Viljelijät ja metsänomistajat evästävät hallitusneuvottelijoita ja jakavat hiilinieluja tänään Säätytalon edustalla

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten viljelijöiden SLC järjestävät tänään hallitusneuvottelijoille ”Maaseudun eväät” -aamukahvitilaisuuden Säätytaloa vastapäätä, Suomen pankin edustalla kello 8 - 9. Järjestöt haluavat evästää neuvottelijoita maaseudulle tärkeistä asioista ja muistuttaa, että maaseutu on ratkaisu, ei ongelma. Osoituksena tästä järjestöt jakavat neuvottelijoille kuusentaimia istutettavaksi.

Tilaisuudessa puheenvuoron pitävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sekä SLC:n varapuheenjohtaja Mickel Nyström noin kello 8.30. Paikalla on viljelijöitä ja metsänomistajia eri puolilta Suomea sekä muutama traktori. Traktorit ajavat Säätytalon ympärillä noin kello 8 alkaen. Kutsumme medianne edustajan seuraamaan tapahtumaa.

MTK:n ja SLC:n esittävät hallitusneuvottelijoille että:

• maatalouden ja maaseudun kehittämisen rahoitus varmistetaan EU:ssa ja kansallisesti
  • maa- ja metsätaloudelle ei aseteta kannattavuutta ennestään heikentäviä, uusia kustannuksia aiheuttavia velvoitteita, tukileikkauksia tai veroja
  • maatalouden ja ruoantuotannon tuottavuutta, kilpailukykyä ja kannattavuutta parannetaan ja maatilojen hallinnollista taakkaa kevennetään
  • satsausta ruokavientiin jatketaan
  • tulevalle hallituskaudelle laaditaan yhteinen biotalousohjelma, joka sisältää toimia biokaasun tuotannon ja käytön lisäämiseksi uusiutuvana energianlähteenä
  • metsiemme kasvu nostetaan keskipitkällä aikavälillä 150 miljoonaan kuutiometriin ja hakkuita lisätään kestävän metsänhoidon periaatteiden mukaan markkinalähtöisesti niin, että biotalouden investoinnit ja työpaikat turvataan
  • puurakentamista lisätään. Puurakentamiseen liittyviä rakentamismääräyksiä tulee edelleen kehittää, samoin julkisia hankintoja
  • kunnianhimoisen ilmastopolitiikan tulee kannustaa hiilensidontaan, mutta ei rajoittaa markkinoita ja vastuullista elinkeinotoimintaa maa- ja metsätaloudessa. Viljelysmaan hiilensidontapotentiaalin todentamiseksi ja peltojen hiilinielumarkkinoiden luomiseksi suunnataan lisää tutkimusresursseja
  • vapaaehtoisuuteen perustuvan Metso-metsiensuojeluohjelman jatko ja rahoitus varmistetaan koko Suomen alueelle. Sen rinnalle perustetaan suoluonnon ja kosteikkojen vapaaehtoinen suojeluohjelma
  • liikenneväylien kuntoa parantamalla edistetään koko Suomen ilmastomyönteistä kasvua
  • luonnonvara-alan tutkimusrahoitusta lisätään.

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167
Varapuheenjohtaja Mickel Nyström , SLC, 040 7755 830

Käytännön järjestelyt
Järjestöjohtaja Matti Voutilainen, MTK, 0400 672 807