Viraalivahti ennakoi ja tunnistaa some-ilmiöt

STT Viestintäpalvelut ja Futusome tuovat markkinoille reaaliaikaisen sosiaalisen median seurantatyökalun Viraalivahdin. Viraalivahti ennakoi ja tunnistaa sosiaalisessa mediassa leviävät keskustelunaiheet eli viraali-ilmiöt ja seuraa niiden kehittymistä reaaliaikaisesti. Se tunnistaa nopeasti yleistyvät aiheet, esim. uudet sanat, hashtagit ja linkit suomenkielisestä sosiaalisesta mediasta: Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja keskustelupalstoilta.

Viraalivahdin käyttäjän ei tarvitse seurata erikseen eri sosiaalisen median alustoja saadakseen selville mistä aiheesta juuri nyt puhutaan. Viraalivahti kertoo sen koko somesta yhdessä paikassa, ainoana Suomessa. Työkalu nopeuttaa, helpottaa ja yksinkertaistaa keskustelua herättävien ja syntymässä olevien ilmiöiden löytämistä lukuisista eri lähteistä. Käytännössä se tarjoaa jatkuvasti päivittyvät listat uusista ja voimakasta kasvua jatkavista aiheista, suorat linkit julkaisuihin sekä eri somealustojen hakuihin.

Viraalivahti on työkalu viestinnän suunnitteluun ja sisällöntuotantoon. Viestinnän tekijät pääsevät välittömästi tarttumaan nouseviin ilmiöihin ja hyödyntämään niitä omissa kanavissaan. Tiedät, mistä aiheesta sisältöä kannattaa tuottaa jo tänään. Ero muuhun some-mediaseurantaan on se, että Viraalivahtiin ei määritellä mitään hakuja etukäteen. Viraali-ilmiöt voivat olla hyvinkin yllättäviä ja nopeita ja ilman Viraalivahtia niitä ei edes osaisi tunnistaa mediaseurantahakuihinsa. Viraalivahti vahvistaakin tässä asemaamme mediaseurannassa.”, STT Viestintäpalveluiden liiketoimintapäällikkö Mika Roman kertoo.

”Futusomen kehittämä viraali-ilmiöiden tunnistusmenetelmä huomioi ilmiöistä käytävän keskustelun määrän lisäksi uutuuden ja räjähdysmäisen kasvun. Uutta menetelmässä on muidenkin kuin nykyhetken keskustelumäärään liittyvien mittareiden hyödyntäminen. Se hyödyntää myös tietoa kirjoittajien määrästä ja ilmiön aikaisemmasta keskustelumäärästä. Kehitämme palvelua jatkuvasti ja uusina viraali-ilmiötyyppeinä palveluun ovat tulossa mm. YouTube-aiheet, Pinterest-hashtagit ja blogien tagit.”, Futusomen toimitusjohtaja Juho Muhonen kertoo.

Lisätietoja:

Mika Roman, liiketoimintapäällikkö STT Viestintäpalvelut, 0400 393155, mika.roman@stt-lehtikuva.fi

Juho Muhonen, toimitusjohtaja Futusome, 044 5150070, juho.muhonen@futusome.com

Viraalivahti on STT Viestintäpalveluiden tarjoama palvelu. STT Viestintäpalveluiden mediaseurantapalvelut kattavat painetun ja sähköisen journalistisen median sekä sosiaalisen median. STT Viestintäpalvelut kuuluu STT-Lehtikuva media- ja viestintäkonserniin.

Futusome on erikoistunut suomalaisen sosiaalisen median datan keräämiseen ja jalostamiseen. Futusome tarjoaa markkinoiden parasta dataa mediaseurannan, markkinatutkimuksen, asiakaspalautteen ja analytiikan tarpeisiin.