HUS

Virtuaaliapuri Milli on tukenut jo tuhansia suomalaisia – apuna vuorokauden ympäri

Jaa
Keskustelevaan tekoälyyn perustuva Mielenterveystalon virtuaaliapuri Milli kävi vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana yhteensä yli 6 500 keskustelua. Koronavirustilanne toi palvelun käyttäjämääriin merkittävää kasvua.

Milli tarjoaa käyttäjälleen tukea ja kertoo luotettavasti, mistä hänen kannattaisi hakea apua ahdistukseen tai masennukseen. Virtuaaliapurin kanssa voi myös arvioida oireidensa vakavuutta täyttämällä ahdistus- tai masennuskyselyn. Kyselyn on täyttänyt viidennes kaikista Millin käyttäjistä.

Näiden pääasiallisten tehtävien lisäksi Milli on kesän aikana oppinut paljon muutakin ja kehittyy jatkuvasti.

Viime syksystä asti käytössä ollut Milli on vakiintunut osaksi Nuorten mielenterveystalon palveluvalikoimaa. Koronavirusepidemian vuoksi Millin käyttö laajeni Mielenterveystalon etusivulle. Erityisen aktiivisesti siltä haettiin apua koronavirustilanteen aiheuttamiin huoliin: maalis–huhtikuun vaihteessa Milli kävi yhden viikon aikana yli 500 keskustelua.

”Erityisesti nuoret ovat oppineet hakeutumaan Millin juttusille ja pyytämään siltä apua. Milli auttaa nuorta arvioimaan tilannettaan ja hakeutumaan auttavan ihmisen luo. Tavoitteemme on, että mahdollisimman moni nuori pääsisi oikean avun piiriin jo varhaisessa vaiheessa sen sijaan, että joutuu jonottamaan erikoissairaanhoitoon”, sanoo HUSin nuorisopsykiatrian linjajohtaja Klaus Ranta.

Milli on apuna ympäri vuorokauden, paikasta ja loma-ajoista piittaamatta. Eniten palvelua hyödynnetään virastoaikojen lisäksi myöhään illalla. Milli tarjoaa tukea ahdistuksen ja masennuksen lisäksi muun muassa itsetunto-ongelmiin, yksinäisyyteen ja kaverisuhteisiin liittyvissä kysymyksissä. Virtuaaliapuri neuvoo myös, miten toimia esimerkiksi itsetuhoisten ajatusten kanssa tai muissa kriisitilanteissa.

Milli toimii ohjaa ja auttaa oikean palvelun pariin. Avuntarpeesta riippuen Milli voi ohjata käyttäjänsä päivystäviin puhelimiin tai chatteihin tai se voi kehottaa hakeutumaan terveydenhoitajalle tai päivystykseen. Milli suosittelee usein myös Mielenterveystalon omahoito-ohjelmia, joita voi hyödyntää itsenäisesti tai hoidon tukena.

”Perinteinen chatbot osaa vastata ennalta määriteltyihin kysymyksiin, ennalta määritellyllä tavalla. Millin kaltainen keskustelevaan tekoälyyn pohjautuva virtuaaliapuri sen sijaan tulkitsee käyttäjänsä tarpeita laajemmin. Millin luonnollisen kielen ymmärrys on kehittynyttä, eli se ymmärtää myös puhekielisiä ilmaisuja ja murteita, mikä tekee siitä lähes inhimillisen oloisen keskustelijan”, sanoo Accenturen terveys- ja julkisten palveluiden johtaja Konstantin Vdovenko ja jatkaa: ”Milli on loistava esimerkki siitä, miten digitaaliset apurit voivat työskennellä sosiaali- ja terveydenhuollossa ihmisten rinnalla helpottaen ammattilaisten työkuormaa ja palvellen käyttäjiä avuntarpeissaan. Millin osaaminen kehittyy jatkuvasti sen mukaan, mitä käyttäjät kysyvät. Milliltä on kysytty paljon elämäntilanteeseen liittyvistä huolista ja eri diagnooseista kuten vaikkapa tarkkaavaisuushäiriöistä. Näihin kysymyksiinkin Milli osaakin pian jo vastata.”

