VMP ja Smile yhdistyvät henkilöstöpalvelualan suunnannäyttäjäksi

Smilen toimitusjohtaja Sami Asikainen ja VMP:n toimitusjohtaja Juha Pesola. Kuvaaja Jonathan Melartin.

”On ollut upea olla mukana Smilen kasvussa viimeisen viiden vuoden ajan. Takana on huikea kasvutarina ja nyt strategiamme mukaisesti otamme seuraavan askeleen, kun yhdistämme kahden menestyjän ja muodostamme suomalaiseen työelämään uuden toimijan. Uskomattoman hienoa päästä vetämään kahden voittavan yrityksen muodostamaa kokonaisuutta”, sanoo Smilen toimitusjohtaja Sami Asikainen.

”Olemme olleet rakentamassa toimialalle poikkeuksellista Smilen kasvutarinaa vuodesta 2014 saakka, jolloin yhtiö tuli osaksi konserniamme. Tuolloin Smilen liikevaihto oli vajaat 7 miljoonaa euroa, kun vuonna 2018 se ylitti 127 miljoonaa euroa. Toisen alan kärkiyrityksiin kuuluvan VMP:n kanssa muodostuva uusi yhtiö tulee olemaan yleisesti työmarkkinaa ja henkilöstöpalvelualaa uudistava toimija. Meillä on etuoikeus olla paalupaikalla yhtiön suurimpana omistajana rakentamassa koko alan tulevaisuutta”, sanoo NoHo Partnersin hallituksen puheenjohtaja Timo Laine.

”Järjestely on strategiamme mukainen askel, jolla saavutamme merkittävän kasvun ja vahvistamme asemaamme henkilöstöpalvelualan edelläkävijänä. Yhdistetyllä osaamisella pystymme vastaamaan yhä paremmin työelämän muuttuviin tarpeisiin ja tarjoamaan työllistymistä parantavia palveluita”, sanoo VMP:n hallituksen puheenjohtaja Liisa Harjula.

”Uskon, että yhdessä voimme tarjota yhä enemmän lisäarvoa asiakkaillemme sekä houkuttelevia mahdollisuuksia työntekijöille. Viime vuosien aikana VMP on kasvanut vahvasti ja kehittynyt henkilöstövuokrauksesta kokonaisvaltaiseksi henkilöstöpalveluita tarjoavaksi yhtiöksi, kun taas Smile on kasvanut voimakkaasti nousten henkilöstövuokrauksen suurimpien toimijoiden joukkoon. Yhdessä olemme merkittävä toimija työvoimamarkkinoilla ja pystymme kiihdyttämään toimialan digitalisaatiota, työllistämistä edistäviä ratkaisuja sekä tarjoamaan asiakkaillemme aiempaa monipuolisempia palveluita”, sanoo VMP:n toimitusjohtaja Juha Pesola.

Järjestely toteutetaan osakevaihtona, jossa Smilen osakkeenomistajat saavat vastikkeena 0,8087 VMP:n uutta osaketta jokaista omistamaansa Smilen osaketta kohden, mikä vastaa noin 82 miljoonan euron velatonta kauppahintaa (VMP:n 4.7.2019 4,92 euron päätöskurssin perusteella). Järjestelyn täytäntöönpano on ehdollinen VMP:n osakkeenomistajien hyväksynnälle VMP:n ylimääräisessä yhtiökokouksessa, ja täytäntöönpanon odotetaan tapahtuvan 2019 kolmannen vuosineljänneksen aikana. Yhdistyneen yhtiön on tarkoitus kertoa tarkemmin strategiasta ja integraatiosuunnitelmasta syksyllä järjestelyn toteutumisen jälkeen.

Yhtiön toimitusjohtajana tulee toimimaan Sami Asikainen ja talousjohtajana Hannu Nyman. Yhdistyneen yhtiön hallitus tulee koostumaan kummankin yhtiön hallituksen jäsenistä. Tapio Pajuharjua ehdotetaan hallituksen puheenjohtajaksi.

Uusi syntyvä yhtiö on alansa edelläkävijä, jonka missiona on aktiivisesti uudistaa suomalaista työelämää. Yhdistyneellä yhtiöllä on koko Suomen kattava verkosto omien ja franchise-toimipisteiden kautta ja suurempi vuokratyöntekijöiden joukko, joka palvelee asiakkaiden muuttuvia tarpeita. Vuoden 2018 alustaviin yhdistettyihin taloudellisiin tietoihin perustuva VMP:n ja Smilen yhteenlaskettu liikevaihto oli 253,5 miljoonaa euroa, oikaistu käyttökate 21,8 miljoonaa euroa ja oikaistu EBITA 20,6 miljoonaa euroa (FAS-tilinpäätösstandardin mukaan). VMP työllisti vuonna 2018 noin 19 400 vuokratyöntekijää suoraan tai ketjuyritysten kautta ja Smile puolestaan noin 10 000 vuokratyöntekijää, joten yhdistyneellä yhtiöllä on merkittävä työntekijöiden joukko käytettävissään.

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuus

Yhteinen lehdistötilaisuus pidetään tänään 5.7.2019 klo 11.30 Suomen aikaa Kasarmin saleissa (Kasarmikatu 21) Helsingissä suomeksi.

Tilaisuuden esitysmateriaali tulee saataville VMP:n ja Smilen verkkosivuille tämän päivän aikana.

Lehdistötilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa: https://vmp.videosync.fi/webcast-2-040719. Lähetyksen tallenne on katsottavissa samassa osoitteessa tänään.

Sami Asikainen, toimitusjohtaja
sami.asikainen@smilepalvelut.fi
puh. +358 (0)400 700 9915

Jarno Vilponen, talousjohtaja
jarno.vilponen@smilepalvelut.fi
puh. +358 (0)40 721 9376

Smile lyhyesti

Smile on liikevaihdolla mitattuna yksi Suomen johtavista henkilöstöpalveluyrityksistä ja yksi Suomen nopeimmin kasvavista henkilöstövuokrauspalveluita tarjoavista yrityksistä. Smile tarjoaa henkilöstöpalveluita maanlaajuisesti eri toimialoille, kuten hotelli-, ravintola- ja catering-alalle (HoReCa), tapahtumiin ja promootioihin, terveydenhuoltoalalle sekä teollisuuteen, rakentamiseen ja logistiikkaan (TRL). Yhtiö on tunnettu positiivisesta ja ihmisläheisestä yrityskulttuuristaan. NoHo Partners on Smilen suurin omistaja.

Yhtiön liikevaihto oli 128,6 miljoonaa euroa, oikaistu käyttökate 11,5 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto ennen aineettomia poistoja (EBITA) 11,3 miljoonaa euroa vuonna 2018 (FAS-tilinpäätösstandardin mukaan). Smile välitti työntekijöitä yli 1000 asiakkaalleen vuonna 2018 ja noin 10 000 henkilöä on saanut yhtiöltä palkkaa vuonna 2018.

VMP lyhyesti

VMP on suomalainen henkilöstöpalveluyritys, joka tarjoaa kokonaisvaltaisen valikoiman henkilöstövuokrauksen, rekrytoinnin ja organisaation kehittämisen sekä itsensätyöllistämisen palveluita. VMP:n tehtävänä on auttaa yrityksiä ja ihmisiä menestymään muuttuvassa työelämässä. VMP palvelee asiakkaitaan Suomen lisäksi Ruotsissa ja sillä on rekrytointipiste Romaniassa. VMP-konserniin kuuluvat VMP Varamiespalvelu-, Voima-, Enjoy-, Extraajat-, Personnel-, Corporate Spirit- ja Eezy-brändit.

VMP on kasvanut vahvasti orgaanisesti ja yritysostojen kautta. VMP:n liikevaihto oli 124,9 miljoonaa euroa vuonna 2018 ja 38,2 miljoonaa euroa vuoden 2019 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.