Viranomaispostista luopuminen säästäisi tonneittain hiilidioksidipäästöjä ja paperia – ja vielä miljoonia veroeuroja kaupan päälle
Viestiä paperipostista luopumisen hyödyistä tukee myös Suomen luonnonsuojeluliitto.
– Haastamme jokaisen suomalaisen tutkailemaan omaa päivittäistä paperipostipinoaan: mitkä viestit sieltä voisi pyytää sähköisesti? Suomi on metsien maa – mutta on sääli kaataa yhtään puuta turhaksi paperiksi, Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Harri Hölttä kertoo.
Jo yli 400 000 suomalaisella on käytössä Suomi.fi-viestit. Palvelun kautta lähetetään kuukausittain noin 320 000 virallista viestiä sähköisesti, ilman kuljetuksen vaatimia hiilidioksidipäästöjä tai paperitulosteita. Alkuvuoden aikana yli 100 000 suomalaista on luopunut viranomaisten lähettämästä paperipostista ja siirtynyt käyttämään Suomi.fi-viestejä.
– Esimerkiksi pelkästään Verohallinnon lähettämästä paperipostista luopuminen vähentäisi vuosittain noin 1 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä ja 1,3 miljoonaa kiloa paperia ja säästäisi vielä noin 10 miljoonaa euroa verovaroja, viestintäpäällikkö Nilla Hietamäki Verohallinnosta kertoo. Jos kaikki viranomaisposti kulkisi sähköisesti, nämä luvut moninkertaistuisivat.
Suomi.fi-viestien kautta on mahdollista vastaanottaa omaan asiointiin liittyviä viestejä ja herätteitä jo lähes 270 viranomaiselta. Esimerkiksi Verohallinto, Traficom, monet kunnat ja TE-palvelut hyödyntävät palvelua.
– Vaikka yhä useammalle meistä viestien vastaanottaminen sähköisesti on muuten arjessamme mieluisaa, viranomaispostin kanssa ajatellaan vielä helposti perinteistä paperia. Samat hyödyt koskevat kuitenkin viranomaispostia siinä missä muitakin viestejä: sähköinen viestintä on helppoa ja nopeaa eikä asiointi ole sidottu palvelupisteiden tai puhelinpalvelun aukioloaikoihin, kehityspäällikkö Maria Juka-Lahdenperä Digi- ja väestötietovirastosta muistuttaa.
Viestit-palvelu kokoaa viranomaisviestit myös yhteen paikkaan, jolloin virallisia papereita ei tarvitse etsiä kodin paperiarkistoista.
– Kansalaisille on kätevää, että palveluun tulleet viranomaisten viestit, todistukset ja tiedoksiannot löytyvät yhdestä paikasta. Kun lataa käyttöön Suomi.fi-mobiilisovelluksen, viestit kulkevat mukana myös omassa puhelimessa, Juka-Lahdenperä kertoo.
Mikä on Suomi.fi-viestit?
● Kun otat käyttöön Suomi.fi-viestit, annat yleisen suostumuksen sille, että viranomaiset voivat toimittaa sinulle viestejä sähköisesti.
● Viranomaiset ottavat sähköisen asioinnin käyttöön vaiheittain. Löydät Suomi.fi sivuilta tiedon siitä, mitkä viranomaiset jo käyttävät sähköistä asiointia.
● Suomi.fi-viestit palvelun kehittämisestä vastaa Digi- ja väestötietovirasto.
Näin otat Suomi.fi-viestit käyttöön
● Tarvitset Suomi.fi-viestien käyttöönottoon verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.
● Kirjaudu palveluun osoitteessa Suomi.fi/viestit ja valitse sähköinen viestintäkanava.
● Ilmoita sähköpostiosoite, johon haluat ilmoituksen saapuvista viesteistä.
● Voit myös ladata Suomi.fi-sovelluksen Google Play- tai App Store -sovelluskaupasta.
Vuoden 2020 huhtikuun loppuun mennessä
● Suomi.fi-viestit on ottanut käyttöön 404 000 henkilöä.
● Suomi.fi-sovelluksen on ladannut yli 211 000 henkilöä.
● Viestit-palvelua käyttää yli 268 viranomaista ja yli 490 asiointipalvelua.
Lisätietoa:
Kehityspäällikkö Maria Juka-Lahdenperä, p. 0295 535 334, maria.juka-lahdenpera@dvv.fi
Viestintäpäällikkö Nilla Hietamäki, 050 461 9898, nilla.hietamaki@vero.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata15.9.2025 10:32:44 EEST | Pressmeddelande
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Hon tillträder tjänsten den 1 oktober 2025.
Digi- ja väestötietoviraston viestintäjohtajaksi on nimitetty Susanna Niinivaara15.9.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Susanna Niinivaara on nimitetty Digi- ja väestötietoviraston (DVV) viestintäjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 1.10.2025.
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme