Viktbegränsning införs på stadsbron i Kristinestad och körbanan blir smalare
NTM-centralen i Södra Österbotten utförde i juli 2023 reparationsarbeten på vägbanken vid stadsbron (V-367) i Kristinestad. I samband med reparationsarbetena öppnade man upp de ytstrukturer som hade skador och vägbanken förstärktes. Man fyllde öppningarna med stenkross och la ny beläggning på ytorna.
Under reparationsarbetet undersöktes och dokumenterades konstruktionerna och skadorna. På basis av observationerna som gjordes har NTM-centralen i samarbete med Trafikledsverket beslutat att införa en lägre viktbegränsning på 8 ton på bron (nuvarande viktbegränsning 25 ton). Tillfälligt är det möjligt att avvika från viktbegränsningen när det gäller räddningsfordon som är på larmuppdrag.
Körbanan blir också smalare
Utöver viktbegränsningen kommer också körbanan på vägbanken och bron att göras smalare så att den totala bredden blir 6,0 meter istället för nuvarande cirka 6,5 meter. Körbanan kommer att göras smalare vid den södra kanten av bron och genom att vägens mittlinje flyttas något. Ändringarna kommer att göras under hösten 2023. Under ändringsarbetet gäller tillfälliga trafikarrangemang på bron och bron kan stängas helt och hållet för trafik med motorfordon. Stadsbron och vägbanken är gamla och särskilt vägbanken är i dåligt skick konstruktionsmässigt. Syftet med ändringsarbetena är att minska trafikens belastning på stenmurskonstruktionerna vid brons södra vägbank.
Planeringen av brons reparationsarbete inleds
Planeringen av reparationsarbetet på bron och vägbanken kommer att påbörjas snart. Till en början utreds vilka alternativ som är möjliga, vilka kostnaderna kan bli och sedan fattas beslut om vilket alternativ planeringen kommer att fortsätta kring. Utmaningen i planeringen är att bron är gammal och att konstruktionernas utseendemässiga form bör bevaras. Vägbanken är byggd på 1800-talet och konstruktionerna har på den tiden planerats för trafik med häst. Enligt nuvarande bedömning kan planerna färdigställas tidigast under år 2024. Efter det vet man vad kostnadsförslaget för en eventuell reparation är. I dagsläget finns det inte beslut om finansiering för reparationen av bron och vägbanken.
Viktbegränsningen och den smalare körbanan gäller tills bron och vägbanken har reparerats.
Kontakter
NTM-centralen:
Janne Ponsimaa
Chef för enheten för planering av väghållningen
tfn 0295 027 746
Teppo Leppäaho
Projektchef
tfn 0295 027 730
Dokument
Andra språk
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on antanut YVA-yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Lakeuden Taivaanraapija Oy:n Isovuoren tuulivoimahankkeen YVA-selostuksesta (Seinäjoki)15.5.2024 09:50:32 EEST | Tiedote
Lakeuden Taivaanraapija Oy suunnittelee tuulivoimapuistoa Atrian tehtaan läheisyyteen. Hankealue sijaitsee Seinäjoen kaupungin alueella, Lapuan kaupungin rajan läheisyydessä, valtatie 19 länsipuolella.
Puukallion alikulku (Valtatie 13) uusitaan Vetelissä15.5.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
ELY-keskus ja Sundström Ab Oy ovat allekirjoittaneet urakkasopimuksen Valtatie 13 Puukallion alikulkukäytävän rakentamisesta. Hankkeessa on mukana myös Vetelin kunta. Hankkeessa puretaan nykyinen alikulku ja purettava alikulkuyhteys korvataan uudella alikulkukäytävällä, joka rakennetaan noin 50 metriä nykyisestä siltapaikasta itään päin.
Ytkonstruktionerna på Brändö korsningsbro i Vasa förnyas (Österbotten)14.5.2024 14:36:03 EEST | Tiedote
NTM-centralen och MPV-Infrarakenne Oy har undertecknat entreprenadavtalet om förnyelse av ytkonstruktionerna på Brändö korsningsbro. Brons vattenisoleringskonstruktioner är skadade och asfalten på brolocket har gått sönder. Reparationen utförs tillsammans med Vasa stad.
Palosaaren risteyssillan pintarakenteiden uusiminen Vaasassa14.5.2024 14:36:03 EEST | Tiedote
ELY-keskus ja MPV-Infrarakenne Oy ovat allekirjoittaneet urakkasopimuksen Palosaarentien risteyssillan pintarakenteiden uusimisesta. Sillan vedeneristerakenteet ovat vaurioituneet ja rikkoneet asfaltin sillan kannella. Korjaaminen tehdään yhdessä Vaasan kaupungin kanssa.
Vattenöversikt för mars-april 2024: översvämningar, sämre vattenkvalitet och högre grundvattenstånd (landskapen i Österbotten)13.5.2024 13:46:52 EEST | Tiedote
Under våren flödade åarna och sjöarna mer än vanligt I slutet av mars låg mera snö än genomsnittet för tidpunkten kvar i de österbottniska landskapen. Snöns vattenvärde i åarnas källflöden var cirka 100–130 mm. I början av mars var isen i Kyro älv och Lappo å en aning tjockare än genomsnittet. I de konstgjorda och reglerade sjöarna strävade man efter att ge mera utrymme än vanligt för smältvattnen. Framför allt i de konstgjorda sjöarna sänktes vattenytorna lägre än vanligt. Snön smälte i flera omgångar. Den första varma perioden inföll i mitten av mars då snön smälte framför allt i de sydligaste vattendragen längs kusten. Under påsken blev vädret uppenbart varmare och det regnade. Exempelvis i Kauhajoki föll 22 mm regn under påsken. Snön började smälta kraftigare 8.4, när dygnets medeltemperaturer steg till cirka fem grader. Under denna tidpunkt föll också nederbörd i form av regn. Regnmängderna var cirka 15–25 mm. Efter mitten av april blev vädret svalare och det underlättade översväm
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum