Kymen Seudun Osuuskauppa

Vilkas kotimaanmatkailu näkyi myös Kymen Seudun Osuuskaupan liiketoiminnassa

Jaa

Koronapandemian vaikutukset KSO:n liiketoimintoihin olivat lähes kuin toisinto edellisestä vuodesta. Kesän aikana näkyi selviä merkkejä kuluttajakäyttäytymisen palautumisesta koronapandemiaa edeltävään aikaan.

Kymen Seudun Osuuskaupan tammi-elokuun liikevaihto oli 297,4 milj. euroa, jossa laskua oli - 1,4 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Hienoisen laskun taustalla on autokaupan toimialalla tehdyt yritysjärjestelyt yhdessä Osuuskauppa Hämeenmaan kanssa. Vertailukelpoisesti konsernin liikevaihto kasvoi 7,0 %. Tammi-elokuun operatiivinen tulos oli 11,4 milj. euroa (edv. 7,8 milj. euroa). Konsernin investoinnit olivat tammi-elokuussa 15,1 milj. euroa.

KSO:n vähittäiskauppa ja ABC-liiketoiminta kasvoivat

Päivittäis- ja käyttötavarakaupan liikevaihto oli tammi-elokuussa 218,0 milj. euroa, mikä on + 2,4 % enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona.

Marketkaupan toimialalla tehdyt investoinnit kohdistuivat pääosin S-market-verkoston konseptiuudistuksiin. Kesällä valmistui S-market Jokelan uudistus sekä S-market Karhulan uudistus käynnistyi. Myös Sale -verkostossa puhaltavat uudistuksen tuulet ja seuraavien vuosien aikana KSO:n Sale-myymälät päivittyvät uusimman konseptin mukaisiksi.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto oli 58,3 milj. euroa, mikä on + 19,6 % enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona. Kasvun taustalla olivat liikkumisen lisääntyminen sekä polttonesteiden hinnan nousu.

Kotimaanmatkailun superkesä lisäsi kävijämäärää Tykkimäen Huvipuistossa

KSO:n matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 13,4 milj. euroa, jossa kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 7,9 %. Kotimaanmatkailun superkesä näkyi Tykkimäen Huvipuistossa, jonka kävijämäärä kasvoi 17 % koronapandemiaa edeltävään kesään 2019 verrattuna.

Kotimaanmatkailun uusimman tähden – Tykkimäki Resortin – rakennustyöt käynnistyivät elokuussa. Noin 500 uutta majoituspaikkaa Kymenlaaksoon tuova hanke on valmis ensi kesänä. Käyrälammen rantaan rakentuu huippulaadukas resort-kokonaisuus, joka muodostuu vaativaankin makuun soveltuvista villoista, arjen luksusta tarjoavista huviloista, tasokkaista kokoustiloista, luksustelttailusta sekä uudelle tasolle viedystä camping –alueesta.

- Meillä on vahva usko maakunnan matkailun kehittymiseen, ja olemmekin investoineet viimeisen kolmen vuoden aikana matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluihin yli 30 miljoonaa euroa. Nyt rakentuva Tykkimäki Resort tuo maakuntaan uutta elinvoimaisuutta, josta toivomme myös muiden paikallisten palveluntarjoajien ja yrittäjien hyötyvän, kertoo KSO:n toimitusjohtaja Harri Miettinen.

Digitaaliset palvelut kiinnostavat asiakkaita – S-mobiili on jo yli 50 000 kymenlaaksolaisen asiakkaan käytössä

KSO:n omistajia oli elokuun lopussa 86 549, joka on noin 80 prosenttia maakunnan talouksista. Ylijäämänpalautusta KSO jakoi jäsenilleen heinäkuussa 6,2 milj. euroa, joka oli 2,0 % asiakasomistajatalouden edellisen vuoden ostoista KSO:n toimipaikoissa. Bonusta maksettiin tammi-elokuussa 8,5 milj. euroa.

S-mobiilin ja sen palveluiden käyttö on kasvanut vahvasti - KSO:n jäsenistä yli 50 000 käyttää S-mobiilia taloutensa ostosten seurantaan sekä peruspankkipalveluiden hoitamiseen. Määrä on kasvanut viimeisen vuoden aikana yli 10 000 käyttäjällä. S-mobiilissa suosittuja palveluita ovat mm. mobiiliedut, omien ostoksien kotimaisuusasteen, hiilijalanjäljen sekä ravintoarvojen seuranta ja sähköinen kuittipalvelu.

KSO mukaan ennätyslaajaan Pidä huolta -kampanjaan nuorten mielenterveyden edistämiseksi 

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena paitsi valtakunnallisesti, myös Kymenlaaksossa. KSO:n alueella asuu yli 30 000 alle 20-vuotiasta lasta ja nuorta.

