Viro on valmis suomalaismatkailijoiden tuloon

Pandemian laannuttua Viroon odotetaan vieraita ensimmäisenä Suomesta, jossa Viro aloitti ensimmäisen matkailukampanjansa liki kahteen vuoteen. Matkailu Viroon kasvoi vuosikymmenen ajan vuoden 2019 ennätyslukemiin, jolloin yli 2,3 miljoonaa kansainvälistä turistia vieraili maassa yli yön. Suomalaiset matkailijat olivat vielä tammi- ja helmikuussa 2020 rikkomassa aiempia matkailijaennätyksiään. Suosion taustalla oli maan matkailusektorin systemaattinen yhteistyö. Samalla sinnikkäällä yhteistyöllä Viron matkailutoimijat korjaavat pandemian synnyttämää matkailijakatoa. Päämääränä on ollut tehdä lomailusta Virossa turvallista.

Suomesta voi matkustaa Viroon vapaa-ajan merkeissä ja ilman koronan ennakkotestiä tai Virossa karanteeniin vetäytymistä. Sama koskee kaikkia maita, joissa viimeisen 14 päivän ilmaantuvuusluku 100 000 asukasta kohden on alle 150. Viron oma koronatilanne on merkittävästi parantunut keväästä ja ilmaantuvuusluku 11.7. oli 39,3. Kuva: Kaupo Kalda

Viron matkailunedistämiskeskus Visit Estonia kehittänyt Siin on turvaline/You are safe here -laadunvarmistusohjelman, jotta matkailijat voivat kokea olonsa turvalliseksi Virossa päästessään taas matkustamaan. Sen tavoitteena on vahvistaa sekä vieraiden että palvelualalla työskentelevien turvallisuutta ja sen tunnetta.

Viron terveysviranomaisen on järjestänyt verkkokoulutuksen kahviloille, baareille, ravintoloille ja majoituspalvelujen tarjoajille. Sen suorittamisen jälkeen niille, jotka osoittavat noudattavansa kaikkia Viron terveysviranomaisen vaatimia toimenpiteitä, myönnetään You Are Safe Here -laadunvarmistusmerkki. Merkki viestii matkailijoille, että he voivat palata virolaisten palveluiden pariin rauhallisin mielin ja tietää, että heidän turvallisuutensa pyritään varmistamaan kaikin mahdollisin keinoin.

“Olemme ylpeitä saadessamme osoittaa, että Viro on matkailukohde, josta kaikki voivat nauttia turvallisesti”, sanoo Viron matkailuviraston johtaja Liina-Maria Lepik ja jatkaa:

”Matkailuala on tehnyt valtavasti töitä viihtyvyyden ja turvallisuuden eteen. Ohjelmamme myötä matkailijat tietävät heti, minkä palveluntarjoajien he voivat luottaa noudattavan viranomaisten antamia ohjeita. Niin henkilökunnan, asukkaiden kuin matkailijoidenkin turvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää. Voimmekin toivottaa ystävämme taas turvallisesti tervetulleiksi Viroon.”

Matkailutoimialan merkitys Viron taloudelle on merkittävä. Pandemiaa edeltävinä vuosina matkailun osuus maan bruttokansantuotteesta kasvoi jo 8 prosenttiin. Viron matkailunedistämiskeskus arvioi, että vastaavaan tilanteeseen päästään taas vuonna 2023. Viron sisämatkailu erityisesti Tallinnan ulkopuolelle on pysynyt aktiivisena, kun taas pääkaupungissa on pandemiasulun aikana rakennettu useita uusia kohteita ja kehitetty palveluita.

Suomalaiset ensin, siin on turvaline

Viro aloitti Suomessa matkailukampanjan, joka muistuttaa lähimmän ja turvallisimman ulkomaankohteen mahdollisuuksista. Kampanjan teemoina ovat virolaiset ruokaelämykset, rikas kulttuuritarjonta, luontoseikkailut ja muut aktiviteetit, uudet matkailukohteet sekä yllättävät, kauniit asiat ja paikat Virossa.

”Viroon on puolentoista vuoden matkailijasulun aikana noussut valtavasti uutta nähtävää ja koettavaa. Jopa niille, jotka kuvittelivat tuntevansa Tallinnan ja muut kohteet. Esimerkiksi Tallinnan Noblessnerin satama-alue on ainutlaatuinen näyte siitä, miten vanha hansakaupunki avautuu merelle ja hyödyntää vanhoja teollisuuskiinteistöjään”, Samuel Sorainen Visit Estonian Suomen viestinnästä kertoo.

”Tallinnan lisäksi uusia kohteita on ympäri maata. Koko Peipsijärven alue on kiehtova ja rauhallinen kohde. Haapsaluun on avautunut seitsemän tähden luksusvilla, Palmsen kartanossa on uusia majoitustiloja ja Pärnun legendaarinen punainen torni avautui vieraille. Lisää tietoa, vinkkejä ja neuvoa löytyy helposti myös Viron matkailun uudesta verkkopalvelusta”, hän jatkaa.

Pandemian kimppuun uuden myös teknologian avulla

Viro on pandemian aikana osoittanut toistuvasti kykenevänsä isännöimään kansainvälisiä tapahtumia, kuten Viron rallin, Bocuse d’Or:in ja Pimeiden öiden elokuvafestivaalin turvallisesti. Virossa kaikki on lähellä, joten mahdollisista rajoituksista johtuvat muutokset on helppo toteuttaa. Myös yhteiskunnan digitalisaatio on pitkällä. Sen ansiosta maassa voidaan toteuttaa edullisesti ja tehokkaasti myös sellaisia teknisiä ratkaisuja, jotka muualla kävisivät hyvinkin kalliiksi.

Virolaisen IT-talo Nortalin ja kansainvälisen asiantuntijaverkoston yhdessä kehittämää SimplyGo-matkustussovellusta on jo testattu onnistuneesti kansainvälisen ilmailualan teknologiatoimittajan SITA:n kanssa mannertenvälisessä lentoliikenteessä. Digitaalista potilastietojärjestelmää hyödyntävä sovellus osoittaa luotettavasti lentomatkustajien negatiivisen COVID-19-tuloksen sekä muiden maahantulovaatimusten täyttymisen.

Virolainen IT-alan yrityskonsortio on mukana myös Viron hallituksen ja WHO:n yhteishankkeessa, jonka tarkoituksena on luoda rokotetiedoille globaali luottamuskehys. Konsortio työstää kansainvälisiä yhteentoimivuusstandardeja, jotta matkustajat voisivat turvallisesti hallita ja jakaa COVID-19-tietojaan sekä muita matkustamista varten tarvittavia terveystietojaan. Virossa on pandemian aikana kehitetty myös hengitysilmaa puhdistava Respiray-maski, ternimaitopohjainen BioBlock -nenäsuihke ja Viro on ollut mukana kehittämässä EU:n rokotuspassia.

Paluu Virosta Suomeen

Suomen kansalaisella ja Suomessa asuvalla on aina oikeus palata Suomeen. Mikäli matkailijalla on todistusenintään 72 tuntia vanhasta negatiivisesta koronavirustestistä tai vähintään 14 vuorokautta vanha ensimmäinen annos koronarokotussarjasta otettuna, tulee hänen käydä uudessa testissä 3-5 vuorokauden kuluessa Suomeen saapumisestaan. Maahanpääsyn oikeuttavan pikatesti voi ottaa esimerkiksi Tallinnan satamassa tai Tallinkin laivoilla.

Matkailijan, jolla on todistus hyväksyttävästä COVID-19-rokotussarjasta tai 6 kuukauden sisällä sairastetusta laboratoriovarmistetusta koronavirustaudista, ei tarvitse osallistua uuteen koronavirustestiin.

Euroopan aluekehitysrahasto tukee Visit Estonian hanketta.

