Viljelijät ja metsänomistajat evästävät hallitusneuvottelijoita ja jakavat hiilinieluja tänään Säätytalon edustalla

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten viljelijöiden SLC järjestävät tänään hallitusneuvottelijoille ”Maaseudun eväät” -aamukahvitilaisuuden Säätytaloa vastapäätä, Suomen pankin edustalla kello 8 - 9. Järjestöt haluavat evästää neuvottelijoita maaseudulle tärkeistä asioista ja muistuttaa, että maaseutu on ratkaisu, ei ongelma. Osoituksena tästä järjestöt jakavat neuvottelijoille kuusentaimia istutettavaksi.

Tilaisuudessa puheenvuoron pitävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sekä SLC:n varapuheenjohtaja Mickel Nyström noin kello 8.30. Paikalla on viljelijöitä ja metsänomistajia eri puolilta Suomea sekä muutama traktori. Traktorit ajavat Säätytalon ympärillä noin kello 8 alkaen. Kutsumme medianne edustajan seuraamaan tapahtumaa.

MTK:n ja SLC:n esittävät hallitusneuvottelijoille että:

• maatalouden ja maaseudun kehittämisen rahoitus varmistetaan EU:ssa ja kansallisesti
  • maa- ja metsätaloudelle ei aseteta kannattavuutta ennestään heikentäviä, uusia kustannuksia aiheuttavia velvoitteita, tukileikkauksia tai veroja
  • maatalouden ja ruoantuotannon tuottavuutta, kilpailukykyä ja kannattavuutta parannetaan ja maatilojen hallinnollista taakkaa kevennetään
  • satsausta ruokavientiin jatketaan
  • tulevalle hallituskaudelle laaditaan yhteinen biotalousohjelma, joka sisältää toimia biokaasun tuotannon ja käytön lisäämiseksi uusiutuvana energianlähteenä
  • metsiemme kasvu nostetaan keskipitkällä aikavälillä 150 miljoonaan kuutiometriin ja hakkuita lisätään kestävän metsänhoidon periaatteiden mukaan markkinalähtöisesti niin, että biotalouden investoinnit ja työpaikat turvataan
  • puurakentamista lisätään. Puurakentamiseen liittyviä rakentamismääräyksiä tulee edelleen kehittää, samoin julkisia hankintoja
  • kunnianhimoisen ilmastopolitiikan tulee kannustaa hiilensidontaan, mutta ei rajoittaa markkinoita ja vastuullista elinkeinotoimintaa maa- ja metsätaloudessa. Viljelysmaan hiilensidontapotentiaalin todentamiseksi ja peltojen hiilinielumarkkinoiden luomiseksi suunnataan lisää tutkimusresursseja
  • vapaaehtoisuuteen perustuvan Metso-metsiensuojeluohjelman jatko ja rahoitus varmistetaan koko Suomen alueelle. Sen rinnalle perustetaan suoluonnon ja kosteikkojen vapaaehtoinen suojeluohjelma
  • liikenneväylien kuntoa parantamalla edistetään koko Suomen ilmastomyönteistä kasvua
  • luonnonvara-alan tutkimusrahoitusta lisätään.

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167
Varapuheenjohtaja Mickel Nyström , SLC, 040 7755 830

Käytännön järjestelyt
Järjestöjohtaja Matti Voutilainen, MTK, 0400 672 807
Viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060
Viestintäpäällikkö Mia Wikström, SLC, 050 355 3213

Seuraa tapahtumaa somessa ja osallistu keskusteluun: #maaseuduneväät

Viljelijät ja metsänomistajat evästävät hallitusneuvottelijoita Säätytalon edustalla keskiviikkona 15.5.2019 kello 814.5.2019 10:12:59 EESTKutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten viljelijöiden SLC järjestävät hallitusneuvottelijoille ”Maaseudun eväät” -aamukahvitilaisuuden Säätytaloa vastapäätä, Suomen pankin edustalla keskiviikkona 15.5.2019 kello 8 - 9. Tilaisuudella järjestöt haluavat evästää neuvottelijoita maaseudulle tärkeistä asioista ja muistuttaa, että maaseutu on ratkaisu, ei ongelma.

Luonnon monimuotoisuus turvataan yhteistyöllä6.5.2019 14:20:44 EESTTiedote

Tänään julkaistu kansainvälisen luontopaneelin (IPBES) kokoama luonnon monimuotoisuuden maailmanlaajuista tilaa käsittelevä raportti viestittää, että luonnon monimuotoisuus heikentyy kestämättömästi ja kiihtyvästi. MTK jakaa huolen luonnon monimuotoisuuden köyhtymisestä muistuttaen samalla, että Suomessa tilanne ollaan saamassa hallintaan määrätietoisten toimien ansiosta etenkin metsissä ja maatalousympäristöissä. Työ vaatii koko yhteiskunnan ponnistuksia.