Virtaa fillariin -kampanja etsii osallistujia ihmiskokeeseen - Kokeile sähköpyörää kuukauden ajan

HSY:n Ilmastoinfo etsii autonomistajia Virtaa fillariin -kampanjan ihmiskokeeseen: kokeilemaan kuukauden ajan sähköpyörää esimerkiksi kakkosauton sijaan. Ihmiskokeen oletuksenaon, että auton pystyy kohtalaisen vaivattomasti korvaamaan sähköpyörällä. Sähköpyöräily on paitsi hauskaa myös hyödyllistä ajan- ja rahansäästön, kunnon kohentumisen sekä ympäristön kannalta. Ihmiskokeeseen osallistuneiden kesken arvotaan sähköpyörä.

- Kokeilussa testihenkilöille tai perheille toimitetaan sähköpyörä, ja osallistujat lupaavat yrittää olla käyttämättä autoaan kuukauden ajan. Osallistujia haastatellaan kuukauden sujumisesta ja he saavat myös itse tallentaa ja jakaa kokemuksiaan. Kuvatusta materiaalista koostetaan muutaman minuutin pituisia minidokumentteja somessa jaettavaksi, kertoo Ilmastoinfon BSR-e sähköpyöräilyn edistämishankkeen projektipäällikkö Petteri Nisula.

Virtaa fillariin -kampanja edistää sähköpyöräilyä, joka Suomessa on yleistynyt monia Euroopan maita hitaammin.

- Sähköpyöräily on terveellinen ja ympäristöystävällinen liikennemuoto, joka sopii lähes kaikille. Sähköpyörät ovat sähköttömiä pyöriä kalliimpia ja vaativat hiukan enemmän ylläpitoa, mutta verrattuna henkilöautoon, sähköpyörän hankinta- ja ylläpitokulut ovat paljon pienemmät. Markkinoilla on paljon eri hintaisia vaihtoehtoja erilaisiin liikkumistarpeisiin aina pienistä sähkötaittopyöristä järeisiin sähkötavarapyöriin, toteaa Nisula.

Kolmivuotisessa (2018-2020) BSR-electric -hankkeessa edistetään sähköistä liikennettä Itämeren alueen kaupungeissa. HSY:n Ilmastoinfon BSR-electric hanke keskittyy pääkaupunkiseudulle ja käsittää Virtaa fillariin -kampanjan lisäksi alueellisia pilotointeja, jossa muun muassa tarjotaan sähköpyörien kokeilemismahdollisuuksia ja parannetaan sähköpyörien pysäköintiratkaisuja muutamilla asuinalueilla ja työpaikkakeskittymissä.

Petteri Nisula
BSR-e sähköpyöräilyn edistämishankkeen projektipäällikkö
petteri.nisula@hsy.fi
gsm 050 320 8514

Ilmastoinfo auttaa kaupunkilaisia pienentämään hiilijalanjälkeään. Ilmastoinfo on osa HSY:tä ja taustatahoina ovat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: PUUTTUVA NIMI LISÄTTY Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 10:01:44 EETTiedote

Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Proteiinin liikasyönti kasvattaa typen määrää jätevedenpuhdistamoilla   28.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Jätevedenpuhdistamoihin tuleva typpikuorma pk-seudulla on noussut tasaisesti vuosikymmenten ajan. Vuodesta 1999 vuoteen 2019 kasvua on ollut 50 %. Vuonna 2019 kasvu jatkui edelleen ja on suurin vuoden 1999 jälkeen. Yhtenä syynä typpikuorman kasvuun on proteiinin syönnin lisääntyminen. Ylimääräinen proteiini, jota keho ei tarvitse, poistuu kehosta muun muassa typpenä virtsan mukana jäteveteen. Pk-seudulla Viikinmäen jätevedenpuhdistamo puhdistaa typestä lähes 90 %, mutta silti typpeä päätyy Itämereen aiheuttaen rehevöitymistä.

Virtaa fillariin -kampanja etsii osallistujia talvisähköpyöräily-ihmiskokeeseen21.1.2020 12:04:25 EETTiedote

HSY:n Ilmastoinfo etsii autoilijoita Virtaa fillariin -kampanjan ihmiskokeeseen: kokeilemaan kuukauden ajan sähköpyörää helmi-maaliskuussa esimerkiksi kakkosauton sijaan. Ihmiskokeen oletuksenaon, että auton pystyy kohtalaisen vaivattomasti korvaamaan sähköpyörällä myös talvella. Sähköpyöräily on paitsi hauskaa myös hyödyllistä ajan- ja rahansäästön, kunnon kohentumisen sekä ympäristön kannalta. Ihmiskokeeseen osallistuneiden kesken arvotaan pyörien huoltopaketti.