Viljelijät ja metsänomistajat veivät viestiä Suomessa vieraileville EU-maatalousministereille

EU-maiden maatalousministerit vierailivat 23.9.2019 maitotilalla Vihdissä. Maatilavierailulla ministerit tutustuivat mm. eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ilmastonmuutos- ja ympäristöasioihin, maatalouden digitalisaatioon sekä maatilayrityksen talouteen ja riskienhallintaan. Vierailua isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Järjestöt viestivät ministereille, että maaseutumme elinkeinot ovat ratkaisu ilmasto- ja ympäristöhaasteisiin. Ministerit kokoontuvat 24.9.2019 epäviralliseen maatalousneuvoston kokoukseen Finlandia-talolle.

EU:n maatalousministerit vierailulla vihtiläisellä maitotilalla

Vierailulla mukana olleen Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtajan, vihtiläisen Eerikki Viljasen mielestä on erittäin hyvä, että EU-ministerit tutustuvat mahdollisimman monipuolisesti suomalaiseen maatalouteen ja siihen Euroopan tasollakin esimerkilliseen työhön, jota Suomessa tehdään puhtaan ja kestävän ruuantuotannon puolesta.

Valmisteilla olevan EU-maatalouspolitiikan (CAP) uudistuksen lopputulos on ratkaiseva maataloutemme tulevaisuuden kannalta. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoi EU-ministereille, että maataloutta on voitava harjoittaa kaikkialla EU:ssa. Suomalaiset maanviljelijät ja metsänomistajat ovat hiilensitojia ja haluavat olla eturintamassa sekä ilmastonmuutoksen hillinnässä että siihen sopeutumisessa.

Suomella on paljon annettavaa siinä, miten olemme hoitaneet eläinten hyvinvointia ja terveydenhuoltoa sekä ruokaturvallisuutta.

– Olemme kitkeneet salmonellan ja olemme vähiten antibiootteja tuotantoeläimille käyttäviä maita EU:ssa. Käytämme niitä vain sairauksien hoidossa, emme ennaltaehkäisevästi, Marttila korosti.

Marttilan mukaan viljelijämme ovat sitoutuneet hillitsemään ilmastonmuutosta ja edistämään ruuan turvallisuutta. Ruuan tuottaminen kannattavasti on kuitenkin mahdotonta, jos EU-markkinoille tuodaan tuotteita, joita velvoitteemme eivät koske.

– Suomen tiukan lainsäädännön lisäksi, vapaaehtoiset laatuohjelmat takaavat suomalaisen ruoan korkean laadun ja kestävät tuotteet. Suomalainen ruoka on myös jäljitettävissä pellolta pöytään, korosti SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund.

Marttila nosti esille metsien moninaisen merkityksen Suomelle. Vieraat saivat kuulla, että metsiemme käyttö vaihtelee omistajasta riippuen. Yhtä kaikki luonnon monimuotoisuus ja ilmastonmuutoksen hillintä ovat metsänomistajille erittäin tärkeitä. Metsät tarjoavat paljon hyötyä ja virkistystä koko yhteiskunnallemme mm. laajojen jokamiehen oikeuksien ansiosta.

– Puustomme määrä on kasvanut 40 % vuodesta 1971. Valtaosa eli noin 62 % (12,5 miljoonaa hehtaaria) metsistämme on yksityisomistuksessa. Puuston määrä jatkaa kasvuaan ja Suomen metsät tulevat jatkossakin olemaan hiilinielu, Marttila evästi.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, puh. 050 341 3167
Juha Ruippo, johtaja, MTK, puh. 040 55 33 232
Mats Nylund, puheenjohtaja, SLC, puh. 050 512 2191

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

EU:n maatalousministerit vierailulla vihtiläisellä maitotilalla

Maaseudun kuljetuksia uudistava KaikkiKyytiin voitti Kuntaliiton Klash-kilpailun23.1.2020 21:06:46 EETTiedote

MTK:n vetämä KaikkiKyytiin -yhteistyötiimi voitti tänään Kuntaliiton järjestämän valtakunnallisen Klash-haastekilpailun kuljetushaasteen. Tiimiin kuuluvat MTK, Kyyti Group, Coreorient, Sitowise sekä Vähikkälän kylä. Yhteistyötiimi esitti kilpailun tuomaristolle ratkaisun maaseudun kuljetusten uudistamiseksi. Ratkaisumallissa yhdistettiin kolmen yhtiön tarjoamat sovellukset tavalla, joka tunnistaa maaseudulla asuvien arjen ja tarpeet.

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.