Viro on valmis suomalaismatkailijoiden tuloon

Pandemian laannuttua Viroon odotetaan vieraita ensimmäisenä Suomesta, jossa Viro aloitti ensimmäisen matkailukampanjansa liki kahteen vuoteen. Matkailu Viroon kasvoi vuosikymmenen ajan vuoden 2019 ennätyslukemiin, jolloin yli 2,3 miljoonaa kansainvälistä turistia vieraili maassa yli yön. Suomalaiset matkailijat olivat vielä tammi- ja helmikuussa 2020 rikkomassa aiempia matkailijaennätyksiään. Suosion taustalla oli maan matkailusektorin systemaattinen yhteistyö. Samalla sinnikkäällä yhteistyöllä Viron matkailutoimijat korjaavat pandemian synnyttämää matkailijakatoa. Päämääränä on ollut tehdä lomailusta Virossa turvallista.
Suomesta voi matkustaa Viroon vapaa-ajan merkeissä ja ilman koronan ennakkotestiä tai Virossa karanteeniin vetäytymistä. Sama koskee kaikkia maita, joissa viimeisen 14 päivän ilmaantuvuusluku 100 000 asukasta kohden on alle 150. Viron oma koronatilanne on merkittävästi parantunut keväästä ja ilmaantuvuusluku 11.7. oli 39,3. Kuva: Kaupo Kalda

Viron matkailunedistämiskeskus Visit Estonia kehittänyt Siin on turvaline/You are safe here -laadunvarmistusohjelman, jotta matkailijat voivat kokea olonsa turvalliseksi Virossa päästessään taas matkustamaan. Sen tavoitteena on vahvistaa sekä vieraiden että palvelualalla työskentelevien turvallisuutta ja sen tunnetta.

Viron terveysviranomaisen on järjestänyt verkkokoulutuksen kahviloille, baareille, ravintoloille ja majoituspalvelujen tarjoajille. Sen suorittamisen jälkeen niille, jotka osoittavat noudattavansa kaikkia Viron terveysviranomaisen vaatimia toimenpiteitä, myönnetään You Are Safe Here -laadunvarmistusmerkki. Merkki viestii matkailijoille, että he voivat palata virolaisten palveluiden pariin rauhallisin mielin ja tietää, että heidän turvallisuutensa pyritään varmistamaan kaikin mahdollisin keinoin.

“Olemme ylpeitä saadessamme osoittaa, että Viro on matkailukohde, josta kaikki voivat nauttia turvallisesti”, sanoo Viron matkailuviraston johtaja Liina-Maria Lepik ja jatkaa:

”Matkailuala on tehnyt valtavasti töitä viihtyvyyden ja turvallisuuden eteen. Ohjelmamme myötä matkailijat tietävät heti, minkä palveluntarjoajien he voivat luottaa noudattavan viranomaisten antamia ohjeita. Niin henkilökunnan, asukkaiden kuin matkailijoidenkin turvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää. Voimmekin toivottaa ystävämme taas turvallisesti tervetulleiksi Viroon.”

Matkailutoimialan merkitys Viron taloudelle on merkittävä. Pandemiaa edeltävinä vuosina matkailun osuus maan bruttokansantuotteesta kasvoi jo 8 prosenttiin. Viron matkailunedistämiskeskus arvioi, että vastaavaan tilanteeseen päästään taas vuonna 2023. Viron sisämatkailu erityisesti Tallinnan ulkopuolelle on pysynyt aktiivisena, kun taas pääkaupungissa on pandemiasulun aikana rakennettu useita uusia kohteita ja kehitetty palveluita.

Suomalaiset ensin, siin on turvaline

Viro aloitti Suomessa matkailukampanjan, joka muistuttaa lähimmän ja turvallisimman ulkomaankohteen mahdollisuuksista. Kampanjan teemoina ovat virolaiset ruokaelämykset, rikas kulttuuritarjonta, luontoseikkailut ja muut aktiviteetit, uudet matkailukohteet sekä yllättävät, kauniit asiat ja paikat Virossa.

”Viroon on puolentoista vuoden matkailijasulun aikana noussut valtavasti uutta nähtävää ja koettavaa. Jopa niille, jotka kuvittelivat tuntevansa Tallinnan ja muut kohteet. Esimerkiksi Tallinnan Noblessnerin satama-alue on ainutlaatuinen näyte siitä, miten vanha hansakaupunki avautuu merelle ja hyödyntää vanhoja teollisuuskiinteistöjään”, Samuel Sorainen Visit Estonian Suomen viestinnästä kertoo.

