Viisi vinkkiä vähäpäästöiseen juhannussaunaan

Puusauna on tärkeä suomalainen juhannusperinne – huolehdithan kuitenkin, että lämmität saunan oikein. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY neuvoo viiden vinkin avulla, kuinka mahdollisimman vähäpäästöinen saunominen onnistuu.

Oikeaoppisella puiden poltolla voi vähentää saunomisesta aiheutuvia päästöjä. Kuva: HSY

Vähennä päästöjä polttamalla puita oikeaoppisesti

Saunominen on sekä mukavaa että tutkitusti terveyttä edistävää. Puunpoltosta syntyy kuitenkin aina terveydelle haitallisia pienhiukkasia. Nämä hiukkaset kulkeutuvat syvälle keuhkoihin ja verenkiertoon asti, ja voivat aiheuttaa näin jopa keuhkoputkentulehdusta tai astma- ja sydänkohtauksia.

- Kun opettelee sytyttämään puukiukaansa oikeaoppisesti, päästöt vähenevät merkittävästi, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Outi Väkevä.

- Tärkeintä on polttaa tulipesässä vain kuivaa puuta eikä lainkaan roskia. Märkien puiden ja roskien poltosta ilmaan syntyy runsaasti terveydelle haitallisia hiukkasia, häkää ja PAH-yhdisteitä, Väkevä jatkaa.

Huonossa puunpoltossa hiukkaspäästöt ovat moninkertaisia hyvään polttoon verrattuna, ja siinä on myös haitallisia ilmastovaikutuksia. Huonossa puun palamisessa syntyy mustaa hiiltä eli nokea, joka kulkeutuu Suomesta arktisille alueille ja aikaistaa jään sulamista.

Palamisen puhtauden voi nähdä savun väristä

- Puun palamisen puhtaudesta saat tietoa tarkkailemalla savun väriä. Mitä tummempi savu, sen korkeammat päästöt. Tavoitteena on saada savu värittömäksi, Väkevä summaa.

Suomessa noin puolet syntyvistä hiukkasista ovat peräisin kotitalouksien puunpoltosta. Näistä päästöistä kiukaiden osuus on merkittävä.

Viisi vinkkiä puhtaampaan saunomiseen:

1. Ota vanhat tuhkat pois tulipesästä.
  2. Käytä ensin pieniä ja kuivia puita, jotka syttyvät nopeasti. Hyviä sytykkeitä ovat puutikut, pieni määrä tuohta sekä puupohjaiset sytytyspalat.
  3. Polta vain kuivaa puuta. Älä koskaan polta roskia kuten kertakäyttöastioita, maitotölkkejä tai makkarapakkauksia.
  4. Polta puut useammassa erässä. Älä lado pesää täyteen, ja lisää puita vasta liekkien hiipuessa.
  5. Hyvä palaminen tarvitsee riittävästi ilmaa. Säädä ilmaa kiukaan käyttöohjeiden mukaisesti.

Lisää vinkkejä puunpolttoon löydät poltapuhtaasti.fi-sivustolla.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Ilman pienhiukkasten ja mustan hiilen leviäminen pääkaupunkiseudulla mallinnettu: liikenteen ja puunpolton päästöt korostuvat28.6.2022 08:36:29 EEST | Tiedote

Pienhiukkasten leviämistä ja pitoisuuksia selvitettiin mallinnuksen avulla pääkaupunkiseudulla. Mallinnuksen mukaan ilmanlaatu on pääkaupunkiseudulla pääsääntöisesti hyvä. Paikallisen liikenteen ja puunpolton päästöt sekä seudun ulkopuolelta kulkeutuvat ilmansaasteet nostavat kuitenkin ajoittain merkittävästi pienhiukkasten pitoisuuksia. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ja Ilmatieteen laitoksen selvitys sisälsi myös hiukkasissa olevien mustahiili- sekä bentso(a)pyreenipäästöjen leviämismallinnuksen. Mustaa hiiltä mallinnettiin tiettävästi ensimmäistä kertaa kaupunkitasolla Suomessa.

HSY:n hallituksen päätökset 17.6.202217.6.2022 10:36:09 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2023–2025. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Vantaan Annefred eteläinen vesihuollon hankesuunnitelma - Otaniemen painepiirin vedenjakelun varmistamisen hankesuunnitelma - Ilmala 2 vesitornin saneerauksen päivitetty hankesuunnitelma. Hallitus päätti seuraavat hankinnat: - urakoitsijaksi toteuttamaan Ala-Tikkurila - Hiekkaharju välille uusi runkovesijohto sekä kehittämään ja saneeraamaan alueen vesihuoltoa valittiin GRK Infra Oyj - urakoitsijaksi vesijohtojen menetelmäsaneeraukseen Espoossa ja Helsingissä vuosille 2022–2023 valittiin Putkistosaneeraus Eerola Oy - pääurakka rakentamaan Ylästöntien jätevedenpumppaamo tilataan Peab Industri Oy:ltä - urakoitsijaksi Vesimiehentien ja Forsbackantien vesihuollon saneeraukseen valittiin VM Suomalainen Oy - luistiventtiilit ja kar

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.6.202214.6.2022 15:55:57 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.6.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa lausuntojen pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2023–2025. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista: - Vantaan Annefred eteläinen vesihuollon hankesuunnitelma - Otaniemen painepiirin vedenjakelun varmistamisen hankesuunnitelma - Ilmala 2 vesitornin saneerauksen päivitetty hankesuunnitelma Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - urakoitsijan valinta toteuttamaan Ala-Tikkurila - Hiekkaharju välille uusi runkovesijohto sekä kehittämään ja saneeraamaan alueen vesihuoltoa - urakoitsijan valinta vesijohtojen menetelmäsaneeraukseen Espoossa ja Helsingissä vuosille 2022–2023 - pääurakan tilaaminen rakentamaan Ylästöntien jätevedenpumppaamo - luistiventtiilien ja ka