Virtuaalikierros Viikinmäen jätevedenpuhdistamossa tekee näkyväksi jäteveden puhdistusta ja ihmisen vastuullista roolia siinä

Mitä tapahtuu, kun käyttämäsi hanavesi menee viemäriin tai vedät vessan? Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tarjoaa lauantaina 27.3. mahdollisuuden vierailla Viikinmäen jätevedenpuhdistamolla virtuaalisesti. Lisäksi koulut ja päiväkodit voivat edeltävälle viikolle tilata maksuttomia vesiteemaisia oppitunteja ympäristökasvatuksen tueksi. Elämyksellisellä ohjelmalla juhlistetaan maailman vesipäivää.

YK:n maailman vesipäivää vietetään 22.3. Vuoden 2021 teemana on veden merkitys ihmisille ja miten voimme paremmin suojella tätä elintärkeää luonnonvaraa. HSY huolehtii pääkaupunkiseudun hanavedestä sekä sen käytön jälkeisestä jäteveden puhdistamisesta ja haluaa osaltaan nostaa tärkeää aihetta esille.

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon virtuaalikierros toteutetaan 27.3. klo 11–12:30 Teams Live -tapahtumana. Etäesittelyssä opas johdattaa osallistujat Viikinmäen jätevedenpuhdistamoon 360° -kuvia hyödyntävän virtuaalialustan avulla.

Millaisissa tiloissa 800 000 asukkaan ja alueen teollisuuden jätevedet puhdistuvat? Mitä tapahtuu siivouksen pesuvesille ja peseytymisessä huuhtoutuville aineille? Esittelykierroksen teemana on erityisesti haitalliset aineet jätevedessä, ja miten veden käyttäjät kodeissa voivat vaikuttaa niihin.

- Jätevedenpuhdistamon fyysinen tutustumiskierros on turvallisuussyistä kielletty alle 12-vuotiailta, mutta virtuaalikierrokselle ikärajaa ei ole. Kannattaa siis käyttää tilaisuus hyväksi ja osallistua kierrokselle perheen pienimpien kanssa. Sisältö kiinnostaa kaikkia uteliaita luonteita iästä riippumatta, ympäristöasiantuntija Heini Snellman innostaa.

Vesiteemaiset oppitunnit lisäävät veden arvostusta

Osana vesipäivän kampanjaa koulut ja päiväkodit Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Kauniaisista ja Kirkkonummelta voivat tilata viikolle 12 maksuttomia vesiteemaisia oppitunteja. Koronaturvallisiet etä- ja ulko-oppitunnit tukevat ympäristökasvatusta.

5–8-vuotiaille sopii erityisesti Juokseva hanavesi -pihaseikkailu. Oppitunnilla lapset naamioituvat vesipisaroiksi ja selvittävät, mistä juomavesi tulee, sekä hankkiutuvat eroon pisaroihin tarttuneista epäpuhtauksista.

Sekä ala- että yläkoululaisille on tarjolla etänä ohjattuja ja digitaalisesti pelattavia vesipelejä, jotka tutustuttavat arjen vesiasioihin.

Oppitunnit toteuttaa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen ympäristökoulu.

Lisätietoa:
www.hsy.fi/vesipaiva

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon virtuaalikierroksesta:
Ympäristöasiantuntija
Heini Snellman, puh. 045 6577 375, heini.snellman(at)hsy.fi
Huom. tavoitettavissa tiistaisin klo 8:15–12 ja keskiviikkoisin 8:15–16, sijainen ympäristöasiantuntija Elina Tanner, puh. 050 5776 495, elina.tanner(at)hsy.fi tavoitettavissa ma–to 8:15–15

HSY:n ympäristökasvatuksen oppitunneista:
Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 19.3.202119.3.2021 13:22:26 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa osaltaan hyväksyä tilikauden tuloksen ja tilinpäätöksen 2020. Hallitus päätti hyväksyä myös jätteenkäsittelytoiminnan hankkeiden yleissuunnitelman 2021 - 2025. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Herttoniemen vesihuollon hankesuunnitelma - Kasin katutöiden yhteydessä rakennettavan vesihuollon hankesuunnitelma - Toisen Savun säätöpaineen korotusaseman hankesuunnitelma. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat sopimukset ja aiesopimukset: - sopimus KUVES:n meriviemärin varayhteyden rakentamisen ja kustannusten jaon periaatteista - sopimus Kirkkonummen Vesi -liikelaitoksen jätevesien johtamisesta HSY:n jätevedenpuhdistamolle ja niiden käsittelystä - aiesopimus Nurmijärven Vesi -liikelaitoksen jätevesien johtamisesta HSY:n jätevedenpuhdistamolle ja niiden käsittelystä - aiesopimus Vihdin kunnan jätevesien johtamisesta HSY:n jätevedenpuhdistamolle ja niiden käsittelystä. Hallitus sai tiedoksi vuoden 2