Vinnaren av Train Factorys arkitekttävling är A Roof for Helsinki

Böle maskinverkstadsområde är för närvarande ett av de intressantaste stadsutvecklingsområdena i Helsingfors. Maskinverkstadsområdet är en fascinerade kombination av Finlands industrihistoria och modernt kompletteringsbygge. På maskinverkstadsområdet finns det redan nu bostäder, kontor, co-working-lokaler, restauranger, kultur och välbefinnande, och helheten kommer att kompletteras under kommande år. Industrigatan löper bredvid området, och gatan förenar Böle centrum och Fiskehamnens centrum i egenskap av huvudgata.
The Train Factory Oy köpte 2018 de mest centrala byggnaderna på området, monteringshallen och målarverkstaden som ritats av Bruno Granholm och byggdes 1899–1910. I den historiska byggnadshelheten ingår även en före detta hall för eltåg som byggts på 70-talet. De två byggnaderna håller på att renoveras och utvecklas för modern användning, och avsikten är att bygga ett hotell och kontorslokaler för huvudkontor på stället för hallen för eltåg. Våningarna på marknivån kommer att få nya, mångsidiga funktioner.
För stället ville man hitta en planeringslösning i vilken effektivare byggande utgör en naturlig del av Böle Maskinverkstads detaljplanerade helhet och den historiskt värdefulla miljön. Samtidigt ska den nya byggnaden främja Helsingfors stads mål att utveckla Industrigatan som ett centralt arbetsplats- och centrumområde samt förbättra kvaliteten på och förbindelserna till områdets fotgängarmiljö.
Till den internationella tävlingen Train Factory som ordnades i samarbete med Helsingfors stad och Finlands arkitektförbund SAFA bjöds in fem arkitektbyråer.
”Det är fint att ägaren beslutade ordna en arkitekttävling för den här svåra planeringsuppgiften. Tävlingsförslagen var högklassiga, och de uppfyllde tävlingens mål: vi kunde granska olika alternativa sätt hur dessa nya funktioner och byggnadsmassor kunde placeras på en stadsbildsmässigt värdefull tomt som är besvärlig till formen”, konstaterar markanvändningsdirektör för Helsingfors stad Rikhard Manninen.
Över tusen kommentarer om tävlingsbidragen från stadsbor
Respons på tävlingsförslagen samlades in via tjänsten Säg din åsikt. I omröstningen fick förslaget 444044 som består av jämnhöga byggnader med sadeltak och förslaget 271096 som består av tre torn som reser sig mot öster mest understöd (40 och 34 procent), medan understödet för de övriga förslagen uppgick till endast 6–11 procent. I många svar tyckte man inte om nybyggets storlek och höga torn, men å andra sidan ansåg man att tornen också passar in i miljön även om de kunde vara lite lägre än i förslaget. I svaren bedömdes mångsidigt och noggrant även till exempel förslagens arkitektur, material, arrangemang på gatunivån och förbindelser.
Högt byggande på det här stället är stadsbildsmässigt utmanande, men å andra sidan behöver stället något annat än en lång och enformig mur av byggnader. I de mest lyckade lösningarna hade man lyckats med att skapa en graciös volym som indelas i flera delar och som också hade något nytt för gatunivån. I alla förslagen hade dock något som behövde utvecklas, och juryn beslutade be om preciseringar till tävlingsbidragen av alla tre arbetsgrupperna. Alla förslagen utvecklades märkbart under den andra omgången.
Vinnarbidragets lockande gatunivå tilltalade juryn
Till vinnare valdes slutligen förslaget 278412 A Roof for Helsinki med en kraftfull och originell planeringslösning som förenar Industrigatan och Böle maskinverkstadsområde på ett nytt och intressant sätt. Juryn bedömde att förslagets aktiva och lockande gatunivå – som skapar ett mer givande offentligt område – uppfyllde bäst projektets mål och att förslaget hade mest potential att skapa både en ny entré till Maskinverkstadens område och ett nytt och attraktivt besöksmål i staden. Domarna gillade att hotellets volym placerats i ett smalt och ljust torn som ”försvinner” i himlen vilket minskar beskuggningen av gatan. Vinnarbidraget planerades av den portugisiska arkitektbyrån MASSLab Porto i samarbete med AFRY & AFRY Ark Studio.
”Vi ägarna av Train Factory är medvetna om vårt ansvar som utvecklare av området. De historiska byggnaderna är en väsentlig del av Helsingfors och Finlands industrihistoria. De äldsta byggnaderna är över 100 år gamla och deras sanering och renovering har redan framskridit långt. Dessutom är avsikten att byggnadshelheten utgör ett centrum för den nya Industrigatan både visuellt och med tanke på det sociala livet och kulturlivet. Detta framhåller betydelsen av vårt projekt med tanke på stadsplaneringen av hela Vallgård. Härnäst fortsätter vi beredningen av detaljplanen i samarbete med den vinnande arbetsgruppen och Helsingfors stads sakkunniga”, berättar verkställande direktör Cameron Sawyer.
Under detaljplaneringsskedet bearbetas planerna vidare, och man diskuterar dem också med stadsbor och andra parter. Det överensstämmer med stadens mål att det kommer mer kontorslokaler och fler tjänster på Industrigatan som utvecklas som arbetsplats- och centrumområde. I och med det nya byggandet blir våningarna på marknivån livligare och rutterna för fotgängare på området förbättras. Samtidigt blir Böle maskinverkstadsområdes roll som livskraftigt arbetsplats-, kultur- och evenemangscentrum starkare.
Bakgrund
- Monteringshallen och målarverkstaden har byggts 1899–1910.
- I den historiska delen finns redan nu Nationalteaterns scen i Vallgård samt Lidl. Under 2023 inleder Wihuri Metro-tukku sin verksamhet i lokalerna.
- Renoveringen och saneringen av den historiska delen färdigställs under 2023.
- Lokalerna kommer att ha restaurangvärld, vinvärld, bageri och småbryggeri efter internationell modell.
- Monteringshallen och målarverkstaden kommer att ha innovativa och nya slags kontorslokaler på cirka 7 000 m2 v-y.
- Hallen för eltåg byggdes i två skeden 1971 och 1979, och nybyggnaderna kommer att byggas på stället för hallen. I lokalerna finns för närvarande Bille Beino-padelplan, Eagle Club Golf-simulatorvärlden, motionsklubben Motivus och en parkeringshall. Storleken på hallen uppgår till 4 354 m2 v-y.
- För närvarande har fastigheterna outnyttjad byggrätt på cirka 10 500 m2 v-y och målet med planändringen är att öka omfattningen av byggrätten till 45 000 m2 v-y.
- Den historiska delen är kolneutral och använder Helens fjärrvärme och -kyla. All inköpt el produceras med kärnkraftsenergi. Man utreder möjligheten att flytta den nuvarande hallen för eltåg till ett annat ställe.
Nyckelord
Kontakter
Tiia Ettala
Ledande arkitekt
Helsingfors stad, stadsmiljösektorn
t. 09 310 20511
tiia.ettala@hel.fi
Cameron Sawyer
verkställande direktör
The Train Factory Oy
t. 044 737007
csawyer@gvasawyer.com
Bilder




