WolfcomWolfcom

Viro on hallinnut suomalaisten matkailun listakärkeä jo 20 vuotta

Viro on pysynyt suomalaisten suosikkikohteena vuodesta 1998 lähtien, jolloin se ohitti siihen saakka matkakohdelistan kärkisijaa hallinnoineen Ruotsin. Tuolloin suomalaiset tekivät Viroon yhteensä 1,25 miljoonaa matkaa, johon verrattuna vuotuisten Viron-matkojen määrä on nykyisin yli kaksinkertaistunut.

”Pieneen maahan mahtuu uskomattoman paljon mielenkiintoisia kohteita ja persoonallisia tapahtumia. Ei ole  siis ihme, että Viro on ollut suomalaisten suosikkikohde jo 20 vuotta. Teemme kaikkemme pitääksemme kiinni ykkössijasta myös seuraavat vuosikymmenet”, kertoo Viron matkailunedistämiskeskuksen johtaja Margus Sameli ja vinkkaa, että yksi listaus vuoden 2019-kohteista ja tapahtumista löytyy tämän tiedotteen liitteistä. Kuva: Kaarel Mikkin, EAS
”Pieneen maahan mahtuu uskomattoman paljon mielenkiintoisia kohteita ja persoonallisia tapahtumia. Ei ole siis ihme, että Viro on ollut suomalaisten suosikkikohde jo 20 vuotta. Teemme kaikkemme pitääksemme kiinni ykkössijasta myös seuraavat vuosikymmenet”, kertoo Viron matkailunedistämiskeskuksen johtaja Margus Sameli ja vinkkaa, että yksi listaus vuoden 2019-kohteista ja tapahtumista löytyy tämän tiedotteen liitteistä. Kuva: Kaarel Mikkin, EAS

Eteläiseen naapuriin tehdään Suomesta nykyisin vuosittain yli 1,5 miljoonaa yön yli -reissua* ja se, että näistä kolme neljännestä eivät ole valmismatkoja osoittaa, että tuttuun ja läheiseen Viroon on suomalaisen yhä helpompaa ja luonnollisempaa mennä omin päin. Risteilyillä ja päiväreissuilla Virossa käy lisäksi vuosittain noin miljoona suomalaista, mikä nostaa Helsingin sataman matkustajaliikenteeltään maailman vilkkaimmaksi. Helsinki ja Tallinna muodostavatkin kansainvälisesti ainutlaatuisen tiiviin yhteyden ja meitä erottava Suomenlahti kuvainnollisesti kapenee jatkuvasti.

”Paljon on muuttunut 20 vuodessa. Me kuluttajat muokkaamme tarpeinemme ja tottumuksinemme matkailupalveluiden tarjontaa jatkuvalla sykkeellä ja siinä kehityksessä myös viestintäympäristön muutoksella on yhä tärkeämpi rooli. Vaikka Viro alkaakin tulla monelle suomalaiselle jo tutuksi kohteeksi, riittää siellä varmasti opittavaa ja koettavaa paitsi ensikertalaisille, myös konkarimatkailijoille. Tästä oletuksesta ei kuitenkaan ole hyötyä, ellemme kommunikoi itsestämme ja tekemisistämme paremmin suomalaisille, helppoa ja turvallista lähialuematkailua arvostaville kuluttajille. Tulemme kiinnittämään huomiota siihen, miten yhteydenpitoa virolaisten palveluntarjoajien ja suomalaiskuluttajien välillä voi kehittää. Olemme saaneet jo pitkään nauttia Suomesta saapuvasta valtavasta matkailijavirrasta, mutta tiedämme myös, että sitä ei saa pitää itsestäänselvyytenä. Teemmekin kaikkemme pitääksemme kiinni suomalaisten suosikkikohteiden ykkössijasta myös seuraavat vuosikymmenet”, lupaa Viron matkailunedistämiskeskuksen johtajaksi lokakuussa nimitetty Margus Sameli.

Turismi on Virolle merkittävä vientituote, muodostaen kolmanneksen (31 %) maan palveluviennistä. Matkailutuotteen kehittämisen ja parantamisen eteen tehdään Virossa jatkuvasti työtä ja Viron matkailuvuosi 2019 tuleekin juuri päättyneestä Viro 100 -juhlavuodesta huolimatta olemaan monipuolinen ja tapahtumarikas.

”Yhä useampi suomalaismatkailija suunnistaa Tallinnan ulkopuolelle, jossa kulttuuri, ympäristö, tunnelma ja maut ammentavat pitkistä perinteistä. Pienen maan pienten suurkaupunkien väliin jää valtavasti nähtävää ja koettavaa, ja Viron keskieurooppalaishenkinen maaseutu poikkeaa oleellisesti suomalaisesta kansallismaisemasta. Maakuntiin rakennetaan jatkuvasti erilaisia elämyskeskuksia ja perhekohteita, jotka yllättävät kansainvälisestä valtavirrasta poikkeavalla omaperäisyydellään. Yksi erityismaininnan arvoinen uutuuskohde Tallinnan lähellä on kulttuurillisen kansallissankarimme Arvo Pärtin keskus, jossa säveltäjäsuuruus myös itse edelleen työskentelee”, jatkaa Margus Sameli.

Oheisessa EAS Viron matkailu 2019 -liitteessä on valikoima tapahtumia ja kohteita, joita Viron matkailunedistämiskeskus on yhdessä maakunnallisten matkailupalveluiden kanssa kerännyt erityisesti suomalaisia matkailijoita silmällä pitäen. Lisätietoa kunkin maakunnan matkailutarjonnasta saa listassa esitellyiltä alueellisilta matkailuneuvojilta.

* Tilastokeskus 2017 Suomalaisten matkailu Viroon

Margus Sameli, johtaja, Viron matkailunedistämiskeskus, Enterprise Estonia EAS, +372 627 9738, margus.sameli@eas.ee
Kadri Gröön, viestinnän asiantuntija, Viron matkailunedistämiskeskus, Enterprise Estonia EAS, +372 627 9733, kadri.groon@eas.ee
+358 400 5798653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Maailman eniten esitetyn elossa olevan nykysäveltäjä Arvo Pärtin tuotanto on muuttanut käsitystämme 1900-luvun loppupuolen musiikista ja vaikuttanut suurimpaan osaan siitä. Tallinnan lähellä sijaitsva Arvo Pärt -keskus on arkkitehtonisesti ainutlaatuinen ja upeasti harmoniassa Pärtin luovan maailmankatsomuksen kanssa. Keskus on yleisölle avoin. Siellä järjestetään mestarikursseja ja tasokkaita konsertteja.
Saarenmaa on biosfäärialuetta, kuuluen UNESCOn MAB- eli Ihminen ja biosfääri -ohjelmaan. Ympäristöarvoja ja kestävän kehityksen periaatteita saarella vaalitaan Kuressaaren kaupungin joulukuusesta valmistettavan tonicin ohella mm. valistamalla ravintoloita ja kuluttajia vaihtamaan muoviset juomapillit ruokopilleihin. Monille suomalaisille saari on tuttu ruokokattoisista taloistaan. Kuva Margit Kõrvits
Savusaunaperinne on tärkeä osa jokapäiväistä elämää Viron eteläisimmässä kunnassa Võromaalla. Se käsittää monipuolisia perinteitä mukaan lukien varsinaiset kylpytavat, saunavihtojen tekotaidon, saunan rakentamisen ja korjauksen sekä lihan savustuksen saunassa.
Viro on suomalaisten suosituin ulkomaanmatkakohde ja suomalaiset vierailevat Tallinnassa myös useammin kuin minkään muun maalaiset matkailijat.

