WolfcomWolfcom

Viro on hallinnut suomalaisten matkailun listakärkeä jo 20 vuotta

Viro on pysynyt suomalaisten suosikkikohteena vuodesta 1998 lähtien, jolloin se ohitti siihen saakka matkakohdelistan kärkisijaa hallinnoineen Ruotsin. Tuolloin suomalaiset tekivät Viroon yhteensä 1,25 miljoonaa matkaa, johon verrattuna vuotuisten Viron-matkojen määrä on nykyisin yli kaksinkertaistunut.

”Pieneen maahan mahtuu uskomattoman paljon mielenkiintoisia kohteita ja persoonallisia tapahtumia. Ei ole  siis ihme, että Viro on ollut suomalaisten suosikkikohde jo 20 vuotta. Teemme kaikkemme pitääksemme kiinni ykkössijasta myös seuraavat vuosikymmenet”, kertoo Viron matkailunedistämiskeskuksen johtaja Margus Sameli ja vinkkaa, että yksi listaus vuoden 2019-kohteista ja tapahtumista löytyy tämän tiedotteen liitteistä. Kuva: Kaarel Mikkin, EAS
”Pieneen maahan mahtuu uskomattoman paljon mielenkiintoisia kohteita ja persoonallisia tapahtumia. Ei ole siis ihme, että Viro on ollut suomalaisten suosikkikohde jo 20 vuotta. Teemme kaikkemme pitääksemme kiinni ykkössijasta myös seuraavat vuosikymmenet”, kertoo Viron matkailunedistämiskeskuksen johtaja Margus Sameli ja vinkkaa, että yksi listaus vuoden 2019-kohteista ja tapahtumista löytyy tämän tiedotteen liitteistä. Kuva: Kaarel Mikkin, EAS

Eteläiseen naapuriin tehdään Suomesta nykyisin vuosittain yli 1,5 miljoonaa yön yli -reissua* ja se, että näistä kolme neljännestä eivät ole valmismatkoja osoittaa, että tuttuun ja läheiseen Viroon on suomalaisen yhä helpompaa ja luonnollisempaa mennä omin päin. Risteilyillä ja päiväreissuilla Virossa käy lisäksi vuosittain noin miljoona suomalaista, mikä nostaa Helsingin sataman matkustajaliikenteeltään maailman vilkkaimmaksi. Helsinki ja Tallinna muodostavatkin kansainvälisesti ainutlaatuisen tiiviin yhteyden ja meitä erottava Suomenlahti kuvainnollisesti kapenee jatkuvasti.

”Paljon on muuttunut 20 vuodessa. Me kuluttajat muokkaamme tarpeinemme ja tottumuksinemme matkailupalveluiden tarjontaa jatkuvalla sykkeellä ja siinä kehityksessä myös viestintäympäristön muutoksella on yhä tärkeämpi rooli. Vaikka Viro alkaakin tulla monelle suomalaiselle jo tutuksi kohteeksi, riittää siellä varmasti opittavaa ja koettavaa paitsi ensikertalaisille, myös konkarimatkailijoille. Tästä oletuksesta ei kuitenkaan ole hyötyä, ellemme kommunikoi itsestämme ja tekemisistämme paremmin suomalaisille, helppoa ja turvallista lähialuematkailua arvostaville kuluttajille. Tulemme kiinnittämään huomiota siihen, miten yhteydenpitoa virolaisten palveluntarjoajien ja suomalaiskuluttajien välillä voi kehittää. Olemme saaneet jo pitkään nauttia Suomesta saapuvasta valtavasta matkailijavirrasta, mutta tiedämme myös, että sitä ei saa pitää itsestäänselvyytenä. Teemmekin kaikkemme pitääksemme kiinni suomalaisten suosikkikohteiden ykkössijasta myös seuraavat vuosikymmenet”, lupaa Viron matkailunedistämiskeskuksen johtajaksi lokakuussa nimitetty Margus Sameli.

Turismi on Virolle merkittävä vientituote, muodostaen kolmanneksen (31 %) maan palveluviennistä. Matkailutuotteen kehittämisen ja parantamisen eteen tehdään Virossa jatkuvasti työtä ja Viron matkailuvuosi 2019 tuleekin juuri päättyneestä Viro 100 -juhlavuodesta huolimatta olemaan monipuolinen ja tapahtumarikas.

