Voitto Suomeen Saint-Gobainin kansainvälisestä Architecture Student Contest -kilpailusta

Saint-Gobain järjestää vuosittain kansainvälisen Architecture Student Contest -kilpailun, johon osallistuu satoja arkkitehtiopiskelijoita ympäri maailman. Tänä vuonna kilpailun voitto tuli ensi kertaa Suomeen ja muutkin suomalaiset joukkueet sijoittuivat hienosti kahdentoista parhaan joukkoon.
Kuvassa vasemmalta oikealle: Petri Aarnio, Mikael Nyholm, Kalle Oiva, Marty Stewart, Dominicus Björkstam, Karri Westerlund, Kio Oura ja Niko Vanhala. Kuva on otettu Puolanjuutalaisten historian museon edessä Varsovassa. Museon on aikoinaan suunnitellut suomalainen arkkitehti Rainer Mahlamäki.

Saint-Gobain järjesti kesällä 2022 Puolan Varsovassa 17. kansainvälisen Architecture Student Contest -kilpailun, jonka tavoitteena on antaa opiskelijoille mahdollisuus perehtyä energiatehokkaaseen ja vastuulliseen rakentamiseen.

Kilpailu järjestetään vuosittain vaihtuvissa kohteissa. Kansallisten karsintojen jälkeen kilpailu huipentuu kolmipäiväiseen kansainväliseen tapahtumaan, jossa joukkueet kilpailevat finaalissa ja voittajat palkitaan. Tänä vuonna kisaan osallistui opiskelijoita yli 220 yliopistosta 32 maasta ja kilpailuun tuli yhteensä 52 ehdotusta ympäri maailman.

Suomesta kansainväliseen kilpailuun pääsi mukaan kolme joukkuetta, joista Kalle Oivan ja Marty Stewartin ehdotus Chain of Change voitti lopulta koko kilpailun. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun voitto tuli Suomeen.

Myös Karri Westerlundin Boulevard sekä Niko Vanhalan ja Kio Ouran Co-living Quarters sijoittuivat kahdentoista parhaan ehdotuksen joukkoon.

Tehtävänä suunnitella monipuolinen kohde Varsovassa

Vuoden 2022 kilpailussa osallistujien tehtävänä oli muokata ja elävöittää asuinalue Varsovassa huomioiden alueen arkkitehtuuriset, ympäristölliset ja sosiaaliset elementit.

Opiskelijoiden tuli ideoida kilpailualueella sijainneen suojellun vanhaan tehtaan uudelleenkäyttö sekä suunnitella kortteliin opiskelija-asuntola, muuta asutusta sekä näitä palvelevia vapaa-ajantiloja.

– Kilpailu oli tänä vuonna erittäin monipuolinen ja sisälsi uusien asuinkerrostalojen sekä vanhan rakennuksen entisöinnin yhdistettynä aluesuunnitteluun. Lisäksi uutena elementtinä oli kohteen elinkaarilaskennan toteuttaminen, mikä onnistui opiskelijoilta erittäin mallikkaasti, kommentoi Saint-Gobain Finlandin kehityspäällikkö Jussi Jokinen.

Kansallisessa kilpailussa kova taso

Suomessa kansalliseen kilpailuun osallistui kaiken kaikkiaan kymmenen ehdotusta, joista kansallinen raati valitsi kolme joukkuetta jatkoon. Kansalliseen raatiin kuului Jokisen lisäksi myös Saint-Gobain Finlandin suunnittelijapalvelun myyntipäällikkö Mikael Nyholm ja db-arkkitehdeistä Dominicus Björkstam.

– Tänä vuonna saimme poikkeuksellisesti Suomesta kolme ehdotusta kansainväliseen loppukilpailuun. Kaikki kolme olivat erittäin korkealaatuisia töitä ja erottuivat jo kansallisessa mittelössä edukseen. Loppukilpailussa opiskelijat hoitivat töidensä esittelyn tuomaristolle ansiokkaasti ja toivat loistavasti esille sekä omaa osaamistaan, yliopistoaan että Suomea luontevalla tavalla, Nyholm sanoo.

Kilpailu osana Oulun yliopiston opinto-ohjelmaa

Kaikki mukana olleet ehdotukset tulivat tänä vuonna Oulun yliopistolta, jossa kilpailu on integroitu opinto-ohjelmaan. Kilpailu on osa maisterivaiheen neljännen vuoden energiatehokkaan rakentamisen harjoitustyökurssia.

– Suunnittelutehtävässä opiskelijat joutuvat soveltamaan osaamistaan laaja-alaisesti yhdyskuntasuunnittelusta aina rakennussuunnittelun detaljeihin asti huomioiden koko rakentamisen elinkaari, kertoo Oulun yliopiston rakennusopin yliopisto-opettaja Petri Aarnio.

Aarnio on ollut mukana kilpailussa jo kymmenen vuotta.

– Saint-Gobainin kansainvälinen kilpailu tukee erittäin hyvin arkkitehtiopintoja, sillä heidän kanssaan yhteistyötä tekemällä olemme voineet lisätä opiskelijoiden tuotetietoutta ja ymmärrystä kestävästä rakentamisesta. Kisassahan on kyse kestävästä kehityksestä ja energiatehokkuudesta, jotka aiheina ovat nykyisen arkkitehtuurin vallankumouksen ytimessä, Aarnio sanoo.

>> Lue lisää kilpailuista ja mukana olleista ehdotuksista

Mikael Nyholm, suunnittelijapalvelun myyntipäällikkö, Saint-Gobain Finland Oy
mikael.nyholm@saint-gobain.com