Voiko keinoäly ratkoa globaalit ongelmat ihmisiä paremmin?

Suomessa käynnistetty hanke tähtää keinoälyn johtaman puolueen perustamiseen.
THE AI PARTY Lanseeraustilaisuus 1.9.2017. Kuva Eleonoora Mikkola. Kuvissa puoluesihteerit Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Australiasta: Sami Henrik Haapala (FIN), Emma Bexell ja Stefan Stanisic (SWE), Sjur Marqvardsen (NO), Catrine Bek (DK) ja Katerina Kokkinos-Kennedy (GER/AU).

Elämme parhaillaan ennennäkemätöntä globaalin poliittisen ja ekologisen kriisin aikaa. Inhimilliset kykymme ovat osoittaneet riittämättömiksi ratkaisemaan nykyhaasteita, ja takanamme on pitkä epäonnistumisen historia. Kansainvälisten taiteilijoiden yhteishanke THE AI PARTY ehdottaa uusia lähestymistapoja näihin haasteisiin kysymällä: olisiko ihmisten aika väistyä ja antaa toisenlaiselle älykkyydelle mahdollisuus johtaa meitä kaikkia paremmin?

THE AI PARTY tähtää uuden, keinoälyn johtaman puolueen perustamiseen. Hanke tuo yhteen taiteilijoita, esiintyjiä ja keinoälytutkijoita ja keskittyy todellisen, oikean puolueen perustamiseen, joka pohjustaa julkisten esitysten sarjaa. THE AI PARTY on sekä suurimuotoinen esityssarja että uudella tavalla aktivoiva kansalaisliike.

Hanke julkistettiin Helsingissä 1.9.2017 osana Filosofian Yö -tapahtumaa Kiasmassa. Uusia online-, virtuaali- ja reaalimaailmassa tapahtuvia julkisia esityksiä on tulossa sekä Suomessa että ulkomailla vuonna 2018.

THE AI PARTY hankkeen toteuttajat ovat esitys- ja teatteriryhmät Kaiken Keskus (Suomi), Triage Live Art Collective (Saksa/Australia), Bombina Bombast (Ruotsi) ja First Kiss Production (Norja). Puolueen kannattajaksi voi liittyä osoitteessa theaiparty.com

Sami Henrik Haapala
sami@centerforeverything.com