Viisi yleisintä kysymystä vanhuuseläkkeestä – eläkeuudistuksen tuomat muutokset askarruttavat yhä

Milloin voi jäädä vanhuuseläkkeelle? Entä miten eläkettä haetaan ja kuinka suuri se on? Työeläkeyhtiö Elon asiakkaiden yleisimmät kysymykset eläkeasioista keskittyvät käytännönläheisiin asioihin.

Vuoden 2017 alussa voimaan tullut eläkeuudistus on aiheuttanut epätietoisuutta eläkeasioista, kuten omasta eläkeiästä.

Vuoden 2017 alussa voimaan tullut eläkeuudistus toi paljon muutoksia eläketurvaan. Uudistuksen myötä alin eläkeikä nousi vuoden 2018 alussa ja on nyt 63 vuotta ja 3 kuukautta. Ensi vuonna alin eläkeikä nousee 63 vuoteen ja 6 kuukauteen.

Elon asiakaspalvelussa uudistus on näkynyt kasvavina yhteydenottoina.

”On selvää, että eläkeuudistus on lisännyt epävarmuutta ja tietämättömyyttä omasta eläkeiästä”, sanoo Satu Saulivaara, Elon eläkeneuvontapäällikkö. ”Lisäksi esimerkiksi uusi eläkemuoto – osittainen varhennettu vanhuuseläke – ja sen tarjoama mahdollisuus keventää omaa työkuormaa on herättänyt kiinnostusta. Uusien osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen päätökset ovat kuitenkin vähentyneet viime vuodesta.”

Tunteet voimakkaasti läsnä vanhuuseläkkeelle jäädessä

Vanhuuseläkkeelle jääminen on huomattava elämänmuutos. Tämä näkyy työeläkeyhtiölle esimerkiksi huolena ja epävarmuutena eläkkeen hakemisprosessista.

”Eläkkeelle siirtyminen on myös tunnetasolla iso asia”, kertoo Saulivaara. ”Joskus asiakkaamme saattaa tarvita useamman verkkoasioinnin tai puhelun eläkeneuvojan kanssa, ennen kuin hänelle tulee luottavainen mieli siitä, että oma arki järjestyy. Käytännössä prosessi hoituu hyvin yksinkertaisesti eikä syytä huoleen ole. Tietysti myös työelämästä ja sen tuomasta arjen rytmistä luopuminen on tunteikas vaihe elämässä.”

Viisi yleisintä kysymystä vanhuuseläkkeestä

1. Koska vanhuuseläkkeelle voi jäädä?

Vanhuuseläkkeelle jääminen edellyttää työsuhteen päättymistä. Yrittäjätoiminta voi kuitenkin jatkua. Vanhuuseläkeikä riippuu syntymävuodesta. Esimerkiksi vuonna 1955 syntyneet voivat jäädä eläkkeelle aikaisintaan 63 vuoden 3 kuukauden iässä, ja vuonna 1956 syntyneet voivat jäädä eläkkeelle aikaisintaan 63 vuoden ja 6 kuukauden iässä. Vanhuuseläke voi alkaa alimman vanhuuseläkeiän täyttämistä seuraavan kuukauden alussa. Jos alin vanhuuseläkeikä tulee täyteen esimerkiksi heinäkuussa, vanhuuseläkkeelle voi siirtyä elokuun alusta alkaen.

2. Miten vanhuuseläkettä haetaan?

Eläkkeelle jäämisestä on hyvä keskustella ajoissa työnantajan kanssa. Vanhuuseläkettä haetaan toimittamalla eläkehakemus omalle työeläkeyhtiölle. Riittää, kun hakemuksen toimittaa noin paria viikkoa ennen eläkkeelle siirtymistä. Hakemuksen voi täyttää esimerkiksi työeläkeyhtiön verkkopalvelussa.

3. Kuinka suuri oma vanhuuseläke on?

Vanhuuseläkkeen määrä riippuu koko työuran aikana muodostuneesta eläkekarttumasta. Mitä pidempään työskentelee, sitä suurempi vanhuuseläke on. Oman eläkkeen määrän voi tarkistaa työeläkeyhtiön verkkopalvelusta tai työeläkeotteesta.

