Viljelijät ja metsänomistajat veivät viestiä Suomessa vieraileville EU-maatalousministereille

EU-maiden maatalousministerit vierailivat 23.9.2019 maitotilalla Vihdissä. Maatilavierailulla ministerit tutustuivat mm. eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ilmastonmuutos- ja ympäristöasioihin, maatalouden digitalisaatioon sekä maatilayrityksen talouteen ja riskienhallintaan. Vierailua isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Järjestöt viestivät ministereille, että maaseutumme elinkeinot ovat ratkaisu ilmasto- ja ympäristöhaasteisiin. Ministerit kokoontuvat 24.9.2019 epäviralliseen maatalousneuvoston kokoukseen Finlandia-talolle.

EU:n maatalousministerit vierailulla vihtiläisellä maitotilalla

Vierailulla mukana olleen Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtajan, vihtiläisen Eerikki Viljasen mielestä on erittäin hyvä, että EU-ministerit tutustuvat mahdollisimman monipuolisesti suomalaiseen maatalouteen ja siihen Euroopan tasollakin esimerkilliseen työhön, jota Suomessa tehdään puhtaan ja kestävän ruuantuotannon puolesta.

Valmisteilla olevan EU-maatalouspolitiikan (CAP) uudistuksen lopputulos on ratkaiseva maataloutemme tulevaisuuden kannalta. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoi EU-ministereille, että maataloutta on voitava harjoittaa kaikkialla EU:ssa. Suomalaiset maanviljelijät ja metsänomistajat ovat hiilensitojia ja haluavat olla eturintamassa sekä ilmastonmuutoksen hillinnässä että siihen sopeutumisessa.

Suomella on paljon annettavaa siinä, miten olemme hoitaneet eläinten hyvinvointia ja terveydenhuoltoa sekä ruokaturvallisuutta.

– Olemme kitkeneet salmonellan ja olemme vähiten antibiootteja tuotantoeläimille käyttäviä maita EU:ssa. Käytämme niitä vain sairauksien hoidossa, emme ennaltaehkäisevästi, Marttila korosti.

Marttilan mukaan viljelijämme ovat sitoutuneet hillitsemään ilmastonmuutosta ja edistämään ruuan turvallisuutta. Ruuan tuottaminen kannattavasti on kuitenkin mahdotonta, jos EU-markkinoille tuodaan tuotteita, joita velvoitteemme eivät koske.

– Suomen tiukan lainsäädännön lisäksi, vapaaehtoiset laatuohjelmat takaavat suomalaisen ruoan korkean laadun ja kestävät tuotteet. Suomalainen ruoka on myös jäljitettävissä pellolta pöytään, korosti SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund.

Marttila nosti esille metsien moninaisen merkityksen Suomelle. Vieraat saivat kuulla, että metsiemme käyttö vaihtelee omistajasta riippuen. Yhtä kaikki luonnon monimuotoisuus ja ilmastonmuutoksen hillintä ovat metsänomistajille erittäin tärkeitä. Metsät tarjoavat paljon hyötyä ja virkistystä koko yhteiskunnallemme mm. laajojen jokamiehen oikeuksien ansiosta.

– Puustomme määrä on kasvanut 40 % vuodesta 1971. Valtaosa eli noin 62 % (12,5 miljoonaa hehtaaria) metsistämme on yksityisomistuksessa. Puuston määrä jatkaa kasvuaan ja Suomen metsät tulevat jatkossakin olemaan hiilinielu, Marttila evästi.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, puh. 050 341 3167
Juha Ruippo, johtaja, MTK, puh. 040 55 33 232
Mats Nylund, puheenjohtaja, SLC, puh. 050 512 2191

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

EU:n maatalousministerit vierailulla vihtiläisellä maitotilalla

Vastuullisen lihan Suomi -seminaari 20.11.13.11.2019 12:29:50 EETKutsu

Mitä on vastuullisesti tuotettu liha? Mikä lihantuotannossa mietityttää eniten? Onko se ilmastonmuutos vai kenties tuotantotapa. Tuleeko turvallinen ja eettisesti tuotettu liha tekemään kauppansa tulevaisuudessakin? Tule kuulemaan alustuksia, keskusteluja ja mielipiteitä suomalaisesta lihantuotannosta MTK Keskusliiton lihavaliokunnan järjestämään Vastuullisen lihantuotannon seminaariin keskiviikkona 20.11.2019 klo 16.00-18.30, Sokos Hotel Presidentti, Helsinki.

Mansikit saapuvat Helsingin yliopistolle tänään kello 11-13 – nuoret tuottajat toivovat rakentavaa keskustelua ja kannustusta ilmastotoimiinsa5.11.2019 04:00:00 EETTiedote

Jersey-rotuinen Orawa ja Holstein-rotuinen Okadi -lehmä saapuvat tänään kello 11-13 näytille Helsingin yliopiston Porthania-rakennuksen edustalle, Yliopistonkatu 3. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n maaseutunuoret, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC:n nuoret ja Helsingin yliopiston kotieläintieteen opiskelijoiden Akateeminen karjakerho AKK haluavat "Mikä on lehmä?" -tempauksellaan muistuttaa siitä, että vastuullisesti hoidetulla ja kasvatetulla lehmällä on Suomessa monia positiivisia ympäristö- ja muita vaikutuksia. MTK-Keski-Suomen johtokunta ja maaseutunuorten valiokunta järjestävät samaan aikaan oman tempauksen Jyväskylän yliopistolla.