 

Virtuaaliapuri Milli on osa Mielenterveystalo.fi -palvelua. Palvelu on kaikille avoin ja ilmainen. Mielenterveystalo.fi -palvelun ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa HUS Helsingin yliopistollinen sairaala yhdessä kaikki Suomen sairaanhoitopiirit, kolmas sektori sekä kokemusasiantuntijat. Milli virtuaaliapuri on kehitetty yhteistyössä Accenturen ja boost.ai:n kanssa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Reetta-Maria Roiha
Projektipäällikkö
IT-psykiatrian ja psykososiaalisten hoitojen linja
HUS Psykiatria
050 441 5301

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa noin 680 000 potilasta. HUSissa työskentelee lähes 27 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Vanlig axeloperation ger ingen nytta för patienten12.12.2025 10:28:37 EET | Pressmeddelande

Den finländska studien FIMPACT (Finnish Subacromial Impingement Arthroscopy Controlled Trial) har i en tioårsuppföljning visat att operationen inte ger någon fördel jämfört med andra behandlingsformer. Den axeldekompressionsoperation som länge använts vid behandling av axelsmärta minskar enligt studien inte smärtan och förbättrar inte heller funktionsförmågan eller livskvaliteten jämfört med placebokirurgi eller intensifierad fysioterapi.

Common shoulder surgery does not offer benefit to the patient12.12.2025 10:28:37 EET | Press release

The Finnish FIMPACT trial (Finnish Subacromial Impingement Arthroscopy Controlled Trial) has in a follow-up of ten years shown that surgery does not offer any benefit compared to other forms of treatment. According to studies, decompression surgery (arthroscopic subacromial decompression, ASD), which has long been used in the treatment of shoulder pain, does not reduce the pain or improve functional capacity or the quality of life when compared to placebo surgery or intensified physiotherapy.

HUS-sammanslutningens styrelse sammanträder den 15 december11.12.2025 15:14:06 EET | Pressmeddelande

HUS-sammanslutningens styrelse behandlar på sitt möte den 15 december verksamheten och ekonomin i januari–oktober 2025 samt den sista årsprognosen för 2025. Sammanslutningens styrelse ska också behandla HUS långsiktig plan för fastigheter och verksamhetslokaler samt utvecklingen av Kirurgiska sjukhusets fastighet. Föredragningslistan för mötet finns här. Sammanslutningens styrelse leder HUS verksamhet, förvaltning och ekonomi. Sammanslutningens styrelse har 17 ledamöter och av dem är två företrädare för Helsingfors universitet. Sammanslutningens styrelse sammanträder cirka en gång per månad. HUS medietjänst betjänar medier måndag–torsdag kl. 10–16, fredag kl. 10–15 på numret 050 427 2875 eller per e-post på viestinta@hus.fi. Se avvikande öppettider.

HUSin yhtymähallitus kokoontuu 15.12.11.12.2025 15:14:06 EET | Tiedote

HUSin yhtymähallitus käsittelee 15.12. kokouksessaan tammi−lokakuun 2025 toimintaa ja taloutta sekä vuoden 2025 viimeistä vuosiennustetta. Yhtymähallituksen käsiteltäväksi tulee myös HUSin kiinteistöjen ja toimitilojen pitkän aikavälin suunnitelma sekä Kirurgisen sairaalan kiinteistön kehittäminen. Kokouksen esityslistan voi lukea täältä. Yhtymähallitus johtaa HUSin toimintaa, hallintoa ja taloutta. Yhtymähallituksessa on 17 jäsentä, joista kaksi on Helsingin yliopiston edustajia. Yhtymähallitus kokoontuu noin kerran kuukaudessa. HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi. Katso poikkeusaukioloajat

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye