Viisi yleisintä kysymystä vanhuuseläkkeestä – eläkeuudistuksen tuomat muutokset askarruttavat yhä

Milloin voi jäädä vanhuuseläkkeelle? Entä miten eläkettä haetaan ja kuinka suuri se on? Työeläkeyhtiö Elon asiakkaiden yleisimmät kysymykset eläkeasioista keskittyvät käytännönläheisiin asioihin.

Vuoden 2017 alussa voimaan tullut eläkeuudistus on aiheuttanut epätietoisuutta eläkeasioista, kuten omasta eläkeiästä.

Vuoden 2017 alussa voimaan tullut eläkeuudistus toi paljon muutoksia eläketurvaan. Uudistuksen myötä alin eläkeikä nousi vuoden 2018 alussa ja on nyt 63 vuotta ja 3 kuukautta. Ensi vuonna alin eläkeikä nousee 63 vuoteen ja 6 kuukauteen.

Elon asiakaspalvelussa uudistus on näkynyt kasvavina yhteydenottoina.

”On selvää, että eläkeuudistus on lisännyt epävarmuutta ja tietämättömyyttä omasta eläkeiästä”, sanoo Satu Saulivaara, Elon eläkeneuvontapäällikkö. ”Lisäksi esimerkiksi uusi eläkemuoto – osittainen varhennettu vanhuuseläke – ja sen tarjoama mahdollisuus keventää omaa työkuormaa on herättänyt kiinnostusta. Uusien osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen päätökset ovat kuitenkin vähentyneet viime vuodesta.”

Tunteet voimakkaasti läsnä vanhuuseläkkeelle jäädessä

Vanhuuseläkkeelle jääminen on huomattava elämänmuutos. Tämä näkyy työeläkeyhtiölle esimerkiksi huolena ja epävarmuutena eläkkeen hakemisprosessista.

”Eläkkeelle siirtyminen on myös tunnetasolla iso asia”, kertoo Saulivaara. ”Joskus asiakkaamme saattaa tarvita useamman verkkoasioinnin tai puhelun eläkeneuvojan kanssa, ennen kuin hänelle tulee luottavainen mieli siitä, että oma arki järjestyy. Käytännössä prosessi hoituu hyvin yksinkertaisesti eikä syytä huoleen ole. Tietysti myös työelämästä ja sen tuomasta arjen rytmistä luopuminen on tunteikas vaihe elämässä.”

Viisi yleisintä kysymystä vanhuuseläkkeestä

1. Koska vanhuuseläkkeelle voi jäädä?

Vanhuuseläkkeelle jääminen edellyttää työsuhteen päättymistä. Yrittäjätoiminta voi kuitenkin jatkua. Vanhuuseläkeikä riippuu syntymävuodesta. Esimerkiksi vuonna 1955 syntyneet voivat jäädä eläkkeelle aikaisintaan 63 vuoden 3 kuukauden iässä, ja vuonna 1956 syntyneet voivat jäädä eläkkeelle aikaisintaan 63 vuoden ja 6 kuukauden iässä. Vanhuuseläke voi alkaa alimman vanhuuseläkeiän täyttämistä seuraavan kuukauden alussa. Jos alin vanhuuseläkeikä tulee täyteen esimerkiksi heinäkuussa, vanhuuseläkkeelle voi siirtyä elokuun alusta alkaen.

2. Miten vanhuuseläkettä haetaan?

Eläkkeelle jäämisestä on hyvä keskustella ajoissa työnantajan kanssa. Vanhuuseläkettä haetaan toimittamalla eläkehakemus omalle työeläkeyhtiölle. Riittää, kun hakemuksen toimittaa noin paria viikkoa ennen eläkkeelle siirtymistä. Hakemuksen voi täyttää esimerkiksi työeläkeyhtiön verkkopalvelussa.

3. Kuinka suuri oma vanhuuseläke on?

Vanhuuseläkkeen määrä riippuu koko työuran aikana muodostuneesta eläkekarttumasta. Mitä pidempään työskentelee, sitä suurempi vanhuuseläke on. Oman eläkkeen määrän voi tarkistaa työeläkeyhtiön verkkopalvelusta tai työeläkeotteesta.

4. Koska eläkepäätöksen saa?

Eläkepäätös voidaan antaa ja ensimmäinen eläke voidaan maksaa usein vasta eläkkeen alettua, sillä vanhuuseläkkeen määrään vaikuttavat kaikki ansiot aina eläkkeelle siirtymiseen saakka. Kun työeläkeyhtiö saa eläkkeen laskemista varten kaikki tarvittavat dokumentit, eli hakemuksen ja hakijan palkkatiedot, hakija saa päätöksen ja ensimmäisen eläkemaksun tilille keskimäärin 36 päivää* hakemuksen jättämisestä.

5. Mikä on osittainen varhennettu vanhuuseläke ja ketä varten se on?

Osittainen varhennettu vanhuuseläke mahdollistaa työn keventämisen jo 61-vuotiaana ennen alinta eläkeikää. Osittaisella varhennetulla vanhuuseläkkeellä voi ottaa maksuun 25 tai 50 prosenttia edellisen vuoden loppuun mennessä karttuneesta eläkkeestä. On hyvä muistaa, että osittainen varhennettu vanhuuseläke vähentää varsinaisen vanhuuseläkkeen määrää.

* Lähde: Eläketurvakeskus

Satu Saulivaara, Eläkeneuvontapäällikkö, 020 703 5813, 040 725 8935

Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, 040 586 8778

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta sekä noin 23 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Elo vahvistaa työhyvinvointiosaamistaan Turussa ja ympäröivissä maakunnissa3.5.2018 09:09Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon työhyvinvoinnin kehittämistiimiin on nimitetty uusi asiantuntija. Työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Päivi Savolainen aloitti tehtävässään 12.4. Savolaisen päätoimipaikka on Turku, josta käsin hän työskentelee Länsi-Uusimaalla, Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa sijaitsevien asiakkaiden kanssa. Savolainen siirtyi Eloon Lean5 Europe Oy -valmennustalosta. Hänellä on pitkäaikainen kokemus elinkeinoelämän kehittämistyöstä, varsinais-suomalaisesta yritysyhteistyöstä sekä organisaatioiden tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kehittämisestä. Hänen erikoisosaamistaan on erityisesti joustavuutta ja jatkuvaa parantamista painottava Lean-johtamisfilosofia. Koulutukseltaan Savolainen on hallintotieteiden maisteri. Hän raportoi tehtävässään työhyvinvointijohtaja Anu Suutela-Vuoriselle. ”Nykyajan työelämässä varmaa on vain jatkuva muutos”, kertoo Savolainen. ”Ne organisaatiot ja yksilöt, jotka sopeutuvat jatkuvasti uuteen, pärjäävät ja menestyvät. Aiemmissa tehtävissäni olen päässyt n

Elo ja Työterveyslaitos kouluttavat yrityksiin työuravalmentajia17.4.2018 09:31Tiedote

Työeläkeyhtiö Elo ja Työterveyslaitos kouluttavat yhdessä työuravalmentajia yrityksiin. Tavoitteena on varustaa Elon asiakkaat taidoilla, joiden avulla organisaatiot ja työntekijät voivat vastata muuttuvan työelämän haasteisiin. Valmentajakoulutus perustuu Työterveyslaitoksen Työuran uurtaja ® -menetelmään, ja se yhdistää työkyvyttömyysriskien ennaltaehkäisyn, työkyvyn edistämisen ja henkilöstön kehittämisen. Koulutukseen osallistuneet voivat itse järjestää valmennuksia oman organisaationsa sisällä. Kaksipäiväisen koulutuksen aikana valmennettavat oppivat auttamaan oman organisaationsa työntekijöitä esimerkiksi henkilökohtaisten vahvuuksien kartoittamisessa, muutostilanteiden kohtaamisessa ja stressinhallinnassa. ”Nopeasti muuttuva työelämä haastaa työntekijän jaksamisen ja hyvinvoinnin”, sanoo Anu-Suutela Vuorinen, Elon työhyvinvointijohtaja. ”Tässä murroksessa työntekijältä vaaditaan sopeutumista, epävarmuuden sietokykyä ja valmiutta tarttua uusiin haasteisiin. Sopeutuminen lähtee ku