”Tallinnan lisäksi uusia kohteita on ympäri maata. Koko Peipsijärven alue on kiehtova ja rauhallinen kohde. Haapsaluun on avautunut seitsemän tähden luksusvilla, Palmsen kartanossa on uusia majoitustiloja ja Pärnun legendaarinen punainen torni avautui vieraille. Lisää tietoa, vinkkejä ja neuvoa löytyy helposti myös Viron matkailun uudesta verkkopalvelusta”, hän jatkaa.

Pandemian kimppuun uuden myös teknologian avulla

Viro on pandemian aikana osoittanut toistuvasti kykenevänsä isännöimään kansainvälisiä tapahtumia, kuten Viron rallin, Bocuse d’Or:in ja Pimeiden öiden elokuvafestivaalin turvallisesti. Virossa kaikki on lähellä, joten mahdollisista rajoituksista johtuvat muutokset on helppo toteuttaa. Myös yhteiskunnan digitalisaatio on pitkällä. Sen ansiosta maassa voidaan toteuttaa edullisesti ja tehokkaasti myös sellaisia teknisiä ratkaisuja, jotka muualla kävisivät hyvinkin kalliiksi.

Virolaisen IT-talo Nortalin ja kansainvälisen asiantuntijaverkoston yhdessä kehittämää SimplyGo-matkustussovellusta on jo testattu onnistuneesti kansainvälisen ilmailualan teknologiatoimittajan SITA:n kanssa mannertenvälisessä lentoliikenteessä. Digitaalista potilastietojärjestelmää hyödyntävä sovellus osoittaa luotettavasti lentomatkustajien negatiivisen COVID-19-tuloksen sekä muiden maahantulovaatimusten täyttymisen.

Virolainen IT-alan yrityskonsortio on mukana myös Viron hallituksen ja WHO:n yhteishankkeessa, jonka tarkoituksena on luoda rokotetiedoille globaali luottamuskehys. Konsortio työstää kansainvälisiä yhteentoimivuusstandardeja, jotta matkustajat voisivat turvallisesti hallita ja jakaa COVID-19-tietojaan sekä muita matkustamista varten tarvittavia terveystietojaan. Virossa on pandemian aikana kehitetty myös hengitysilmaa puhdistava Respiray-maski, ternimaitopohjainen BioBlock -nenäsuihke ja Viro on ollut mukana kehittämässä EU:n rokotuspassia.

Paluu Virosta Suomeen

Suomen kansalaisella ja Suomessa asuvalla on aina oikeus palata Suomeen. Mikäli matkailijalla on todistusenintään 72 tuntia vanhasta negatiivisesta koronavirustestistä tai vähintään 14 vuorokautta vanha ensimmäinen annos koronarokotussarjasta otettuna, tulee hänen käydä uudessa testissä 3-5 vuorokauden kuluessa Suomeen saapumisestaan. Maahanpääsyn oikeuttavan pikatesti voi ottaa esimerkiksi Tallinnan satamassa tai Tallinkin laivoilla.

Matkailijan, jolla on todistus hyväksyttävästä COVID-19-rokotussarjasta tai 6 kuukauden sisällä sairastetusta laboratoriovarmistetusta koronavirustaudista, ei tarvitse osallistua uuteen koronavirustestiin.

Euroopan aluekehitysrahasto tukee Visit Estonian hanketta.

Samuel Sorainen, Visit Estonian viestinnän asiantuntija Suomessa
Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Kadri Gröön, Head of International Media and Food theme, Visit Estonia
(+372) 556 56 5615, kadri.groon@eas.ee

Kansainvälisesti noteerattu ruotsalainen valokuvataiteen museo Fotografiska avautui Tallinnaan kesällä 2019. Tallinnan taidekeskus on tukholmalaislähtöisen museon ensimmäinen ulkomaille avattu Fotografiska. Kuva: Kaupo Kalda
Suomesta voi matkustaa Viroon vapaa-ajan merkeissä ja ilman koronan ennakkotestiä tai Virossa karanteeniin vetäytymistä. Sama koskee kaikkia maita, joissa viimeisen 14 päivän ilmaantuvuusluku 100 000 asukasta kohden on alle 150.Viron oma koronatilanne on merkittävästi parantunut keväästä ja ilmaantuvuusluku 11.7. oli 39,3. Kuva: Kaupo Kalda
Tallinnan Noblessnerin satama-alue on ainutlaatuinen näyte siitä, miten vanha hansakaupunki avautuu merelle vanhoja teollisuuskiinteistöjään hyödyntäen. Kuva: Kaupo Kalda
Palmsen kartanoa on uudistettu. Kuva: Kaupo Kalda
Tallinnan uudistunut keskusta. Kuva: Kaupo Kalda

