Digi- ja väestötietovirasto

Viranomaispostista luopuminen säästäisi tonneittain hiilidioksidipäästöjä ja paperia – ja vielä miljoonia veroeuroja kaupan päälle

Jaa
Paperista viranomaispostia postitetaan Suomessa edestakaisin kansalaisten ja viranomaisten välillä miljoonia kiloja vuodessa. Siirtyminen sähköisiin viranomaisviesteihin olisi kuitenkin vain muutaman klikkauksen päässä Suomi.fi-sivuston Viestit-palvelussa.

Viestiä paperipostista luopumisen hyödyistä tukee myös Suomen luonnonsuojeluliitto.

– Haastamme jokaisen suomalaisen tutkailemaan omaa päivittäistä paperipostipinoaan: mitkä viestit sieltä voisi pyytää sähköisesti? Suomi on metsien maa – mutta on sääli kaataa yhtään puuta turhaksi paperiksi, Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Harri Hölttä kertoo.

Jo yli 400 000 suomalaisella on käytössä Suomi.fi-viestit. Palvelun kautta lähetetään kuukausittain noin 320 000 virallista viestiä sähköisesti, ilman kuljetuksen vaatimia hiilidioksidipäästöjä tai paperitulosteita. Alkuvuoden aikana yli 100 000 suomalaista on luopunut viranomaisten lähettämästä paperipostista ja siirtynyt käyttämään Suomi.fi-viestejä.

– Esimerkiksi pelkästään Verohallinnon lähettämästä paperipostista luopuminen vähentäisi vuosittain noin 1 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä ja 1,3 miljoonaa kiloa paperia ja säästäisi vielä noin 10 miljoonaa euroa verovaroja, viestintäpäällikkö Nilla Hietamäki Verohallinnosta kertoo. Jos kaikki viranomaisposti kulkisi sähköisesti, nämä luvut moninkertaistuisivat.

Suomi.fi-viestien kautta on mahdollista vastaanottaa omaan asiointiin liittyviä viestejä ja herätteitä jo lähes 270 viranomaiselta. Esimerkiksi Verohallinto, Traficom, monet kunnat ja TE-palvelut hyödyntävät palvelua.

– Vaikka yhä useammalle meistä viestien vastaanottaminen sähköisesti on muuten arjessamme mieluisaa, viranomaispostin kanssa ajatellaan vielä helposti perinteistä paperia. Samat hyödyt koskevat kuitenkin viranomaispostia siinä missä muitakin viestejä: sähköinen viestintä on helppoa ja nopeaa eikä asiointi ole sidottu palvelupisteiden tai puhelinpalvelun aukioloaikoihin, kehityspäällikkö Maria Juka-Lahdenperä Digi- ja väestötietovirastosta muistuttaa.

Viestit-palvelu kokoaa viranomaisviestit myös yhteen paikkaan, jolloin virallisia papereita ei tarvitse etsiä kodin paperiarkistoista.

– Kansalaisille on kätevää, että palveluun tulleet viranomaisten viestit, todistukset ja tiedoksiannot löytyvät yhdestä paikasta. Kun lataa käyttöön Suomi.fi-mobiilisovelluksen, viestit kulkevat mukana myös omassa puhelimessa, Juka-Lahdenperä kertoo.

Mikä on Suomi.fi-viestit?

● Kun otat käyttöön Suomi.fi-viestit, annat yleisen suostumuksen sille, että viranomaiset voivat toimittaa sinulle viestejä sähköisesti.
● Viranomaiset ottavat sähköisen asioinnin käyttöön vaiheittain. Löydät Suomi.fi sivuilta tiedon siitä, mitkä viranomaiset jo käyttävät sähköistä asiointia.
● Suomi.fi-viestit palvelun kehittämisestä vastaa Digi- ja väestötietovirasto.

Näin otat Suomi.fi-viestit käyttöön

● Tarvitset Suomi.fi-viestien käyttöönottoon verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.
● Kirjaudu palveluun osoitteessa Suomi.fi/viestit ja valitse sähköinen viestintäkanava.
● Ilmoita sähköpostiosoite, johon haluat ilmoituksen saapuvista viesteistä.
● Voit myös ladata Suomi.fi-sovelluksen Google Play- tai App Store -sovelluskaupasta.

Vuoden 2020 huhtikuun loppuun mennessä

● Suomi.fi-viestit on ottanut käyttöön 404 000 henkilöä.
● Suomi.fi-sovelluksen on ladannut yli 211 000 henkilöä.
● Viestit-palvelua käyttää yli 268 viranomaista ja yli 490 asiointipalvelua.

Lisätietoa:
Kehityspäällikkö Maria Juka-Lahdenperä, p. 0295 535 334, maria.juka-lahdenpera@dvv.fi
Viestintäpäällikkö Nilla Hietamäki, 050 461 9898, nilla.hietamaki@vero.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande

Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.

Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote

2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.

Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release

As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.

Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande

Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye