Virtaa fillariin -kampanja etsii osallistujia ihmiskokeeseen - Kokeile sähköpyörää kuukauden ajan

HSY:n Ilmastoinfo etsii autonomistajia Virtaa fillariin -kampanjan ihmiskokeeseen: kokeilemaan kuukauden ajan sähköpyörää esimerkiksi kakkosauton sijaan. Ihmiskokeen oletuksenaon, että auton pystyy kohtalaisen vaivattomasti korvaamaan sähköpyörällä. Sähköpyöräily on paitsi hauskaa myös hyödyllistä ajan- ja rahansäästön, kunnon kohentumisen sekä ympäristön kannalta. Ihmiskokeeseen osallistuneiden kesken arvotaan sähköpyörä.

- Kokeilussa testihenkilöille tai perheille toimitetaan sähköpyörä, ja osallistujat lupaavat yrittää olla käyttämättä autoaan kuukauden ajan. Osallistujia haastatellaan kuukauden sujumisesta ja he saavat myös itse tallentaa ja jakaa kokemuksiaan. Kuvatusta materiaalista koostetaan muutaman minuutin pituisia minidokumentteja somessa jaettavaksi, kertoo Ilmastoinfon BSR-e sähköpyöräilyn edistämishankkeen projektipäällikkö Petteri Nisula.

Virtaa fillariin -kampanja edistää sähköpyöräilyä, joka Suomessa on yleistynyt monia Euroopan maita hitaammin.

- Sähköpyöräily on terveellinen ja ympäristöystävällinen liikennemuoto, joka sopii lähes kaikille. Sähköpyörät ovat sähköttömiä pyöriä kalliimpia ja vaativat hiukan enemmän ylläpitoa, mutta verrattuna henkilöautoon, sähköpyörän hankinta- ja ylläpitokulut ovat paljon pienemmät. Markkinoilla on paljon eri hintaisia vaihtoehtoja erilaisiin liikkumistarpeisiin aina pienistä sähkötaittopyöristä järeisiin sähkötavarapyöriin, toteaa Nisula.

Kolmivuotisessa (2018-2020) BSR-electric -hankkeessa edistetään sähköistä liikennettä Itämeren alueen kaupungeissa. HSY:n Ilmastoinfon BSR-electric hanke keskittyy pääkaupunkiseudulle ja käsittää Virtaa fillariin -kampanjan lisäksi alueellisia pilotointeja, jossa muun muassa tarjotaan sähköpyörien kokeilemismahdollisuuksia ja parannetaan sähköpyörien pysäköintiratkaisuja muutamilla asuinalueilla ja työpaikkakeskittymissä.

Petteri Nisula
BSR-e sähköpyöräilyn edistämishankkeen projektipäällikkö
petteri.nisula@hsy.fi
gsm 050 320 8514

Ilmastoinfo auttaa kaupunkilaisia pienentämään hiilijalanjälkeään. Ilmastoinfo on osa HSY:tä ja taustatahoina ovat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

Laadukkaampi asuminen, pienemmät energiakulut, yhteistöllisempi taloyhtiö - Taloyhtiön energiaeksperttikoulutukset käynnistyvät helmikuussa5.2.2018 08:15Tiedote

HSY:n Ilmastoinfo aloittaa suositut taloyhtiön energiaeksperttikoulutukset pääkaupunkiseudulla. Energiaeksperttitoiminta edistää laadukasta asumista, parantaa kiinteistöhuollon ja isännöinnin asiakassuhdetta, luo uudenlaista keskustelukulttuuria sekä lisää taloyhtiön yhteisöllisyyttä. Lisäksi säästyy rahaa lämmityksen, kiinteistösähkön ja vedenkulutuksen laskiessa.

Pääkaupunkiseudun taloyhtiöt jakautuvat energiatehokkuudessa kahteen eri leiriin18.10.2017 10:06Tiedote

HSY:n Ilmastoinfon tilaamasta taloyhtiökyselystä käy ilmi, että pääkaupunkiseudun taloyhtiöistä lähes puolet pitää energiaa merkittävänä kulueränä. Taloyhtiöt jakautuvat kyselyn mukaan energiatehokkuuteen suhtautumisessa kahtia. Noin 60 prosentissa taloyhtiöstä on arvioitu mahdollisuuksia parantaa energiatehokkuutta remonttien yhteydessä. Sen sijaan noin 40 prosenttia taloyhtiöistä ei ole ottanut huomioon remonteissaan energiatehokkuusasioita.