Samuel Sorainen, Visit Estonian viestinnän asiantuntija Suomessa
Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Kadri Gröön, Head of International Media and Food theme, Visit Estonia
(+372) 556 56 5615, kadri.groon@eas.ee

Kansainvälisesti noteerattu ruotsalainen valokuvataiteen museo Fotografiska avautui Tallinnaan kesällä 2019. Tallinnan taidekeskus on tukholmalaislähtöisen museon ensimmäinen ulkomaille avattu Fotografiska. Kuva: Kaupo Kalda
Suomesta voi matkustaa Viroon vapaa-ajan merkeissä ja ilman koronan ennakkotestiä tai Virossa karanteeniin vetäytymistä. Sama koskee kaikkia maita, joissa viimeisen 14 päivän ilmaantuvuusluku 100 000 asukasta kohden on alle 150.Viron oma koronatilanne on merkittävästi parantunut keväästä ja ilmaantuvuusluku 11.7. oli 39,3. Kuva: Kaupo Kalda
Tallinnan Noblessnerin satama-alue on ainutlaatuinen näyte siitä, miten vanha hansakaupunki avautuu merelle vanhoja teollisuuskiinteistöjään hyödyntäen. Kuva: Kaupo Kalda
Palmsen kartanoa on uudistettu. Kuva: Kaupo Kalda
Tallinnan uudistunut keskusta. Kuva: Kaupo Kalda

Kolmannes suomalaismatkailijoista suunnittelee reissua Viroon vielä tänä syksynä20.9.2021 11:48:16 EEST | Tiedote

Suomalaisten matkavalmiutta selvittävän kuluttajatutkimuksen mukaan lähes kolmannes (31 %) matkustamiseen jo ylipäätään halukkaista suomalaisista ilmoitti suunnittelevansa Viron-matkaa vielä kuluvan vuoden puolella. Toinen kolmannes (34 %) kertoi matkustavansa Viroon vuonna 2022. Eniten Virossa kiinnostavat ravintolat, ostosmahdollisuudet ja yöelämä. Viron palvelut ovat kaikille avoinna rokotustodistuksella tai negatiivisella koronatestillä.

Tommi Tuomisesta Suomen ensimmäinen kahden Michelin-tähtiravintolan keittiömestari: Demo loistanut jo 15 vuotta, Finnjävel yllätti läskisoosilla ja kanaviillokilla13.9.2021 21:48:23 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden Michelin-tähdet vuodelle 2021 julkaistiin Norjan Stavangerissa maanantaina 13. syyskuuta. Keittiömestari Tommi Tuomisen ravintola Demo on pitänyt yhden tähtensä yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 ollen Suomen pitkäikäisin tähtiravintola. Uuden Michelin-oppaan suuriin yllätyksiin kuuluu Tuomisen mestaroima toinen helsinkiläisravintola, suomalaisesta perinneruoasta ammentava Finnjävel Salonki, jolla Suomen ravintolataivaalle syttyi uusi Michelin-tähti.

Kutsu medialle: Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä 24.8. kello 11.0019.8.2021 10:44:25 EEST | Kutsu

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth luo Helsingin Bolt Arenalle tiistaina 24.8. taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävän Unelmien kenttä -installaation. Kokoontumisrajoitusten mukaisesti toteutettava yleisölle maksuton ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida. Suomen olympiakomitean puheenjohtaja Jan Vapaavuori lausuu installaation avaussanat tiistaina kl 11.15. Teos on avoinna koko päivän kl 19.00 saakka.

Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä -taideinstallaatio9.8.2021 12:25:48 EEST | Tiedote

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth täyttää Töölön jalkapallostadionin taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävällä Unelmien kenttä -installaatiollaan tiistaina 24. elokuuta. Teos on osa Ehrnroothin vuonna 2013 aloittamaa Dream of Championship, Unelma mestaruudesta -teossarjaa, jossa taiteilija dokumentoi nuoria jalkapalloilijoita ja heidän unelmiensa eri muotoja ja ilmentymiä. Teoskokonaisuus täydentyy nyt Helsingin Bolt Arenalla. Yleisölle ilmainen ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida.