Viron Prismoille ihmisoikeuskeskuksen tunnustus

Viron Prismoille on myönnetty Viron ihmisoikeuskeskuksen ja sosiaaliministeriön laatumerkki ”Kunnioitamme eroja” pitkäkestoisesta työstä moninaisuuden lisäämiseksi.

Viron Prismojen henkilöstön kehittämispäällikkö Piret Lankots otti vastaan laatumerkin "Kunnioitamme eroja" Viron sosiaaliministeri Tanel Kiikiltä

Viron ihmisoikeuskeskus ja sosiaaliministeriö palkitsivat 16.9.2020 laatumerkillä ”Austame erinevusi” (”Kunnioitamme eroja”) yhteensä 32 työnantajaa, jotka ovat edistäneet moninaisuutta ja osallisuutta omissa organisaatioissaan. Yksi tunnuksen saajista oli Virossa toimiva Prisma Peremarket.

"Kunnioitamme ihmisten välisiä eroja ja olemme vakuuttuneita siitä, että ne rikastuttavat meitä kaikkia. Yksi ydinarvoistamme on vastuu yhteiskunnalle ja ihmisille. Se tarkoittaa esimerkiksi monipuolisia työmahdollisuuksia ja käteviä ostosmahdollisuuksia kaikille. Toistemme arvostaminen yhdessä ihmisoikeuksien kunnioittamisen kanssa on yksi yhdeksästä eettisestä periaatteestamme”, kertoo Prisma Peremarketin henkilöstön kehityspäällikkö Piret Lankots.

Prismalla on Virossa noin 800 työntekijää yli kymmenestä eri maasta, ja he ovat iältään 15-76 -vuotiaita. Lähes 78% työntekijöistä on naisia.

Prisma tukee eri taustoista tulevien ihmisten työllistymistä esimerkiksi tukemalla niitä, jotka vasta opiskelevat viron kieltä tai joilla ei ole aikaisempaa työkokemusta kaupassa. Prisma tarjoaa työntekijöille mahdollisuuden opiskella viroa, venäjää, englantia tai suomea yrityksen kustannuksella tehtävän vaatimuksista riippuen.

"Työntekijöidemme ja asiakkaidemme taustat tekevät Prismasta todella monipuolisen. Prisman sisäistä viestintää tehdään viroksi, venäjäksi ja englanniksi, ja työntekijöille viestitään useilla eri kanavilla. Kaikkien omia kansallispäiviä juhlitaan yhdessä. Prismassa kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet ", Lankots sanoo.

S-ryhmällä on Virossa yhteensä 9 Prismaa.

Piret Lankots, henkilöstön kehityspäällikkö, Prisma Peremarket AS, piret.lankots@sok.fi, puh. +372 5680 9670

Ilkka Alarotu, S-ryhmän kansainvälisen market-kaupan johtaja, ilkka.alarotu@sok.fi, puh. 050 566 5038

Prisma Peremarket AS Virossa ja OOO Prisma Pietarissa ovat osa S-ryhmän kansainvälistä liiketoimintaa, josta vastaa Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan tytäryhtiö SOK Liiketoiminta Oy. SOK Liiketoimintaan kuuluu yhdeksän Prismaa Virossa ja 17 Prismaa Pietarin alueella.

Presso-kahviloissa on tavattu tuoreen pullan äärellä jo 20 vuotta9.10.2020 09:15:00 EESTTiedote

Kodikkaissa Presso-kahviloissa paistetaan tuoretta pullaa aamusta iltaan. Tuoksuva pulla ja vastakeitetty kahvi ovat houkutelleet suomalaisia kokoontumaan ja kahvittelemaan Pressoihin jo parikymmentä vuotta. Kahviloiden leivonnaistarjonnassa näkyy ja tuntuu Presso-paakarien kädenjälki sekä ylpeys omasta työstä. Juhlavuonna Pressot levittävät pullakahvien positiivista sanomaa laajemminkin ympärilleen. Lämpimistä leivonnaisista nautitaan muun muassa vanhustentaloissa.

Herkku Africa -kahvit edustavat uudenlaista toimintamallia: Paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa8.10.2020 08:25:00 EESTTiedote

Keniassa, Nairobin eteläpuolella sijaitseva African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys tekee yhteistyötä suoraan osuuskuntien kanssa ilman välikäsiä. S-ruokakauppojen valikoimiin lisätään nyt Herkku Africa -merkillä aromikkaita kahviuutuuksia, jotka on jalostettu ja pakattu paikan päällä Afrikassa.

Vastuullisuus on kasvava trendi viinien kysynnässä. S-ravintoloiden asiakasomistajaviinit ovat tarjonneet viinitietoutta jo 20 vuotta.6.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Asiantuntijoiden huolella valitsemia asiakasomistajaviinejä on myyty S-ryhmän ravintoloissa jo 20 vuotta. Voidaankin sanoa, että asiakasomistajaviinit ovat osaltaan opettaneet suomalaisia tutustumaan viineihin ja nauttimaan niitä aterian yhteydessä. Viinivalikoiman avulla halutaan myös tukea kestävää kehitystä, ja siksi tänäkin vuonna vastuullisuus oli tärkeä viinien valintakriteeri. Juhlavuoden viinit ovat sisilialaisia Barone Montalton viinejä, kaikki vegaanisia ja luomuviinejä. Asiakasomistajasamppanjana jatkaa Nicolas Feuillatte Brut.