Korkeavuorenkatu 1 B 11

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki

Suomen ensimmäinen luomuviski valmis nautittavaksi15.3.2024 13:49:40 EET | Tiedote

The Helsinki Distilling Company julkisti Nilsiässä torstaina Suomen ensimmäisen luomuviskin, joka on taidokas sekoitus perinteistä käsityötaitoa ja moderneja makutrendejä. Tahkon tislaamossa Kuopiossa tislatun ja kypsytetyn Tahko Single Malt ohramallasviskin valmistukseen on käytetty ainoastaan kotimaista luomuohramallasta, pohjavettä ja hiivaa. Sen maussa ovat tasapainossa hedelmäisyys ja tammitynnyrin hehkuva lämpö.

Maailmanympäripurjehdus: Suomalaisvenekunnat Kap Hornin valloituksessa18.2.2024 15:09:55 EET | Tiedote

Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduskilpailu on edennyt jo kolme osuutta, ja laivue kerääntyy paraikaa Uruguayn Punta del Esteen. Tapio Lehtisen kipparoima Galiana WithSecure saapui etapin maaliin kokonaiskilpailun kolmantena. Omassa luokkajohdossaan oleva Spirit of Helsinki on kokonaiskilpailussa viides. Kolmannen etapin kohokohta oli pitkän ja vaativan Etelämeri-jakson päättyminen tarunhohtoisen Kap Hornin kiertoon. Venekunnat tekevät Uruguayssa huoltotoimenpiteitä ja valmistautuvat kilpailun päätösosuudelle, joka starttaa 5. maaliskuuta.

Skandinavian villinnyt Camping-viihderavintola Helsinkiin13.2.2024 12:56:52 EET | Tiedote

Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa kulttimaineeseen noussut viihderavintola Camping avautuu maaliskuussa Helsinkiin. Ratagolfin ympärille noussut ravintolakonsepti rikastuttaa paitsi Helsingin yökerho- ja klubitarjontaa, tarjoaa se päivisin ja viikonloppuisin elämyksellisen ympäristön laajemmalle kohderyhmälle työpalavereista ja ensitreffeistä myös lapsiperheiden ajanviettoon. Iso Roobertinkadulla sijaitsevassa Helsinki Camping -baarissa on kilpatason 13-väyläinen minigolfrata, karaokehuone, monipuolinen baari ja street food -keittiö sekä DJ-vetoinen yökerho tanssilattioineen.

Talvinen Viro tarjoaa koko perheen elämyksiä lomalaisille13.2.2024 09:29:14 EET | Tiedote

Suomalaisten suosituin matkakohde Viro tarjoaa talvilomalaisille paljon tekemistä ja hauskoja elämyksiä. Viron jokaisesta kolkasta löytyy kiinnostavaa puuhaa ja pienen maan suuret seikkailut ovat perheille myös helposti saavutettavissa. Tallinnan matkailutoimiston Silja Hurskainen ja Itä-Virumaan matkailuverkoston Mikko Virta antavat vinkit talvisiin seikkailuihin ja paljastavat omat suosikkikohteensa Tallinnassa ja Itä-Virossa.

Uusi voileipätrendi Suomeen – Vaasan leipoi Sub Sandwichin1.2.2024 13:13:15 EET | Tiedote

Gourmet-tason katuruuan suosio jatkuu vahvana, ja juuri nyt sitä kasvattavat erityisesti ruokaisat voileivät. Hampurilaisten, hodarien ja pizzan vanavedessä kuumaksi ruokatrendiksi noussut sandwich valtaa nyt myös kotikeittiöt, kun Vaasan tuo kauppoihin Vaasan Street Food Sub Sandwichin. Se on ensimmäinen kotimainen tuoreleipä, josta saa loihdittua aidon, ruokaisan sub-herkun kotikeittiössä, omalla tyylillä.