Länkar
Om

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Teollisuuskadun tunneli sekä Veturitie Triplan kohdalla suljettu autoliikenteeltä yöaikaan 13.–16.5.9.5.2025 14:56:30 EEST | Tiedote
Sulku on voimassa päivittäin kello 22–6, ja se johtuu huoltotöistä ja pesuista.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 8.5.20258.5.2025 18:45:20 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 8.5.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 22.5.2025
Gräsvikens metrostation utvecklas7.5.2025 14:50:45 EEST | Pressmeddelande
Vi vill utveckla kvarteret kring Gräsvikens metrostation och Gräsvikstorget. I kvarteret planeras nya tjänster, affärslokaler och bostäder för ca 700 personer. En reservation för utveckling söks för området. Stadsborna kan säga vad de tycker om planeringen med en Säg din åsikt -enkät fram till 21. maj.
Ruoholahden metroasemaa kehitetään7.5.2025 14:50:45 EEST | Tiedote
Ruoholahden metroaseman korttelia sekä Ruoholahdentoria halutaan kehittää. Kortteleihin suunnitellaan uusia palveluja, liiketiloja ja asuntoja noin 700 asukkaalle. Alueelle haetaan kehittämisvarausta. Kaupunkilaiset voivat kertoa mielipiteensä suunnittelusta Kerro kantasi -kyselyssä 21. toukokuuta asti.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 6.5.20256.5.2025 19:59:25 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 6.5.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum