Viljami som är känd från Amispäiväkirjat är Mästarnas Mästare

Till ambassadör för Mästare-tävlingarna och för yrkesutbildningen valdes guldmedaljören i rörläggning Viljami Turve, som studerar vid Tampereen seudun ammattiopisto Tredu.
Viljami Turve är Mästarnas Mästare 2023. Bild: Skills Finland / Olavi Toivanen (Omnia)

Till Mästarnas Mästare utses varje år en guldmedaljör, som under tävlingen har visat sig vara stolt över sitt eget kunnande och sitt yrke. Den valda personen fungerar som representant för Mästare-tävlingarna och för yrkesutbildningen ända till följande års Mästare-tävlingar. Viljami Turve representerar alltså Mästare-tävlingarna och yrkesutbildningen ända till evenemanget Mästare2024 Kuopio. Det är redan tradition att Mästarnas Mästare belönas med en bil. Turve får också i ett års tid använda en helt eldriven Volvo C40.

– Det känns häftigt att vara en förebild, men det är också en verkligt fin grej, berättar vinnaren. Han tycker det är fint att han får uppmuntra också andra unga att söka sig till yrkesutbildningen.

Från gymnasiet till yrkesinriktade studier

Turve hann studera två år i gymnasiet innan han beslöt att rikta in sig på yrkesutbildning.
– I yrkesskolan har jag tyckt om att man får koncentrera sig ordentligt på en enda sak. På det sättet är undervisningen mycket annorlunda än i gymnasiet, där man studerar flera ämnen. I yrkesskolan får man lära sig just det som man tycker om att göra, berättar han.

Han blev intresserad av rörmontering, för arbetet verkade var lämpligt tekniskt och för att man får utföra rörmontering med händerna utan att t.ex. en dator är emellan. I yrket värdesätter Turve också det att man genast kan se resultat av det egna arbetet. – Man kan se vad arbetet har gett för resultat, och att det här är något som jag har gjort, beskriver han.

Turve beskriver Mästare-finalveckan som en trevlig erfarenhet, men att den också var tung.

– Arbetsdagarna var långa, men samtidigt måste man hela tiden vara noggrann, och göra jobben så bra som möjligt. En påfrestning i sig var det att det var så mycket folk och sorl på platsen, berättar han. – Men nog var det värt det!

Med i TV-serien

Man kan följa med den färska Mästarnas Mästare också på TV, för Turve är med i serien Amispäiväkirjat (Yrkesskoldagböcker) som under maj-juli visas på kanal Nelonen. I serien följer man livet för sju ungdomar som studerar inom yrkesutbildningen.

Katja Katajamäki
kommunikationschef, Skills Finland
katja.katajamaki@skillsfinland.fi
tfn. 040 732 0691

Bilder

Yrkesutbildningens storevenemang Mästare2023 Esbo

I FM-finalen i yrkesskicklighet tävlar cirka 350 studerande från olika yrkesområden. Det finns 47 grenar och av dem är fem MästarePLUS-grenar avsedda för studerande som behöver särskilt stöd. Finalisterna gallrades ut bland 1646 semifinalister. Utöver tävlingsgrenarna visas aktuella teman i yrkesuppvisningarna: drönarflygning, framtidens matteknologi och väggmålning (mural).

I samband med Mästare2023-evenemanget tävlar man dessutom i Mästare9-tävlingen för högstadieelever, i vars uttagningar nästan 12 000 högstadieelever deltog. I finalen deltar 36 lag på tre personer.

Huvudansvarig arrangör är Esboregionens utbildningssamkommun Omnia. Yrkesinstitutet Live är samarbetspartner i anordnandet av MästarePLUS-grenarna. Evenemangets bakgrundsorganisation är Skills Finland ry.

Mästare2023 är ett öppet avgiftsfritt tillfälle för alla att bekanta sig med finländsk toppkompetens. Evenemangets centrala teman är en hållbar framtid, internationalism och kulturell mångfald samt betydelsen av yrkeskompetens i det finländska samhället.

Till tävlingarna i Esbo åker man med kompetens och yrkesstolthet – evenemangets officiella slogan och hashtag är #VarPro.

Följ Skills Finland ry

Senaste pressmeddelandena från Skills Finland ry