Viljelijä 2040 – huomisen maaseutunuori

Maaseutunuorten viestintäkampanjassa Viljelijä 2040 palataan tulevaisuuteen ja kurkistetaan huomisen maaseudun ihmisten arkeen. Nostamme vuoden 2020 aikana esiin tulevaisuuden tekijöitä, uusia innovaatioita ja yhä kestävämpiä menetelmiä. Kiitämme edellisten sukupolvien pioneereja, emäntiä ja isäntiä heidän tekemästään työstä, mutta nyt meidän tehtävämme on tehdä se vielä paremmin.

Tulevaisuuden manu eli maaseutunuori tekee asioita eri tavalla kuin muut. Hänellä on uusimmat ja uskaliaimmat viljelymenetelmät käytössä, ja hän on innovatiivinen tai mukana mielenkiintoisissa projekteissa. Viljelijä 2040 on tulevaisuuteen katsova edelläkävijä ja saa hymyn muidenkin huulille.

Viestintäkampanja toteutetaan esittelemällä elokuusta joulukuuhun kerran kuussa yksi tulevaisuuden maaseutunuori. Nuoret esitellään videon ja esittelytekstin muodossa, ja lisäksi kuukauden maaseutunuoren elämää voi seurata maaseutunuorten Instagram- ja Facebook-tilien kautta kuukauden ajan. Marraskuussa tulevaisuuden maaseutunuoret pääsevät vielä valkokankaalle, kun esittelyvideoiden kooste viedään Finnkinoon.

Elokuun maaseutunuori on Lotta Poikolainen. Lotta toimii kasvinsuojelututkijana Nylands Svenska Lantbrukssällskapilla, ja kesäkausi kuluukin tiiviisti pääasiassa Inkoossa Västankvarnin koetilalla.

- Työssäni tutkin muun muassa rikkakasvien torjuntaa, kasvitautien hallintaa sekä kasvunsääteiden käyttöä, Poikolainen kertoo. - Tutkimus tähtää turvallisen ja laadukkaan sadon tuottamiseen mahdollisimman resurssitehokkaasti ja ympäristöä säästäen.

Alun perin Poikolainen ei ole tilalta kotoisin, eikä hänellä nytkään ole omaa maatilaa. Intohimoa alaa kohtaan löytyy kuitenkin siitä huolimatta.

Minua on aina kiinnostanut biologia, ja sitä kautta tieni vei agronomiopintojen pariin Viikkiin.  Kasvinviljelyopintojen myötä kiinnostus alaa kohtaan kasvoi entisestään, ja harjoittelujen kautta päädyin tekemään kasvinsuojelututkimusta, Poikolainen selostaa. - Nykyisessä työssäni on vuodesta toiseen upeaa seurata kasvukautta ja löytää uusia ratkaisuja kasvinsuojeluun.

Tulevaisuuden maaseutunuoria esitellään seuraavan aikataulun mukaisesti:

Syyskuu: Anne-Mari Tarkkio, heinäntuottaja ja tuotantonsa kehittäjä

LokakuuAntti Hyppönen, vapaaporsitukseen ja tuotantoteknologian parantamiseen keskittynyt sianlihantuottaja

Marraskuu: Ilmari Hunsa, erikoiskasvien viljelijä ja uusien viljelymenetelmien kokeilija

Joulukuu: Roope Tonteri, lumilautailija ja metsänomistaja

Lisätietoja ja maaseutunuorten yhteystiedot:

Tiia Kuusela, Maaseutunuorten asiamies, p. 040 532 9636, tiia.kuusela@mtk.fi

Instagram: @mtk.maaseutunuoret

Facebook: https://www.facebook.com/mtk.maaseutunuoret/

MTK esittää nopeita helpotuksia ulkomaisen kausityövoiman saantiin 25.9.2020 11:14:46 EESTTiedote

Koronaepidemia nosti esille lukuisia ulkomaisen työvoiman saatavuuteen liittyviä hankaluuksia. Koronakriisi voi vaikuttaa vielä ensi kauden työvoiman käyttöön ja siksi kausityövoiman saantiin liittyvät pullonkaulat on nopeasti purettava. - Maatilat ovat jo aloittamassa työvoiman hankintaa ensi kaudelle. Siksi ulkomaisen työvoiman maahantulon toimintamalli pitää olla nopeasti selvä, vaatii MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Oman maan ruoka on kriisiajan henkivakuutus – vaikean kesän koettelemat maatalousyrittäjät peräänkuuluttavat vastuullista toimintaa ruokamarkkinoilla22.9.2020 15:29:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta ja maaseutunuoret kiittävät kuluttajia lisääntyneestä arvostuksen osoituksesta suomalaista ruokaa ja sen tekijöitä kohtaan. Samaa arvostusta ja vastuullisuutta tarvitsemme myös kaupalta, jotta halpuuttamisella ei lähdetä syömään ruokaketjumme toimintaedellytyksiä. Kotimaisen raaka-aineen suosiminen on myös ravintoloiden ja julkisten hankintojen tekijöiden vastuullisuutta. Myös poliittisten päättäjien tulee kantaa vastuunsa ja tarjota niin taloudellista kuin henkistäkin tukea suomalaisen ruuan tuottajille.

Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee11.9.2020 08:05:03 EESTTiedote

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?