Voisiko uusi normaali olla merkityksellinen työ? Rosa Nenosen uutuuskirja päivittää käsityksen tavoittelun arvoisesta työstä

Entinen huippumalli ja voimistelija, nykyinen positiivisen psykologian harjoittaja Rosa Nenonen pysähtyi kahden menestyksekkään uran jälkeen pohtimaan, mikä olisi tavoittelemisen arvoista. Alkoi vuosien tutkimusmatka, jonka seurauksena syntyi Merkityksellisen työn kaava – Toteuta itseäsi, muuta maailmaa (Gummerus).

Poikkeuksellisen kevään ja kesän jälkeen moni joutuu pohtimaan työtään uudessa valossa.

- Kriisit ja poikkeustilanteet nostavat esiin kysymyksiä arvosta ja elämän merkityksellisyydestä. Pandemia sysää monet muutoksen tielle – halusi tai ei, sanoo positiivisen psykologian harjoittaja Rosa Nenonen.

Merkityksellisen työn kaava – Toteuta itseäsi, muuta maailmaa yhdistää Nenosen oivallukset hyvästä elämästä positiivisen psykologian tutkittuun tietoon. Tarinansa jakavat myös eri alojen ihmiset: he, jotka ovat jo löytäneet oman tapansa toteuttaa itseään ja muuttaa maailmaa.

- Aina kyse ei ole siitä, että pitää etsiä merkityksellistä työtä, merkityksellisyyttä voi myös luoda nykyiseen työhön. Merkityksellinen työ ei ole “unelmahaihatusta”. Se on työtä ja siitä kuuluu saada palkkaa.

Onnellisuuden ja rahan tavoittelussa menee helposti vikaan

Nenonen kertoo kirjassaan, mitä on merkityksellinen työ ja miksi se on tärkeä osa hyvinvointiamme. Samalla hän pohtii, miksi mikään ei riitä ja mikä menee vikaan tavoitellessamme onnellisuutta.

- Onnen tunteet tulevat ja menevät, kaipaamme mielekkyyttä ja syvempää merkitystä elämäämme, Nenonen sanoo.

Toisaalta myös raha ja status ovat huonoja motiiveja.

- Me kaikki tarvitsemme rahaa elääksemme, mutta kuinka paljon painoarvoa sille kannattaa antaa? Jos katsomme tutkimustuloksia niin ei kovinkaan paljon. Usein ulkoiset motiivit saavat juoksemaan hedonisessa oravanpyörässä saavuttamatta lopullista tyydytytystä – onnea. On löydettävä parempi syy tekemiselle!

Kirja kuljettaa lukijaa kohti merkityksellistä työtä kuuden askeleen kautta:

Ne ovat:

1. Oma tarina
2. Autenttisuus
3. Itsensä toteuttaminen
4. Maailman muuttaminen
5. Oikea asenne
6. Rohkeus

Rosa Nenonen (os. Korhonen) (s. 1984) on positiivisen psykologian harjoittaja ja hyvän elämän akatemian Pilots Helsingin perustaja. Nenonen on opiskellut positiivista psykologiaa New Yorkissa.

Rosa Nenonen: Merkityksellisen työn kaava - Toteuta itseäsi, muuta maailmaa

Instagram: @rosa.nenonen, @pilotshelsinki

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

KUTSU: Hiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisen tunteikas elämäkerta kertoo monilahjakkaan ihmisen tarinan21.9.2020 11:39:19 EESTKutsu

Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) on Yle Urheilun toimittajan Laura Arffmanin kirjoittama elämäkerta ystävästään maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta. Nousiainen eli ihmeellisen elämän: Hiihdon nuorten moninkertainen maailmanmestari eteni huipulle aikuisten maailmancupin osakilpailuvoittajaksi. Lahjoja riitti myös musiikkiin, ja Nousiainen voitti 15-vuotiaana Kultainen Harmonikka -kilpailun. Menestyksen ohella tuli muutakin. Tyttären vaikea sairaus. Nopeasti hiipuva urheilu-ura, joka päättyi keväällä 2018. Heti perään tieto vatsasyövästä. Kesästä 2019 tuli Nousiaisen viimeinen.

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.