- KSO:n työntekijöistä lähes 20 % on alle 25-vuotiaita ja tämän lisäksi työllistämme vuosittain noin
800 nuorta kesätöiden, Tutustu työelämään ja tienaa -harjoitteluohjelman sekä erinäisten oppilaitosten työharjoitteluiden kautta. Tarjoamme siis lähes tuhannelle nuorelle ensimmäisiä työkokemuksia vuosittain. Kun meille tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan Pidä huolta -kampanjaan, tartuimme siihen välittömästi. Yhdessä meillä on voimaa vaikuttaa nuorten hyvinvointiin, toteaa Harri Miettinen.

Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Kymen Seudun Osuuskauppa liittyy 10 000 euron lahjoituksella osaksi LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron kokonaislahjoitusta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Harri MiettinenToimitusjohtajaKymen Seudun Osuuskauppa

Puh:010 7624 010

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Kymen Seudun Osuuskauppa
Kymen Seudun Osuuskauppa
Tommolankatu 9
45130 Kouvola

010 76 2400http://www.kymenseudunosuuskauppa.fi

Kymen Seudun Osuuskauppa, eli KSO, on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja 100 toimipaikassa Kymenlaaksossa. Kymen Seudun Osuuskaupan omistavat yli 86 000 kymenlaaksolaista kotitaloutta ja se työllistää 1 600 eri ammattialojen osaajaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kymen Seudun Osuuskauppa

Kotkan Seurahuone 60-vuotta – talo kätkee sisälleen lukuisia muistoja niin asiakkailta kuin henkilökunnalta13.10.2021 16:45:12 EEST | Tiedote

Kotkalaisia sekä matkailijoita 1960-luvulta palvellut Seurahuone on tunnettu maamerkki Keskuskadun varrella. Kiinteistö on alun perin rakennettu Kymenlaakson Työväen Säästöpankin pääkonttoriksi ja rakennuksen suunnittelivat maineikkaat arkkitehdit Kaija ja Heikki Siren. Seurahuoneen avajaisia vietettiin 5.10.1961 ja siitä lähtien se on toiminut samassa rakennuksessa aina tähän päivään saakka. - Hotellipalveluiden lisäksi kiinteistössä on aina ollut ravintolatoimintaa, joka on kasannut niin kotkalaisia kuin kauempaakin saapuneita yhteen viettämään vapaa-aikaa: on syöty hyvin, tanssittu päivätanssien muodossa, laulettu karaokessa tai juhlittu aamun pikkutunneille saakka, kertoo hotellinjohtaja Olli Järvinen. Hotelli kerää parhaillaan Facebook-tilillään asiakkaiden muistoja vuosien varrelta, joita onkin tullut runsaasti – yli 400 kommenttia erinäisiä tarinoita, joita kaikkia yhdistää muistot hotellista tai sen ravintoloista. - 60 vuoteen mahtuu valtaisa määrä tarinoita ja sattumuksia; on

Kymen Seudun Osuuskauppa mukaan ennätyslaajaan Pidä huolta -kampanjaan nuorten mielenterveyden edistämiseksi24.9.2021 15:04:34 EEST | Tiedote

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena paitsi valtakunnallisesti, myös Kymenlaaksossa. Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Kymen Seudun Osuuskauppa liittyy 10 000 euron lahjoituksella osaksi LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron kokonaislahjoitusta.

S-ryhmä palkitsi huippuosaajiaan – KSO:n ravintolat vahvasti edustettuina16.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ravintoloiden vuoden parhaat teot ja tekijät palkitaan vuosittain järjestettävässä gaalassa, joka on odotettu tapahtuma S-ravintoloiden ammattilaisten keskuudessa. Tänä vuonna palkintokriteereissä näkyi vahvasti työntekijöiden saavutukset asiakastyytyväisyyden kasvun osalta. S-ravintoloiden asiakastyytyväisyys onkin kasvanut viimeisen vuoden aikana ennätyslukemiin. KSO:n ravintoloiden ammattitaitoinen palvelu sekä liiketoiminnan kehitystyö on näkynyt erityisesti asiakkaille, mutta niin se näkyi myös palkintoraadille – tästä osoituksena Kymenlaaksoon suuntasi kolme Vuoden ketjuravintola -palkintoa sekä parhaimman NPS-asiakastyytyväisyyden palkinto! - Palkinnot ovat erityisen merkityksellisiä tällä kertaa, jossa ajanjakso on ollut poikkeuksellisen haastava. Henkilökuntamme on tehnyt erinomaista työtä korona-aikana ja osoittaneet rautaista ammattitaitoa tilanteessa, jossa oma työympäristö on välillä voinut vaihtua myös toiselle toimialalle, kertoo KSO:n toimialajohtaja Mikko Virt

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme