Kustavin kirjallisuusyhdistys ry

VOLTER KILPI KUSTAVISSA -KIRJALLISUUSVIIKKO INNOSTI, LIIKUTTI JA KOSKETTI YLEISÖÄ – PERUUTUKSISTA HUOLIMATTA

Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikkoa vietettiin Kustavissa 13.-17.7.2022. Koronarajoitusten jälkeen kaikkia esityksiä pääsi jälleen katsomaan fyysisesti paikan päälle. Osa esityksistä oli tuttuun tapaan nähtävissä ulkona Kustavin saaristoluonnossa sekä perinteisissä pihapiireissä, osa sisätilassa tapahtuman pääpaikalla Tuulentuvalla.
Yleisöä Nissilän pihassa Kilpi-viikolla 2022. Kuva: Tapani Teittinen.

Kirjallisuusfestivaali herätti tänä vuonna paljon kiinnostusta, sillä heti avajaistilaisuudessa osan väestä oli jäätävä Tuulentuvan ulkopuolelle. Avajaisia oli mahdollista seurata myös live streamin kautta ja avajaistallenne on edelleen nähtävissä Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikko 2022 -Facebook ryhmässä.

“Kävijä- ja myyntitavoitteet saavutettiin ja joidenkin esitysten kohdalla jopa ylitettiin”, toteaa tuottaja Anu Taivalkoski.

Viisipäiväinen festivaali eteni sujuvasti ja lämpimissä tunnelmissa vaihtelevista keleistä huolimatta. Ihmisillä oli selvästi ollut ikävä taidetta. Taide pelastaa maailman! -teemainen ohjelmisto oli ainutlaatuisen kattava ja siitä riitti kaikille nähtävää ja koettavaa. Tämän vuoden ohjelmiston tarkoituksena oli madaltaa osallistumisen kynnystä ja siinä onnistuttiin.

Kilpi-viikon aikana koettiin peräti kolmen esityksen peruuntuminen, mutta näistä ei koitunut ongelmaa. Kaikille esityksille löydettiin ennätysajassa korvaaja. Festivaalivierailta saatiin positiivista palautetta korvaavista esityksistä.

“Olen valtavan onnellinen Kilpi-viikon esiintyjistä, järjestelyistä ja tunnelmasta, sekä kiitollinen katsojista ja kohtaamisista viikon aikana. Erityisen ylpeä olen siitä, miten Kilpi-viikon taiteilijat venyivät: elämme yhä pandemia-aikaa, ja se näkyi valitettavasti esitysten viime hetken peruuntumisina, joille ei voitu mitään. Seela Sella, Juha Hurme, Jenni Kitti ja Henna Tanskanen kuitenkin riensivät apuun, eli yhtään tilaisuutta ei tarvinnut lopulta perua, vaan saimme järjestettyä joka kerta korvaavat esitykset. Myös yleisö suhtautui hienosti ja ymmärtävästi tilanteeseen”, taiteellinen johtaja Elina Kilkku summaa tapahtumaviikkoa.

Tapahtuman tuotannossa on tehty tänä vuonna paljon uudistuksia, muun muassa siirtymällä Tiketin sähköiseen lipunmyyntijärjestelmään. Tuotannon kehittämistä jatketaan edelleen mahdollisimman hyvän asiakaskokemuksen takaamiseksi.

Ensi vuonna Kilpi-viikon taiteelliseksi johtajaksi palaa aiemmilta kirjallisuusviikoilta tuttu, teatteriohjaaja ja näytelmäkirjailija Anni Mikkelsson. Tämän vuoden taiteellinen johtaja Elina Kilkku palaa Kilpi-viikon tehtäviinsä jälleen vuonna 2024.

Vuoden 2023 tapahtuman teema ja ajankohta julkaistaan Turun kirjamessuilla 30.9.2022.

Anu Taivalkoski
tuottaja
(vkkustavissa@gmail.com)

Hanna Levänen
tuotantoharjoittelija
(hanna.levanen@gmail.com)

Yleisöä Nissilän pihassa Kilpi-viikolla 2022. Kuva: Tapani Teittinen.
Lataa
Juha Hurme Kilpi-viikolla 2022. Kuva: Tapani Teittinen.
Lataa
Kilven elämäkerran julkaissut Laura Kokko Kilpi-viikolla 2022. Kuva: Tapani Teittinen.
Lataa
Seela Sella Kilpi-viikolla 2022. Kuva: Tapani Teittinen.

Kustavin kirjallisuusyhdistys ry
Hautervarpintie 120
23360 Kustavi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kustavin kirjallisuusyhdistys ry

Vuoden 2023 Volter Kilpi Kustavissa-kirjallisuusviikon ohjelmisto on julkaistu. Monipuolinen ohjelmisto kutsuu rakkauden väkevän muutosvoiman äärelle keskelle kesäistä saaristoa15.3.2023 14:00:00 EET | Tiedote

Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikko järjestetään tänä kesänä Kustavissa 12.-16.7.2023. Kirjallisuusviikon tämän kesän teemana on rakkaus otsikolla Volter, rakas! - rakkaus muuttaa kaikkea. Ohjelmisto kutsuu rakkauden äärelle niin esittävän taiteen, yleisöluentojen kuin monipuolisen oheisohjelmiston johdattamana.