WolfcomWolfcom

Viro on hallinnut suomalaisten matkailun listakärkeä jo 20 vuotta

Viro on pysynyt suomalaisten suosikkikohteena vuodesta 1998 lähtien, jolloin se ohitti siihen saakka matkakohdelistan kärkisijaa hallinnoineen Ruotsin. Tuolloin suomalaiset tekivät Viroon yhteensä 1,25 miljoonaa matkaa, johon verrattuna vuotuisten Viron-matkojen määrä on nykyisin yli kaksinkertaistunut.

”Pieneen maahan mahtuu uskomattoman paljon mielenkiintoisia kohteita ja persoonallisia tapahtumia. Ei ole  siis ihme, että Viro on ollut suomalaisten suosikkikohde jo 20 vuotta. Teemme kaikkemme pitääksemme kiinni ykkössijasta myös seuraavat vuosikymmenet”, kertoo Viron matkailunedistämiskeskuksen johtaja Margus Sameli ja vinkkaa, että yksi listaus vuoden 2019-kohteista ja tapahtumista löytyy tämän tiedotteen liitteistä. Kuva: Kaarel Mikkin, EAS
”Pieneen maahan mahtuu uskomattoman paljon mielenkiintoisia kohteita ja persoonallisia tapahtumia. Ei ole siis ihme, että Viro on ollut suomalaisten suosikkikohde jo 20 vuotta. Teemme kaikkemme pitääksemme kiinni ykkössijasta myös seuraavat vuosikymmenet”, kertoo Viron matkailunedistämiskeskuksen johtaja Margus Sameli ja vinkkaa, että yksi listaus vuoden 2019-kohteista ja tapahtumista löytyy tämän tiedotteen liitteistä. Kuva: Kaarel Mikkin, EAS

Eteläiseen naapuriin tehdään Suomesta nykyisin vuosittain yli 1,5 miljoonaa yön yli -reissua* ja se, että näistä kolme neljännestä eivät ole valmismatkoja osoittaa, että tuttuun ja läheiseen Viroon on suomalaisen yhä helpompaa ja luonnollisempaa mennä omin päin. Risteilyillä ja päiväreissuilla Virossa käy lisäksi vuosittain noin miljoona suomalaista, mikä nostaa Helsingin sataman matkustajaliikenteeltään maailman vilkkaimmaksi. Helsinki ja Tallinna muodostavatkin kansainvälisesti ainutlaatuisen tiiviin yhteyden ja meitä erottava Suomenlahti kuvainnollisesti kapenee jatkuvasti.

”Paljon on muuttunut 20 vuodessa. Me kuluttajat muokkaamme tarpeinemme ja tottumuksinemme matkailupalveluiden tarjontaa jatkuvalla sykkeellä ja siinä kehityksessä myös viestintäympäristön muutoksella on yhä tärkeämpi rooli. Vaikka Viro alkaakin tulla monelle suomalaiselle jo tutuksi kohteeksi, riittää siellä varmasti opittavaa ja koettavaa paitsi ensikertalaisille, myös konkarimatkailijoille. Tästä oletuksesta ei kuitenkaan ole hyötyä, ellemme kommunikoi itsestämme ja tekemisistämme paremmin suomalaisille, helppoa ja turvallista lähialuematkailua arvostaville kuluttajille. Tulemme kiinnittämään huomiota siihen, miten yhteydenpitoa virolaisten palveluntarjoajien ja suomalaiskuluttajien välillä voi kehittää. Olemme saaneet jo pitkään nauttia Suomesta saapuvasta valtavasta matkailijavirrasta, mutta tiedämme myös, että sitä ei saa pitää itsestäänselvyytenä. Teemmekin kaikkemme pitääksemme kiinni suomalaisten suosikkikohteiden ykkössijasta myös seuraavat vuosikymmenet”, lupaa Viron matkailunedistämiskeskuksen johtajaksi lokakuussa nimitetty Margus Sameli.

Turismi on Virolle merkittävä vientituote, muodostaen kolmanneksen (31 %) maan palveluviennistä. Matkailutuotteen kehittämisen ja parantamisen eteen tehdään Virossa jatkuvasti työtä ja Viron matkailuvuosi 2019 tuleekin juuri päättyneestä Viro 100 -juhlavuodesta huolimatta olemaan monipuolinen ja tapahtumarikas.

”Yhä useampi suomalaismatkailija suunnistaa Tallinnan ulkopuolelle, jossa kulttuuri, ympäristö, tunnelma ja maut ammentavat pitkistä perinteistä. Pienen maan pienten suurkaupunkien väliin jää valtavasti nähtävää ja koettavaa, ja Viron keskieurooppalaishenkinen maaseutu poikkeaa oleellisesti suomalaisesta kansallismaisemasta. Maakuntiin rakennetaan jatkuvasti erilaisia elämyskeskuksia ja perhekohteita, jotka yllättävät kansainvälisestä valtavirrasta poikkeavalla omaperäisyydellään. Yksi erityismaininnan arvoinen uutuuskohde Tallinnan lähellä on kulttuurillisen kansallissankarimme Arvo Pärtin keskus, jossa säveltäjäsuuruus myös itse edelleen työskentelee”, jatkaa Margus Sameli.

