskus elämässään. Varhainen aloitusikä altistaa usein päihderiippuvuudelle. Lasten ja nuorten päihteiden käyttöä ehkäisemään uusi hallitus on luvannut luoda Islannin innoittamana ”Suomen mallin”. EHYT ry muistuttaa, ettei Suomen malli saa supistua pelkästään harrastusten tukemiseksi.