Viljatori kerää tietoa myös hiilijalanjäljestä – ensimmäiset kaupat hiilijalanjälkitiedolla tehty

Viljatori.fi -verkkopalvelussa on myyty ensimmäiset viljaerät, joissa on mukana tieto erän hiilijalanjäljestä. Kaupan yhteydessä ostaja sai tiedon, kuinka paljon kyseisen viljaerän tuottaminen on synnyttänyt kasvihuonekaasuja. Tieto perustuu myyjän ilmoitukseen.

Viljatori.fi on verkkopalvelu, jossa viljelijät voivat myydä viljaeriä haluamissaan erissä ja ilman välikäsiä suoraan ostajalle. Ostajina kauppapaikalla ovat viljaa käyttävä teollisuus ja kotieläintilat.

Viljatori on ollut mukana Luonnonvarakeskuksen Valued Grain Chain -hankkeessa, jonka tarkoituksena on parantaa viljanviljelyn kannattavuutta. Hankkeessa on hyödynnetty älymaatalouden sovelluksia viljaerien laatutietojen keräämiseksi siten, että erikoiserät on mahdollista tunnistaa ja myydä tavanomaisesta sadosta erillään.

- Viljatorin ja hankkeen yhteistyönä koottiin yleisimmät lisäarvoon vaikuttavat laatukriteerit, jotka kulkevat Viljatorin kautta viljelijältä suoraan ostajalle. Viljatorin kautta ostaja tavoittaa viljelijät suoraan saaden jäljitettävää ja laadukasta viljaa, kertoo MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

- Jäljitettävyys on keino irrottautua bulkista ja tekee viljaeristäkin haluttavampia, Wallin jatkaa.

Viljatorilla voi käydä kauppaa pienistä ja isoista eristä.

- Koska erät voivat olla pieniäkin, ostajat löytävät markkinoilta nykyistä tehokkaammin erilaiset erikoiserät, kuten vähemmän ilmastokuormaa aiheuttavat viljaerät. Tällainen lisääntyvä laatutieto on toivottavasti yksi väline parempaan hintaan ja saattaa lähitulevaisuudessa olla jopa joidenkin ostajien ehtona kauppojen syntymiselle, kertoo Wallin.

- Digitaalisessa ympäristössä laadun ja hinnan seuraaminen on helppoa. Kaupankäynnin läpinäkyvyyttä lisää, kun hintatiedot markkinatilanteesta ja toteutuneista kaupoista löytyvät samasta paikasta.

Ensimmäisen hiilijalanjälkitiedon sisältävän viljaerän Viljatorissa myi Markus Eerola Knehtilän tilalta. Erikoiskauraerät myyneen Eerolan mukaan jäljitettävyys ja hiilijalanjälki tuottavat ostajalle lisäarvoa ja siten edistävät myyntiä ja ovat lisäksi kasvava osa tulevaisuuden elintarvikeketjua. Viljatorin kautta hiilijalanjälkitiedolla varustettujen erien myynti oli hänen mukaansa helppoa.

Jyrki Wallin, toiminnanjohtaja, MTK, 050 522 5207
Markus Eerola, luomuviljelijä, 0400 489 350

------------------

Viljatori.fi on läpinäkyvä verkkopalvelu, jossa viljelijät voivat myydä viljaeriä haluamissaan erissä helposti, luotettavasti ja parhaaseen markkinahintaan. Ostajina kauppapaikalla ovat viljaa käyttävä teollisuus ja kotieläintilat. Palvelun ovat perustaneet MTK ja SLC sekä Altia, Atria, HKScan, Raisio ja Valio. Käyttäjiksi Viljatoriin voivat liittyä kaikki vilja-alan toimijat. Viljatoriin liittyminen on maksutonta.

What do you want to do ?
New mailCopy

Tiedotustilaisuus 25.2. klo 9: Eläinten hyvinvointilaki uudistuu – mitkä ovat odotuksemme siitä??24.2.2021 12:49:30 EETKutsu

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja pitkä prosessi on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että uutta hallituksen esitystä odotellaan lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. * - * - * Miten eläimiä kasvatetaan suomalaisilla tiloilla ja mitä uutta on odotettavissa lakiuudistuksen myötä? Mitkä ovat eri sektoreiden keskeiset eläinten hyvinvoinnin kehittämiskohteet ja haasteet? Näitä käydään läpi etäyhteyksin, Teamsissa torstaina 25.2. klo 9.00–10.30.

KUTSU TIEDOTUSTILAISUUTEEN: Eläinten hyvinvointilaki uudistuu – mitkä ovat odotuksemme siitä? 19.2.2021 11:04:10 EETKutsu

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja pitkä prosessi on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että uutta hallituksen esitystä odotellaan lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. * * * Miten eläimiä kasvatetaan suomalaisilla tiloilla ja mitä uutta on odotettavissa lakiuudistuksen myötä? Mitkä ovat eri sektoreiden keskeiset eläinten hyvinvoinnin kehittämiskohteet ja haasteet? Näitä käydään läpi etäyhteyksin, Teamsissa torstaina 25.2. klo 9.00–10.30.

MTK:n #maakasvuun esityksillä elvytetään koko Suomea17.2.2021 09:57:37 EETTiedote

Suomen kestävän kasvun ohjelman ensimmäinen versio toimitetaan komissiolle maaliskuussa. Viime viikolla hallitus tiivisti ohjelman painotuksen neljään pilariin. MTK näkee pilareissa mahdollisuuksia ja nostaa esille jokaiseen pilariin kärkikeinon, joilla on ilmastohyötyjä sekä myönteisiä talous-, työllisyys- ja tuottavuusvaikutuksia. Ennen kaikkea on tärkeä saavuttaa iso muutos korvaamalla fossiilisia raaka-aineita biotalouden tuotteilla. - Haluamme nostaa kestävän rahoituksen kriteereitä täyttäviä kokonaisuuksia, joilla edistetään alueiden välistä tasavertaisuutta ja esimerkiksi sote-palveluiden viisasta uudistumista, toteaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.