Villi esikoisromaani nuorista naisista, unohtamisen halusta ja muistamisen pakosta

Dramaturgi Heidi Väätäsen Chloé S:n sanakirja (Gummerus) kertoo milleniaalitodellisuudesta ja katoavasta kielestä, perhesuhteista ja pakkomielteistä sekä humanisteista ja huippumalleista.​ Kielellä leikittelevä esikoisromaani ihastuttaa siiveniskumaisilla näyillään ja luo vastustamattoman inside-kulttuurin.

Heidi Väätänen (kuva. Maija Astikainen)

Chloé Solovey asuu ystävänsä Marian parturi-kampaamon takahuoneen sohvalla Murmanskissa.

Ennen nukahtamista haaveilimme tulevasta elämästämme, mikä oli helppoa, sillä takahuoneessa ei ollut juuri mitään ja kaikki täytyi kuvitella alusta loppuun. Haaveilimme kattohuoneistosta Pietarissa tai Sotshissa, johon kiristäisimme rahat toiselta isoäidiltäni Alina »Bitch» Ivanovalta, jonka nimestä jo voi päätellä, ettei hän ole yhtä mukava kuin Theodosia. Liimaisimme kirjeeseen sanomalehdistä leikattuja kirjaimia ja uhkailisimme, että jos Alina ei anna rahaa, paljastamme kaikille, miten huono isoäiti hän on.
#badmother#alinaivanova#richbitch

Mallitoimisto innostuu Chloén Instagramiin lataamista taidekuvista ja kutsuu hänet Wieniin. Samoihin aikoihin Murmanskiin matkustaa Helsingin yliopistossa kielitiedettä opiskeleva Li Ö, joka uskoo päässeensä uuden ja ennen kartoittamattoman kielen jäljille.

Chloé Soloveyn estoton kerronta imaisee omalakiseen maailmaansa ja sukeltaa yhden elämän sijaan moneen elämään. ”Chloé on hyvin suora, ehkä jopa kuriton kertoja. Halusin antaa nuoren naiskertojan assosiaatioille ja mietteille mahdollisimman paljon tilaa ja valtaa”, Heidi Väätänen kertoo.

Väätäsen mielestä nykyaika asettaa edelleen nuorille naisille paineita ulkonäöstä ja soveliaasta elämästä. ”On kuitenkin ilahduttavaa huomata, että mediaan ilmestyy koko ajan lisää upeita ja feministisiä esimerkkejä siitä, kuinka monin eri tavoin voi olla nainen. Halusin, että romaanini kohtuuttomat henkilöt eivät vain toisintaisi ahtaita rooleja, vaan heissä olisi jotain omaehtoista ja vapauttavaa”, hän toteaa.

Heidi Väätänen (s. 1981) on Helsingissä asuva kirjailija ja dramaturgi. Hän on valmistunut Teatterikorkeakoulusta ja opiskellut lisäksi filosofiaa ja uskontotiedettä Helsingin yliopistossa. Hän on tehnyt monialaisesti taidetta erityisesti nykytanssin kentällä.

Heidi Väätänen: Chloé S:n sanakirja
Ilmestyy äänikirjana 20.6., lukija Outi Vuoriranta

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Vuonna 1872 perustettu Gummerus on Suomen vanhin yleiskustantamo. Toteutamme edelleen perustajamme Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäistä visiota julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi”. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti, ja meitä ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän.

Täydellinen rantaromaani – Menestyskirjailija Taylor Jenkins Reidin Juhlat Malibussa on kuuma ja nostalginen kertomus kasaribileistä22.6.2022 08:14:00 EEST | Tiedote

Yhdysvaltalaiskirjailija Taylor Jenkins Reidin Juhlat Malibussa (Gummerus) on yhden yön bileromaani Malibun paratiisirannan eeppisistä kesäkauden päättäjäisistä ja kuuluisien sisarusten vaietusta menneisyydestä. Kirjan TV-sarjaoikeudet on myyty, ja se on kirjailijan kahden muun viimeisimmän romaanin tavoin noussut myyntihitiksi ja valittu lukuisille vuoden parhaiden kirjojen listoille.

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittanut Jenni Räinä kirjoitti polttavan ajankohtaisen romaanin soista ja ihmisistä ekokriisin keskellä20.6.2022 11:38:37 EEST | Tiedote

Suo muistaa (Gummerus) on toimittaja-kirjailija Jenni Räinän ensimmäinen kaunokirjallinen teos. Se kuvaa pohjoisen soita ennallistavan ekoyhteisön elämää – idealismia, yhteisöllisyyttä ja ristiriitoja. Romaani kertoo luonnon, maiseman ja muistojen katoamisesta sekä nykyihmisen yrityksestä hallita ekokriisiä ja löytää yhteys luontoon. Kirja ilmestyy 4.8.2022.

Koskettava kasvutarina, kiellettyä rakkautta ja maailmanhistorian suuria mullistuksia – Sari Aron romaani kertoo Brasilian suomalaissiirtokuntaan muuttaneesta naisesta15.6.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

Nukkuvan jättiläisen laakso (Gummerus) on Ylen tv-uutisissa työskentelevän Sari Aron tositapahtumista alkusysäyksen saanut esikoisromaani. Se kertoo lapsena Brasilian suomalaissiirtokuntaan muuttaneen Alinan elämänvaiheista 1930–1940-luvuilla. Romaani kuljettaa lukijan tiukkoja sääntöjä noudattavaan siirtokuntaan sademetsän siimeksessä ja elämää sykkivään Rio de Janeiroon toisen maailmansodan kynnyksellä.

Luontoretkelle Viroon – 30 kiehtovaa kohdetta -kirjan esittelytilaisuus perjantaina 10.6. klo 14–161.6.2022 07:45:00 EEST | Kutsu

Miksi Viro on niin kiinnostava luontomatkailumaa? Mitkä ovat Viron tärkeimmät luontonähtävyydet, jotka suomalaisen kannattaa ehdottomasti kokea? Mihin suomalaisen kannattaa lähteä kesällä Virossa? Pärnussa asuvan suomalaistoimittajan Mikko Virran Luontoretkelle Viroon – 30 kiehtovaa kohdetta (Gummerus) on tunnelmallinen opaskirja Viron upeisiin luontokohteisiin. Ensimmäinen suomalaisen kirjoittama, koko Viroa käsittelevä luonto-opas on kauniisti kuvitettu ja sopii sekä rinkan taskuun että nojatuolimatkailuun. Tervetuloa kirjan esittelytilaisuuteen Viron suurlähetystöön!