Viljelijät ja metsänomistajat evästävät hallitusneuvottelijoita ja jakavat hiilinieluja tänään Säätytalon edustalla

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten viljelijöiden SLC järjestävät tänään hallitusneuvottelijoille ”Maaseudun eväät” -aamukahvitilaisuuden Säätytaloa vastapäätä, Suomen pankin edustalla kello 8 - 9. Järjestöt haluavat evästää neuvottelijoita maaseudulle tärkeistä asioista ja muistuttaa, että maaseutu on ratkaisu, ei ongelma. Osoituksena tästä järjestöt jakavat neuvottelijoille kuusentaimia istutettavaksi.

Tilaisuudessa puheenvuoron pitävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sekä SLC:n varapuheenjohtaja Mickel Nyström noin kello 8.30. Paikalla on viljelijöitä ja metsänomistajia eri puolilta Suomea sekä muutama traktori. Traktorit ajavat Säätytalon ympärillä noin kello 8 alkaen. Kutsumme medianne edustajan seuraamaan tapahtumaa.

MTK:n ja SLC:n esittävät hallitusneuvottelijoille että:

• maatalouden ja maaseudun kehittämisen rahoitus varmistetaan EU:ssa ja kansallisesti
  • maa- ja metsätaloudelle ei aseteta kannattavuutta ennestään heikentäviä, uusia kustannuksia aiheuttavia velvoitteita, tukileikkauksia tai veroja
  • maatalouden ja ruoantuotannon tuottavuutta, kilpailukykyä ja kannattavuutta parannetaan ja maatilojen hallinnollista taakkaa kevennetään
  • satsausta ruokavientiin jatketaan
  • tulevalle hallituskaudelle laaditaan yhteinen biotalousohjelma, joka sisältää toimia biokaasun tuotannon ja käytön lisäämiseksi uusiutuvana energianlähteenä
  • metsiemme kasvu nostetaan keskipitkällä aikavälillä 150 miljoonaan kuutiometriin ja hakkuita lisätään kestävän metsänhoidon periaatteiden mukaan markkinalähtöisesti niin, että biotalouden investoinnit ja työpaikat turvataan
  • puurakentamista lisätään. Puurakentamiseen liittyviä rakentamismääräyksiä tulee edelleen kehittää, samoin julkisia hankintoja
  • kunnianhimoisen ilmastopolitiikan tulee kannustaa hiilensidontaan, mutta ei rajoittaa markkinoita ja vastuullista elinkeinotoimintaa maa- ja metsätaloudessa. Viljelysmaan hiilensidontapotentiaalin todentamiseksi ja peltojen hiilinielumarkkinoiden luomiseksi suunnataan lisää tutkimusresursseja
  • vapaaehtoisuuteen perustuvan Metso-metsiensuojeluohjelman jatko ja rahoitus varmistetaan koko Suomen alueelle. Sen rinnalle perustetaan suoluonnon ja kosteikkojen vapaaehtoinen suojeluohjelma
  • liikenneväylien kuntoa parantamalla edistetään koko Suomen ilmastomyönteistä kasvua
  • luonnonvara-alan tutkimusrahoitusta lisätään.

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167
Varapuheenjohtaja Mickel Nyström , SLC, 040 7755 830

Käytännön järjestelyt
Järjestöjohtaja Matti Voutilainen, MTK, 0400 672 807
Viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060
Viestintäpäällikkö Mia Wikström, SLC, 050 355 3213

Seuraa tapahtumaa somessa ja osallistu keskusteluun: #maaseuduneväät

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).