Vinkki: Unohtuiko rakennusaikainen ilmanvaihto ? Rakennuttajakonsultti, rakennusmestari Kai Kärki opastaa, osa 5

Rakentamisen laadun tae on kolmen combo: aika, valvonta ja ilmanvaihto. Se tarkoittaa myös rakennusaikaista ilmanvaihtoa.
Jottei home yllätä.

Myös rakennusaikainen ilmanvaihto pitää olla kunnossa, ettei kosteus pyöri talossa. Pahimmassa tapauksessa märkä ilma kostuttaa puurakenteet. Rakennuksen sisällä rakentamisen aikana pitää luoda sellaiset olosuhteet, että rakentaminen etenee: kosteus, pölyt ja roskat pois.

Ei ole järkevää hankkia taloon sen historian alkumetreillä homeitiöitä.

Kärki on tehnyt myös allergisille koteja. Se tarkoittaa muun muassa erittäin tarkkojen tiiviysmääräyksien noudattamista ja Hepa-suodattimien käyttöä. Allergikon kodin ilma on verrattavissa sairaalailman puhtauteen, myös sen rakentamisessa vaaditaan erityistaitoja.

Mihin Kai Kärkeä tarvitaan?

- Rakennuttajakonsulttiin on hyvä ottaa yhteyttä heti kun tontti on hankittu.
- Myös pienimmissäkin saneerauskohteissa.
- Useinkaan kiireiset ja uusavuttomat ihmiset eivät halua rakentaa itse.
- Voidaan tehdä sopimus, jossa hoidan koko rakentamisen avaimet käteen. Nämä toimeksiannot ovat lisääntymään päin. Haluttaessa rakennuttaja voi ottaa mukaan omia talkoolaisia, urakoitsijoita tai sisustussuunnittelijan. He istutetaan muuhun porukkaan ja aikatauluihin siten, että asiat etenevät mutkattomasti.

- Aina työpanokseni on maksanut itse itsensä takaisin. Täysin veloitukseton mies, nauraa Kärki.

Jottei home yllätä.
Rakennusaikaista ilmanvaihtoa ei saa unohtaa.

Jaardi Oy
Jokikatu 37
06100 Porvoo

040 900 2466http://www.jaardi.fi

Rakennuttajakonsultti, vastaava rakennusmestari Kai Kärki tuntee rakentamisen koko skaalan. Laajan kokemuksensa ansiosta Kai on edennyt vastaavasta mestarista rakennuttajakonsultiksi, joka ottaa suuremman vastuun rakennuskohteissa.

Rakennuskonsultti on linkkinä kuin tulkkina
rakennuttajien ja viranomaisten välillä. Kärki on korvaamaton apu rakennuttajan lisäksi myös arkkitehdille ja pääsuunnittelijalle.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Jaardi Oy