4. Koska eläkepäätöksen saa?

Eläkepäätös voidaan antaa ja ensimmäinen eläke voidaan maksaa usein vasta eläkkeen alettua, sillä vanhuuseläkkeen määrään vaikuttavat kaikki ansiot aina eläkkeelle siirtymiseen saakka. Kun työeläkeyhtiö saa eläkkeen laskemista varten kaikki tarvittavat dokumentit, eli hakemuksen ja hakijan palkkatiedot, hakija saa päätöksen ja ensimmäisen eläkemaksun tilille keskimäärin 36 päivää* hakemuksen jättämisestä.

5. Mikä on osittainen varhennettu vanhuuseläke ja ketä varten se on?

Osittainen varhennettu vanhuuseläke mahdollistaa työn keventämisen jo 61-vuotiaana ennen alinta eläkeikää. Osittaisella varhennetulla vanhuuseläkkeellä voi ottaa maksuun 25 tai 50 prosenttia edellisen vuoden loppuun mennessä karttuneesta eläkkeestä. On hyvä muistaa, että osittainen varhennettu vanhuuseläke vähentää varsinaisen vanhuuseläkkeen määrää.

* Lähde: Eläketurvakeskus

Satu Saulivaara, Eläkeneuvontapäällikkö, 020 703 5813, 040 725 8935

Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, 040 586 8778

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 23 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Antti Aho työeläkeyhtiö Elon hallituksen puheenjohtajaksi29.1.2019 10:01:09Tiedote

Elon hallitus valitsi kokouksessaan 28.1.2019 hallituksen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajat vuodelle 2019. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Antti Aho. Hän on ollut mukana Elon hallitustyöskentelyssä vuodesta 2014 lähtien. Aho on Aava Terveyspalvelut Oy:n toimitusjohtaja. Elon hallituksen ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa Ann Selin. Toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Susa Nikula. Hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat muodostavat puheenjohtajiston, joka toimii myös nimitys- ja palkitsemisvaliokuntana. Hallituksen apuna sen tehtävien hoidossa ovat nimitys- ja palkitsemisvaliokunta sekä tarkastusvaliokunta. Hallituksen puheenjohtajisto muodostaa nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan. Valiokunnan puheenjohtajana toimii hallituksen puheenjohtaja. Tarkastusvaliokunnan jäsenet ovat Jari Karlson (pj.) sekä Marjo Matikainen-Kallström ja Niklas Sonkin. Minna Helle ja Esa Neuvonen aloittivat 1.1.2019 uusina hallituksen jäseninä. Elon hallituksessa on 12 varsinaista jäsen

Työkyvyttömyyseläkkeiden nousu: Elossa mielenterveyssyihin perustuvat työkyvyttömyyseläkkeet korostuvat nuorilla ja yli 60-vuotiailla16.1.2019 08:39:39Tiedote

Työkyvyttömyyseläkehakemusten ja uusien myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden määrä lähti vuonna 2018 kasvuun. Yhteensä työeläkealalla myönnettiin tammi–syyskuun välisenä aikana 7,4 prosenttia enemmän työkyvyttömyyseläkkeitä kuin vuonna 2017. Jopa kolmasosa uusista työkyvyttömyyseläkkeistä johtuu mielenterveydellisistä sairauksista.

Kolme uutta työhyvinvoinnin kehittämispäällikköä Eloon15.1.2019 08:34:09Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon työhyvinvoinnin kehittämistiimiin on nimitetty kolme uutta asiantuntijaa. Työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Anneli Holmberg aloitti tehtävässään joulukuussa. Työhyvinvoinnin kehittämispäälliköt Kirsi Mäkelä ja Noora Poussu aloittivat tehtävissään tammikuun alussa. Holmberg siirtyi Eloon Selekta Henkilöstöpalvelut Oy:stä ja hän on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri. Mäkelä siirtyi Eloon Teknologiateollisuudelta, jossa hän työskenteli projektipäällikkönä. Hän on koulutukseltaan terveystieteen maisteri. Lisäksi hänellä on johtamisen erikoisammattitutkinto. Poussu puolestaan työskenteli Ilmarisessa markkinointipäällikkönä ennen siirtymistä Eloon. Hänellä on filosofian maisterin ja kauppatieteiden maisterin tutkinnot. Holmbergin, Mäkelän ja Poussun päätoimipaikka on Espoo. Holmberg ja Mäkelä työskentelevät Elon suurasiakkaiden kanssa, kun taas Poussu keskittyy Elon pk-asiakkaisiin. He raportoivat tehtävissään työhyvinvointijohtaja Anu Suutela-Vuoriselle. ”Anneli,