Yli 650 suomalaista haki muotiviikkojen malliksi8.4.2019 12:59:08 EESTTiedote

Kaikille suomalaisille muotia tarjoava Sokos-tavarataloketju haki kevään muotiviikoilleen malleiksi tavallisia muodista ja esiintymisestä kiinnostuneita kuluttajia. Hakijoita huippumalli Saimi Hoyerin vetämään mallivalmennukseen ilmoittautui yli 650, joista kahdeksan nähdään viikonloppuna Oulun Sokos-tavaratalon estradilla. Hakijoiden suuri määrä ja laaja, 9-73 -vuoden ikäjakauma ilahdutti muotiviikkojen järjestäjät.

Eestlased loobuvad heliplaatidest voogedastuse kasuks29.3.2019 13:58:00 EETTiedote

Kolme suurima plaadifirma andmetel siirdub muusikatarbimine ka Eestis digitaalsetesse voogedastuskanalitesse ning see sunnib muusikuid avaldama pikkade plaatide asemel pigem singleid. Füüsiliste salvestiste ehk heliplaatide müük langeb jätkuvalt ja vähenes eelmisel aastal üle-eelmisega võrreldes 40% võrra. Digitaalsete streaming-teenuste kaudu tarbitud muusika maht kasvas 2018. aastal lausa 43%. See viitab selgele muutusele Eesti tarbijate muusikakuulamisharjumustes. Uutmoodi muusikatarbimine, mis toimub voogedastusteenuste kaudu, sunnib artiste keskenduma plaatide asemel senisest enam singlite avaldamisele.

UMA coworking-tilan ihmiskokeessa tutkittiin työympäristön merkitystä hyvinvointiin19.3.2019 11:55:46 EETTiedote

Parhaista osaajista käydään kovaa kilpailua, ja siksi yhä useampi työnantaja haluaa tarjota työntekijöilleen joustavan ja innostavan työympäristön. Technopolis vastaa kasvavaan kysyntään laajentamalla yhteisöllisten työtilojen verkostoaan, UMA Workspacea. Työympäristön vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin selvitettiin mittaamalla UMA Workspace -tiloissa työskentelevien henkilöiden stressi- ja palautumistasoja. Testihenkilöt kokivat vähemmän stressiä ja kokivat nukkuvansa paremmin työskenneltyään monipuolisessa työympäristössä.

Kotimainen erälegenda Sasta 50 vuotta – juhlat yhdessä suomalaisten laatumerkkien kanssa28.2.2019 09:59:48 EETTiedote

Suomalainen erävaatemerkki Sasta on pukenut laatutietoisia luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan. Juhlavuotensa kunniaksi Sasta julkistaa viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta, eli kollaboraatiota. Yhteistyöprojektien tavoitteena on muistuttaa kuluttajia tarveharkintaisia ostoksia tehdessään kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea myös muita vastuullisia suomalaisia toimijoita.

Suomalainen Gamesaver valmentamaan Kiinasta jääkiekkomaata20.2.2019 09:46:20 EETTiedote

Suomalainen urheiluvideopalvelu Gamesaver on solminut aiesopimuksen jääkiekon videovalmennus- ja mediapalvelun rakentamisesta Kiinaan. Vuoden 2022 talviolympiakaupungin Zhangjiakoun virallisen kumppanin, ruotsalaisen urheilualan konseptointiin erikoistuneen Sports Republicin kanssa räätälöitävä palvelu tulee tarjoamaan kiinalaisille jääkiekkoharrastajille mm. suomalaisten jääkiekkotähtien parhaita kikkavideoita. Gamesaverin Kiinan-versio integroidaan myös Sports Republicin CoachVision-ohjelmaan palvelemaan ja kehittämään kiinalaisia jääkiekkovalmentajia.

MTV:lle vuosi 2018 oli käännekohta – liikevaihto kasvu-uralle ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen14.2.2019 20:26:28 EETTiedote

Suomen suurimmalle kaupalliselle televisioyhtiölle MTV Oy:lle 2018 oli investointien ja uudistusten vuosi. Vaikka yhtiön tulos oli edelleen tappiollinen, onnistui MTV kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta, ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen. Tämä käy ilmi MTV:n omistavan ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin torstaina julkistamasta tulosraportista.