Vivotech Oy

Viranomaisten ohje käsidesistä on aiheuttanut Suomessa varkausbuumin

Käsidesivarkaudet ovat taas yleistyneet, sillä viranomaisten mukaan käsidesiä pitää nyt olla tarjolla kaikissa julkisissa tiloissa. Ohjeen myötä kiinteiden käsidesiannostelijoiden kysyntä on lisääntynyt. Lataus- ja puhtausratkaisuihin erikoistunut espoolainen Vivotech on nyt tuonut markkinoille Suomen ensimmäisen näytöllä varustetun käsidesiautomaatin. Laitteessa käsidesi on lukkojen takana, eikä sitä voi varastaa. Automaatit ovat suosittuja Britanniassa, jossa myös käsidesin varastelusta on tullut ongelma. Suomelle tyypillinen erikoishaaste on, että täällä käsidesiä varastetaan juotavaksi.
Käsidesiautomaatit ovat yleistymässä julkisissa tiloissa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n ohjeistuksen mukaan kädet pitäisi pystyä desifioimaan kaikissa julkisissa tiloissa. Julkisten tilojen puhtaus- ja latausratkaisuihin erikoistuneen Vivotechin toimitusjohtaja Janne Räsänen kertoo, että ohjeen vuoksi käsidesipullojen varastelu on lisääntynyt julkisissa tiloissa.

– Olemme toimittaneet erilaisia laitteita julkisiin tiloihin ja joutuneet todistamaan varkausbuumia omin silmin. Julkisista tiloista viedään nykyään kaikki, mikä lähtee irti. Vartijoilla ei ole mahdollisuutta valvoa kaikkea, eikä valvontakameroiden kantama riitä joka paikkaan.

– Kun kirjastot olivat vielä auki, käsidesipulloja katosi niistä ennätysajassa. Useimmiten virkailija ei edes ehtinyt istahtaa paikoilleen, kun uusi pullo oli jo kähvelletty. Ongelma on yleinen myös terveyskeskuksissa. Suomessa tyypillistä on, että käsidesiä varastetaan juotavaksi, päihtymistarkoituksiin. Vastaavaa haastetta ei tietojemme mukaan ole monessa muussa Euroopan maassa.

Kiinteässä automaatissa käsidesi on lukkojen takana

Vivotech on tullut tunnetuksi näytöllisistä mobiililaitteiden latausratkaisuista. Koronaepidemian vuoksi yritys on muuttanut nopeasti toimintaansa ja tuonut markkinoille Suomen ensimmäisen kiinteän desinfiointiautomaatin, johon on yhdistetty HD-näyttö.

– Seinään asennettava tai jalallinen desinfiointiautomaatti on noin kaksi metriä korkea. Jo kokonsa puolesta laite on sellainen, että sitä ei helposti voi varastaa, ja lisäksi käsidesi on laitteen sisällä lukkojen takana, Räsänen kertoo.

Vivotech S22 -desinfiointiautomaatti annostelee käyttäjälle sopivan määrän käsidesiä ilman, että laitteeseen tarvitsee koskea, joten mikrobit eivät pääse leviämään laitteen välityksellä. Automaatissa on käsidesin annostelijan yläpuolella etäohjattu 22" tuuman näyttö, jonka välityksellä käyttäjille voidaan viestiä esimerkiksi hygieniasta.

Myös Britanniassa käsidesipullojen varastelusta on tullut ongelma. Näytölliset S22-desinfiointiautomaatit ovat saavuttaneet nopeasti suosiota saarivaltiossa, jossa niitä on hankittu lyhyen ajan sisällä jo muun muassa yli 500:een kuntokeskukseen.

Käsidesimarkkina on nyt kuin villi länsi

Vivotech S22 -automaateihin on valittu joensuulaisen Vauhti Speedin Suomessa valmistettu Vauhti-käsidesi. Vivotechin Räsänen kertoo, että käsidesimarkkina on parhaillaan kuin villi länsi.

– Suomessa myydään nyt paljon testaamattomia aineita, joista osa on jopa alkoholittomia ja etikkapohjaisia. Valitsemamme Vauhti-käsidesin koostumus perustuu WHO:n suositukseen ja reseptiin.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL antoi 15.4. ohjeistuksen, jonka mukaan käsien desinfiointi tulisi olla mahdollista kaikissa julkisissa tiloissa. THL:n mukaan julkisiin tiloihin soveltuu alkoholipohjainen käsihuuhde, jonka alkoholipitoisuus on yli 70 prosenttia.

THL suosittelee, että desinfiointipisteitä asennetaan esimerkiksi kauppakeskusten oville ja tiloihin, kauppojen ulko-ovien ja kassojen läheisyyteen, WC-tiloihin, liikenteen solmukohtiin, kuten asemille ja terminaaleihin, julkisiin liikennevälineisiin, työpaikoille, kouluihin ja päiväkoteihin sekä kaikkiin julkisiin tiloihin.

Mikä käsidesiautomaatti?

• Seinään asennettava tai jalallinen Vivotech S22 -desinfiointiautomaatti on noin kaksi metriä korkea.
  • Automaatissa on käsidesin annostelijan yläpuolella etäohjattu 22" tuuman näyttö.
  • Automaatin kolmen litran säiliössä on keskimäärin 1000 annosta käsidesiä. Sisäänrakennetut sensorit ilmoittavat, kun laitteeseen on aika lisätä käsidesiä.
  • Hygieenisyyden lisäksi käsidesiautomaatti on ekologinen vaihtoehto. Siinä on kierrätettävä säiliö, joten se ei tuota muovijätettä kuten yleisesti käytetyt yhden litran käsidesipullot.

Janne Räsänen,
toimitusjohtaja,
p. 040 1950 120,
janne.rasanen@vivotech.fi

Käsidesiautomaatit ovat yleistymässä julkisissa tiloissa.
Lataa
Suomen ensimmäinen jalallinen, HD-näytöllä varustettu käsidesiautomaatti on noin kaksi metriä korkea.
Lataa
Suomen ensimmäisellä HD-näytöllä varustetulla käsidesiautomaatilla voi viestiä käyttäjille esimerkiksi käsihygieniasta.
Lataa
Käsidesiautomaatista käsidesiä ei voi varastaa, koska siinä aine on lukkojen takana laitteen sisällä.

Vivotech Oy
Riippakoivuntie 14 A1

Espoolainen Vivotech tarjoaa virtaa, puhtautta ja tehokasta viestintää. Yritys on Pohjoismaiden markkinajohtaja mobiililaitteiden latausratkaisuissa ja desinfioinnissa sekä ainutlaatuisten paikkojen digitaalisessa viestinnässä. Vivotechin mobiililaitteiden latausratkaisuja on muun muassa Hartwall Areenalla, huvipuisto Linnanmäellä, Kauppakeskus Kampissa, Vantaan kirjastoissa, Power Parkissa, Aalto-yliopistossa sekä HUS:n sairaaloissa. Vivotechin liikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella 900 000 euroa. Yritys työllistää kahdeksan henkilöä. www.vivotech.fi