WolfcomWolfcom

Viro on hallinnut suomalaisten matkailun listakärkeä jo 20 vuotta

Viro on pysynyt suomalaisten suosikkikohteena vuodesta 1998 lähtien, jolloin se ohitti siihen saakka matkakohdelistan kärkisijaa hallinnoineen Ruotsin. Tuolloin suomalaiset tekivät Viroon yhteensä 1,25 miljoonaa matkaa, johon verrattuna vuotuisten Viron-matkojen määrä on nykyisin yli kaksinkertaistunut.

”Pieneen maahan mahtuu uskomattoman paljon mielenkiintoisia kohteita ja persoonallisia tapahtumia. Ei ole  siis ihme, että Viro on ollut suomalaisten suosikkikohde jo 20 vuotta. Teemme kaikkemme pitääksemme kiinni ykkössijasta myös seuraavat vuosikymmenet”, kertoo Viron matkailunedistämiskeskuksen johtaja Margus Sameli ja vinkkaa, että yksi listaus vuoden 2019-kohteista ja tapahtumista löytyy tämän tiedotteen liitteistä. Kuva: Kaarel Mikkin, EAS
”Pieneen maahan mahtuu uskomattoman paljon mielenkiintoisia kohteita ja persoonallisia tapahtumia. Ei ole siis ihme, että Viro on ollut suomalaisten suosikkikohde jo 20 vuotta. Teemme kaikkemme pitääksemme kiinni ykkössijasta myös seuraavat vuosikymmenet”, kertoo Viron matkailunedistämiskeskuksen johtaja Margus Sameli ja vinkkaa, että yksi listaus vuoden 2019-kohteista ja tapahtumista löytyy tämän tiedotteen liitteistä. Kuva: Kaarel Mikkin, EAS

Eteläiseen naapuriin tehdään Suomesta nykyisin vuosittain yli 1,5 miljoonaa yön yli -reissua* ja se, että näistä kolme neljännestä eivät ole valmismatkoja osoittaa, että tuttuun ja läheiseen Viroon on suomalaisen yhä helpompaa ja luonnollisempaa mennä omin päin. Risteilyillä ja päiväreissuilla Virossa käy lisäksi vuosittain noin miljoona suomalaista, mikä nostaa Helsingin sataman matkustajaliikenteeltään maailman vilkkaimmaksi. Helsinki ja Tallinna muodostavatkin kansainvälisesti ainutlaatuisen tiiviin yhteyden ja meitä erottava Suomenlahti kuvainnollisesti kapenee jatkuvasti.

”Paljon on muuttunut 20 vuodessa. Me kuluttajat muokkaamme tarpeinemme ja tottumuksinemme matkailupalveluiden tarjontaa jatkuvalla sykkeellä ja siinä kehityksessä myös viestintäympäristön muutoksella on yhä tärkeämpi rooli. Vaikka Viro alkaakin tulla monelle suomalaiselle jo tutuksi kohteeksi, riittää siellä varmasti opittavaa ja koettavaa paitsi ensikertalaisille, myös konkarimatkailijoille. Tästä oletuksesta ei kuitenkaan ole hyötyä, ellemme kommunikoi itsestämme ja tekemisistämme paremmin suomalaisille, helppoa ja turvallista lähialuematkailua arvostaville kuluttajille. Tulemme kiinnittämään huomiota siihen, miten yhteydenpitoa virolaisten palveluntarjoajien ja suomalaiskuluttajien välillä voi kehittää. Olemme saaneet jo pitkään nauttia Suomesta saapuvasta valtavasta matkailijavirrasta, mutta tiedämme myös, että sitä ei saa pitää itsestäänselvyytenä. Teemmekin kaikkemme pitääksemme kiinni suomalaisten suosikkikohteiden ykkössijasta myös seuraavat vuosikymmenet”, lupaa Viron matkailunedistämiskeskuksen johtajaksi lokakuussa nimitetty Margus Sameli.

Turismi on Virolle merkittävä vientituote, muodostaen kolmanneksen (31 %) maan palveluviennistä. Matkailutuotteen kehittämisen ja parantamisen eteen tehdään Virossa jatkuvasti työtä ja Viron matkailuvuosi 2019 tuleekin juuri päättyneestä Viro 100 -juhlavuodesta huolimatta olemaan monipuolinen ja tapahtumarikas.

”Yhä useampi suomalaismatkailija suunnistaa Tallinnan ulkopuolelle, jossa kulttuuri, ympäristö, tunnelma ja maut ammentavat pitkistä perinteistä. Pienen maan pienten suurkaupunkien väliin jää valtavasti nähtävää ja koettavaa, ja Viron keskieurooppalaishenkinen maaseutu poikkeaa oleellisesti suomalaisesta kansallismaisemasta. Maakuntiin rakennetaan jatkuvasti erilaisia elämyskeskuksia ja perhekohteita, jotka yllättävät kansainvälisestä valtavirrasta poikkeavalla omaperäisyydellään. Yksi erityismaininnan arvoinen uutuuskohde Tallinnan lähellä on kulttuurillisen kansallissankarimme Arvo Pärtin keskus, jossa säveltäjäsuuruus myös itse edelleen työskentelee”, jatkaa Margus Sameli.

Oheisessa EAS Viron matkailu 2019 -liitteessä on valikoima tapahtumia ja kohteita, joita Viron matkailunedistämiskeskus on yhdessä maakunnallisten matkailupalveluiden kanssa kerännyt erityisesti suomalaisia matkailijoita silmällä pitäen. Lisätietoa kunkin maakunnan matkailutarjonnasta saa listassa esitellyiltä alueellisilta matkailuneuvojilta.

* Tilastokeskus 2017 Suomalaisten matkailu Viroon

Margus Sameli, johtaja, Viron matkailunedistämiskeskus, Enterprise Estonia EAS, +372 627 9738, margus.sameli@eas.ee
Kadri Gröön, viestinnän asiantuntija, Viron matkailunedistämiskeskus, Enterprise Estonia EAS, +372 627 9733, kadri.groon@eas.ee
+358 400 5798653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Maailman eniten esitetyn elossa olevan nykysäveltäjä Arvo Pärtin tuotanto on muuttanut käsitystämme 1900-luvun loppupuolen musiikista ja vaikuttanut suurimpaan osaan siitä. Tallinnan lähellä sijaitsva Arvo Pärt -keskus on arkkitehtonisesti ainutlaatuinen ja upeasti harmoniassa Pärtin luovan maailmankatsomuksen kanssa. Keskus on yleisölle avoin. Siellä järjestetään mestarikursseja ja tasokkaita konsertteja.
Saarenmaa on biosfäärialuetta, kuuluen UNESCOn MAB- eli Ihminen ja biosfääri -ohjelmaan. Ympäristöarvoja ja kestävän kehityksen periaatteita saarella vaalitaan Kuressaaren kaupungin joulukuusesta valmistettavan tonicin ohella mm. valistamalla ravintoloita ja kuluttajia vaihtamaan muoviset juomapillit ruokopilleihin. Monille suomalaisille saari on tuttu ruokokattoisista taloistaan. Kuva Margit Kõrvits
Savusaunaperinne on tärkeä osa jokapäiväistä elämää Viron eteläisimmässä kunnassa Võromaalla. Se käsittää monipuolisia perinteitä mukaan lukien varsinaiset kylpytavat, saunavihtojen tekotaidon, saunan rakentamisen ja korjauksen sekä lihan savustuksen saunassa.
Viro on suomalaisten suosituin ulkomaanmatkakohde ja suomalaiset vierailevat Tallinnassa myös useammin kuin minkään muun maalaiset matkailijat.