”Yhä useampi suomalaismatkailija suunnistaa Tallinnan ulkopuolelle, jossa kulttuuri, ympäristö, tunnelma ja maut ammentavat pitkistä perinteistä. Pienen maan pienten suurkaupunkien väliin jää valtavasti nähtävää ja koettavaa, ja Viron keskieurooppalaishenkinen maaseutu poikkeaa oleellisesti suomalaisesta kansallismaisemasta. Maakuntiin rakennetaan jatkuvasti erilaisia elämyskeskuksia ja perhekohteita, jotka yllättävät kansainvälisestä valtavirrasta poikkeavalla omaperäisyydellään. Yksi erityismaininnan arvoinen uutuuskohde Tallinnan lähellä on kulttuurillisen kansallissankarimme Arvo Pärtin keskus, jossa säveltäjäsuuruus myös itse edelleen työskentelee”, jatkaa Margus Sameli.

Oheisessa EAS Viron matkailu 2019 -liitteessä on valikoima tapahtumia ja kohteita, joita Viron matkailunedistämiskeskus on yhdessä maakunnallisten matkailupalveluiden kanssa kerännyt erityisesti suomalaisia matkailijoita silmällä pitäen. Lisätietoa kunkin maakunnan matkailutarjonnasta saa listassa esitellyiltä alueellisilta matkailuneuvojilta.

* Tilastokeskus 2017 Suomalaisten matkailu Viroon

Margus Sameli, johtaja, Viron matkailunedistämiskeskus, Enterprise Estonia EAS, +372 627 9738, margus.sameli@eas.ee
Kadri Gröön, viestinnän asiantuntija, Viron matkailunedistämiskeskus, Enterprise Estonia EAS, +372 627 9733, kadri.groon@eas.ee
+358 400 5798653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Maailman eniten esitetyn elossa olevan nykysäveltäjä Arvo Pärtin tuotanto on muuttanut käsitystämme 1900-luvun loppupuolen musiikista ja vaikuttanut suurimpaan osaan siitä. Tallinnan lähellä sijaitsva Arvo Pärt -keskus on arkkitehtonisesti ainutlaatuinen ja upeasti harmoniassa Pärtin luovan maailmankatsomuksen kanssa. Keskus on yleisölle avoin. Siellä järjestetään mestarikursseja ja tasokkaita konsertteja.
Saarenmaa on biosfäärialuetta, kuuluen UNESCOn MAB- eli Ihminen ja biosfääri -ohjelmaan. Ympäristöarvoja ja kestävän kehityksen periaatteita saarella vaalitaan Kuressaaren kaupungin joulukuusesta valmistettavan tonicin ohella mm. valistamalla ravintoloita ja kuluttajia vaihtamaan muoviset juomapillit ruokopilleihin. Monille suomalaisille saari on tuttu ruokokattoisista taloistaan. Kuva Margit Kõrvits
Savusaunaperinne on tärkeä osa jokapäiväistä elämää Viron eteläisimmässä kunnassa Võromaalla. Se käsittää monipuolisia perinteitä mukaan lukien varsinaiset kylpytavat, saunavihtojen tekotaidon, saunan rakentamisen ja korjauksen sekä lihan savustuksen saunassa.
Viro on suomalaisten suosituin ulkomaanmatkakohde ja suomalaiset vierailevat Tallinnassa myös useammin kuin minkään muun maalaiset matkailijat.

Palkittu tislaajamestari Mikko Mykkänen kehitti nimikkojuomaperheen18.6.2020 09:11:13 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on tuonut markkinoille ansioituneen tislaajamestarinsa Mikko Mykkäsen nimeä kantavan kotimaisen Muteman-juomatuoteperheen. Mykkäsen itsensä kehittämä valikoima koostuu lajiensa täydellisyyttä tavoittelevista inkiväärioluesta ja tonic-vedestä sekä premium-luokan suomalaisesta käsityöginistä ja ruisviskistä. Alkoholit on tislattu kotimaisista raaka-aineista Helsingin Kalasataman Teurastamolla, inkivääriolut sekä tonic-vesi valmistetaan Iisalmessa.

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille1.6.2020 11:35:23 EESTTiedote

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.

Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille8.4.2020 12:19:01 EESTTiedote

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.