Voiko tekoäly tunnistaa aggression puheesta ja hälyttää apua?

Turvallisuuden ja digitalisaation asiantuntijayritys Loihde tutkii tekoälyn hyödyntämistä hoitohenkilökunnan turvallisuuden parantamisessa. Yhtiö selvittää, voidaanko tekoälyn avulla tunnistaa puhujan tunnetiloja, esimerkiksi nousevaa aggressiivisuutta, ja ryhtyy kehittämään tähän perustuvaa, turvallisuutta lisäävää tekoälysovellusta.

Loihteen tutkimus kohdistuu sotealaan, jossa Loihde on jo merkittävä turvallisuuden ja datapalveluiden tuottaja. Loihde toimittaa useisiin sairaaloihin ja palvelutaloihin laajan kirjon erilaisia turvaratkaisuja sekä konsultoi hyvinvointialueita datan hallinnassa ja tiedolla johtamisessa.

”Keskitymme hankkeen ensi vaiheessa erityisesti kotihoidon henkilöstön turvallisuuteen, koska kotihoidossa työntekijät työskentelevät yleensä yksin. Tavoitteenamme on selvittää, pystytäänkö puhe-emootioiden tunnistukseen perustuvilla ratkaisuilla lisäämään kotihoidon henkilökunnan turvallisuutta ja turvallisuudentunnetta. Useissa eri maissa tehtyjen tutkimusten mukaan merkittävä osa kotihoidossa työskentelevistä on kokenut työssään fyysistä väkivaltaa ja on huolissaan omasta turvallisuudestaan. Mikäli tekoälyn avulla voidaan parantaa hoitajien kokemaa turvallisuutta, on sillä myönteinen vaikutus työssäjaksamiseen ja siten myös hoitajien riittävyyteen”, sanoo Loihteella analytiikka- ja tekoälypalveluista vastaava Tuomas Lahtinen.

Puheentunnistus on tekoälyn soveltamisalueena jo pitkällä, mutta tunnetilojen tunnistaminen puheesta on vielä melko vähän hyödynnetty sovellusalue. Puhe-emootioiden tunnistamista voi hyödyntää hoitotyön lisäksi myös esimerkiksi asiakaspalvelussa, hälytyskeskuksissa, virtuaaliassistenteissa sekä puheeseen perustuvissa käyttöliittymissä.

”Haluamme kohdistaa tutkimuksemme nimenomaan hoitoalaan, koska siinä yhdistyy kaksi meille tärkeätä vastuullisuusteemaa, turvallisuus ja huolenpito. Näin se kytkeytyy myös muihin vastuullisen tekoälyn rakentamishankkeisiimme,” kertoo johtava konsultti Sami Masala.

Loihde näkee palvelulle mahdollisuuksia myös kansainvälisesti, etenkin jos puhe-emootioiden tunnistus on mahdollista toteuttaa kieliriippumattomasti. Tutkimushankkeen toteuttamiseen yhtiö saa tukea Business Finlandilta.

Tutkimushanke on tärkeä osa Loihteen vahvaa panostamista tekoälyyn. Yhtiön tarkoituksena on seuraavien vuosien aikana kehittää ja kaupallistaa tekoälyyn perustuvia palveluita hyödyntäen monipuolista osaamistaan dataratkaisuista, ohjelmistokehityksestä, pilviteknologioista ja turvatekniikasta. Lähtökohtana Loihteelle on rakentaa vastuullista ja turvallista tekoälyä, ja AI Governance and Auditing -yhteishankkeessa se on mukana tuottamassa uraauurtavia malleja ja käytäntöjä tekoälyn vastuulliseen käyttöön, hallintaan ja auditointiin.

Tuomas Lahtinen, Chief Analytics & AI Officer, puh. 041 731 8200, tuomas.lahtinen@loihde.com

Sami Masala, Executive Advisor, puh. 050 337 5776, sami.masala@loihde.com

Loihde on digitaalisen kehittämisen ja turvaratkaisujen asiantuntijayritys. Autamme asiakkaitamme luomaan kasvua ja kilpailukykyä digitalisaation avulla sekä turvaamaan ihmiset, tiedon ja liiketoiminnan jatkuvuuden. Loihde koostuu kahdesta liiketoiminta-alueesta: turvaratkaisuista, jossa toimimme Loihde Trust -brändillä, ja digitaalisen kehittämisen liiketoiminnasta, jossa brändejämme ovat Loihde Advisory, Loihde Analytics ja Loihde Factor. Henkilöstöä konsernissa on noin 850 ja sen liikevaihto vuonna 2021 oli 108,1 miljoonaa euroa. www.loihde.com

Loihde julkistaa tammi-maaliskuun 2022 tuloksen 4.5.202227.4.2022 08:45:11 EEST | Tiedote

Loihde Oyj julkistaa liiketoimintakatsauksen tammi-maaliskuulta 2022 keskiviikkona 4.5.2022 noin klo 8.00. Loihteen toimitusjohtaja Samu Konttinen esittelee tuloksen webcast-tiedotustilaisuudessa samana päivänä klo 11.00. Lähetystä voi seurata osoitteessa https://loihde.videosync.fi/2022-q1-tulos. Esitysmateriaali ja tallenne webcastista tulevat myöhemmin saataville yhtiön verkkosivuille osoitteeseen https://www.loihde.com/omistajille/raportit-ja-esitykset/.

Loihde julkistaa vuoden 2021 tilinpäätöstiedotteen 4.3.202225.2.2022 15:12:53 EET | Tiedote

Loihde Oyj julkistaa tilinpäätöstiedotteensa vuodelta 2021 perjantaina 4.3.2022 noin kello 08.00. Loihteen toimitusjohtaja Samu Konttinen esittelee tuloksen webcast-tiedotustilaisuudessa samana päivänä klo 11.00. Lähetystä voi seurata osoitteessa https://loihde.videosync.fi/2021-q4-tulos Esitysmateriaali ja tallenne webcastista tulevat myöhemmin saataville yhtiön verkkosivuille osoitteeseen https://www.loihde.com/omistajille/raportit-ja-esitykset/.

Loihde Oyj:lle lisäkauppahinta Hibox-kaupasta7.2.2022 11:55:14 EET | Tiedote

Loihde Oyj tiedotti 22.2.2021 allekirjoittaneensa sopimuksen tytäryhtiönsä Oy Hibox Systems Ab:n myymisestä ruotsalaiselle Accedolle. Yrityskauppa astui voimaan 1.3.2021. Loihde on kirjannut kaupan toimeenpanon yhteydessä maksetusta kauppahinnasta 5,9 miljoonan euron myyntivoiton. Kauppakirjassa sovittiin lisäksi lisäkauppahinnasta, joka perustuu Hiboxin vuoden 2021 tulokseen liittyviin kriteereihin ja jonka määrä vahvistuu keväällä 2022. Loihteen osuus lisäkauppahinnasta on enimmillään 1,0 miljoonaa euroa, ja Loihde kirjaa siitä vuoden 2021 tilinpäätökseen varovaisuusperiaatetta noudattaen 0,7 miljoonaa euroa. Lisäkauppahinnalla ei ole vaikutusta Loihteen taloudelliseen ohjeistukseen vuodelle 2021. ”Hiboxin myynti oli osa Loihteen strategista keskittymistä turva- ja digitaalisen kehittämisen liiketoimintoihin. Haemme kasvua ja kannattavuuden parantamista molemmissa liiketoiminta-alueissa sekä kehitämme ratkaisuja, joissa voimme yhdistellä konsernin eri osaamisalueita kokonaisratkaisui