Katumuusikoilta toivottiin ja saatiin rockia17.8.2019 22:28:45 EESTTiedote

Ennätysmäärä musiikinharrastajia ja muusikoita kerääntyi lauantaina Helsingin ydinkeskustaan soittamaan rockia. Rock kuuluu kaduille -tapahtumaan oli ilmoittautunut kymmenittäin yhtyeitä ja yksittäistä soittajia, jotka olivat harjoitelleet muiden rock-biisien lisäksi Metallican Enter Sandman -hitin ja esittivät sitä yhdessä ja erikseen paitsi kitaroilla, myös haitarilla, viuluilla, selloilla, bassolla ja useilla muilla soittimilla.

Reaktor ja Flow Festival istuttavat lähes 12 000 puuta juomapanteilla kerätyillä lahjoituksilla13.8.2019 14:11:49 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayritys Reaktorin kampanjassa tarjottiin kaikille festivaalivieraille helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Reaktor kehitti ratkaisun, jossa festivaalikävijät pystyivät automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittamaan juomapanttinsa Suomen Luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka elinaikanaan sitoo ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin.

Muistutuskutsu medialle: IDEO @ Reaktor, palvelumuotoilulla parempi maailma, 9.8. kl 12.005.8.2019 11:50:06 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktorilla on ilo kutsua kansainvälisiä ja suomalaisia median edustajia kuulemaan maailman johtaviin kuuluvan palvelumuotoiluyrityksen IDEOn luovaa johtajaa Paul Bennetiä. Hän esittelee Reaktorin pääkonttorilla (Yliopistonkatu 4, 6 krs.) tämän viikon perjantaina 9. elokuuta kello 12.00 alkavalla medialounaalla näkemyksiään siitä, miten design thinking -ajattelu voidaan valjastaa merkityksellisten ja ihmiskeskeisten ratkaisuiden kehittämiseen ja kuinka muotoilun avulla voidaan ratkaista maailman monimutkaisimpia haasteita.

Flow Festival ja Reaktor sitoutuvat istuttamaan puun jokaisesta lahjoitetusta juomapantista1.8.2019 11:28:09 EESTTiedote

Tämän vuoden Flow-festivaalivieraille järjestetään helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktor on kehittänyt ratkaisun, jossa kävijät voivat automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittaa pullopantit Suomen luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka tulee elinaikanaan sitomaan ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin. Reaktorin tavoitteena on istuttaa festivaalin panttilahjoituksilla riittävästi puita korjaamaan koko festivaaliväen kolmen päivän hiilijalanjälki.

Kutsu medialle: IDEO @ Reaktor, palvelumuotoilulla parempi maailma, 9.8. kl 12.0026.7.2019 08:55:00 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktorilla on ilo kutsua kansainvälisiä ja suomalaisia median edustajia kuulemaan maailman johtaviin kuuluvan palvelumuotoiluyrityksen IDEOn luovaa johtajaa Paul Bennetiä. Hän esittelee Reaktorin pääkonttorilla (Yliopistonkatu 4, 6 krs.) perjantaina 9. elokuuta kello 12.00 alkavalla medialounaalla näkemyksiään siitä, miten design thinking -ajattelu voidaan valjastaa merkityksellisten ja ihmiskeskeisten ratkaisuiden kehittämiseen ja kuinka muotoilun avulla voidaan ratkaista maailman monimutkaisimpia haasteita.

Yksinpurjehtija Tapio Lehtinen saapuu takaisin Helsinkiin torstaina24.6.2019 13:25:12 EESTTiedote

Helsinkiläinen yksinpurjehtija Tapio Lehtinen suoritti maailman haastavimman purjehduskilpailun Golden Globe Racen 322 päivän purjehtimisella. Haasteista huolimatta sisukas suomalaiskapteeni oli lopulta yksi viidestä maaliin selvinneestä purjehtijasta, saapuen kilpailun lähtö- ja päätesatamaan Ranskan Les Sables d’Olonneen 19. toukokuuta. Lehtinen on nyt purjehtimassa takaisin kotiinsa Helsinkiin. Hänen odotetaan saapuvan Kauppatorin edustalle torstaina 27.6. ja tekevän kaupungintalolle perinteisen lipputervehdyksen noin kello 15.30.