Oheisessa EAS Viron matkailu 2019 -liitteessä on valikoima tapahtumia ja kohteita, joita Viron matkailunedistämiskeskus on yhdessä maakunnallisten matkailupalveluiden kanssa kerännyt erityisesti suomalaisia matkailijoita silmällä pitäen. Lisätietoa kunkin maakunnan matkailutarjonnasta saa listassa esitellyiltä alueellisilta matkailuneuvojilta.

* Tilastokeskus 2017 Suomalaisten matkailu Viroon

Margus Sameli, johtaja, Viron matkailunedistämiskeskus, Enterprise Estonia EAS, +372 627 9738, margus.sameli@eas.ee
Kadri Gröön, viestinnän asiantuntija, Viron matkailunedistämiskeskus, Enterprise Estonia EAS, +372 627 9733, kadri.groon@eas.ee
+358 400 5798653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Maailman eniten esitetyn elossa olevan nykysäveltäjä Arvo Pärtin tuotanto on muuttanut käsitystämme 1900-luvun loppupuolen musiikista ja vaikuttanut suurimpaan osaan siitä. Tallinnan lähellä sijaitsva Arvo Pärt -keskus on arkkitehtonisesti ainutlaatuinen ja upeasti harmoniassa Pärtin luovan maailmankatsomuksen kanssa. Keskus on yleisölle avoin. Siellä järjestetään mestarikursseja ja tasokkaita konsertteja.
Saarenmaa on biosfäärialuetta, kuuluen UNESCOn MAB- eli Ihminen ja biosfääri -ohjelmaan. Ympäristöarvoja ja kestävän kehityksen periaatteita saarella vaalitaan Kuressaaren kaupungin joulukuusesta valmistettavan tonicin ohella mm. valistamalla ravintoloita ja kuluttajia vaihtamaan muoviset juomapillit ruokopilleihin. Monille suomalaisille saari on tuttu ruokokattoisista taloistaan. Kuva Margit Kõrvits
Savusaunaperinne on tärkeä osa jokapäiväistä elämää Viron eteläisimmässä kunnassa Võromaalla. Se käsittää monipuolisia perinteitä mukaan lukien varsinaiset kylpytavat, saunavihtojen tekotaidon, saunan rakentamisen ja korjauksen sekä lihan savustuksen saunassa.
Viro on suomalaisten suosituin ulkomaanmatkakohde ja suomalaiset vierailevat Tallinnassa myös useammin kuin minkään muun maalaiset matkailijat.

Metsästä pöytään ja nokasta häntään - Sastan 50-vuotisjuhlat jatkuvat ravintola Nokassa1.10.2019 12:00:36 EESTTiedote

Luonnonystäviä jo puolen vuosisadan ajan pukenut suomalainen Sasta juhlistaa merkkipäiviään tekemällä yhteistyötä muiden, samat kestävät arvot jakavien kotimaisia laatumerkkien kanssa. Sastan juhlavuosijulkistusten tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja osaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Vuoden kolmas kumppanijulkistus on jahtikauden avauksen kunniaksi villiin riistaruokaan ja lähituottajien kasviksiin erikoistunut palkittu helsinkiläinen ravintola Nokka, jonka syksyn nimikkomenu on Sastan inspiroima.

Ravintola Alexanderplats luottaa tyyliin ja makuun24.9.2019 14:41:02 EESTTiedote

Helsingin ydinkeskustan uudessa brasserie-pub Alexanderplatsissa korostuu funkis niin ruoassa kuin sisustuksessakin. Alexander Gullichsenin ja Sampo Kanteleen perustama klassikkoravintola on estetiikaltaan 40-lukulainen brasserie ja sen ruokalista koostuu etupäässä klassisista, ranskalaisen keittiön opein valmistetuista annoksista. Laadukas ja valoisa brasserie sijaitsee uudessa ravintolatilassa Eteläesplanadilla, palvellen asiakkaitaan kaikkina viikonpäivinä myöhäiseen iltaan saakka.

Heidi Mäkinen on uusi Master of Wine17.9.2019 15:57:01 EESTTiedote

Heidi Mäkinen on neljäntenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kyseessä on korkein ja vaikeimmin saavutettava gastronomiaan liittyvä ammattitutkinto, jonka on suorittanut koulutuslinjan aloittamisvuodesta 1953 lähtien kaikkiaan vain 390 ihmistä 30 maasta. Heidi Mäkinen saa MW-todistuksensa marraskuussa järjestettävässä valmistujaistilaisuudessa yhdessä 13 muun vuonna 2019 tutkinnon suorittaneen viinialan huippuammattilaisen kanssa.

Jävla-hävikkitomaattikastike vastustaa ruokahävikkiä ja koulukiusaamista26.8.2019 15:25:54 EESTTiedote

Maustekastikkeita Lappeenrannassa valmistava Jävla Sås Bolag tuo markkinoille erikoiserän Suomen ensimmäistä hävikkitomaateista valmistettua ruoanlaittokastiketta. Yksilöllinen Jävla Tomaattikastike valmistetaan suomalaisista vähittäiskauppaan kelpaamattomista, standardien vastaisista tomaateista. Jävla-hävikkitomaattikastike muistuttaa konkreettisesti paitsi ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä, ottaa yhdenvertaisuutta korostaessaan myös vahvasti kantaa koulukiusaamista vastaan. Kastikkeen tuotto lahjoitetaan Mannerheimin lastensuojeluliitolle koulukiusaamisen vastaiseen työhön.