VR jatkaa totutulla linjalla, palveluiden keskittämiselle ei näy loppua

Marinin hallitus on merkittävästi edistänyt raideliikenteen investointeja ja kehittämistä. Raideliikenteen matkustaja määrien kasvu oli ennen koronaa hyvässä vauhdissa, ja kasvunäkymät ovat vahvat koronan jälkeenkin. Tästä huolimatta VR toimii vastoin hallitusohjelman kirjausta. Valtion yhtiö voi toimipaikkojensa sijaintiin ja toimintojensa kehittämiseen liittyvillä päätöksillään tukea alueiden kehittymismahdollisuuksia kasvukeskusten ulkopuolella. VR ei kuitenkaan näin toimi, vaan määrätietoisesti, toistuvin päätöksin toimii hallitusohjelman kirjausten vastaisesti.
VR-Yhtymä on mitä ilmeisemmin löytänyt koronasta oivan tekosyyn, jotta palveluiden keskittämistä voidaan surutta toteuttaa täysin suunnitelmallisesti ja määrätietoisesti etenkin Kaakkois- ja Itä-Suomessa. Uusin osoitus tästä on juuri päättyneet yt-neuvottelut Kouvolassa. Nämä tämän kertaiset neuvottelut koskivat matkustajaliikenteen palveluyksikön Kouvolan työpisteen sulkemista ja töiden siittämistä hoidettavaksi muiden työpisteiden kautta.
Yhtiö tekee toistuvasti lyhytnäköisiä päätöksiä, joiden seurauksina heikennetään huomattavasti junaliikenteen matkustajien turvallisuutta ja palveluita, puhumattakaan työturvallisuuteen liittyvistä selvistä heikennyksistä.
LVM ja VR-Yhtymä Oy:n väliseen sopimukseen henkilöjunaliikenteen ostamisesta on kirjattu oikeuksia, velvollisuuksia ja vastuita mm. esteettömyyteen liittyen. ”VR huolehtii osaltaan kulloinkin voimassa olevan rautatie-vastuuasetuksen asettamista velvoitteista, kuten siitä, että liikuntarajoitteinen matkustaja pääsee junaan ja siitä pois. VR huolehtii rautatievastuuasetuksessa edellytetyllä tavalla myös siitä, että matkustajat saavat tietoa palveluista heille sopivalla tavalla ja että sen asiakaspalveluhenkilökunta on saanut riittävän koulutuksen erityisryhmien palvelemiseen.” Tosiasiassa VR ei pysty esimerkiksi Kymenlaaksossa noudattamaan sopimustaan, sillä Kymenlaakson ostoliikenteessä käytettävä kalusto ei kuitenkaan ole liikunta- ja aistirajoitteisten matkustajien tarpeet huomioivaa. Myös palvelevahenkilökunta jää historiaan.
Kuten VR yhtymä toteaa, YT-menettely Kouvolassa on konduktöörien osalta päättynyt. Neuvottelutuloksesta voi todeta, että työnantaja sai haluamansa. Joitain vuoroja jatkossa voi edelleen alkaa Kouvolasta, mutta se koskee niitä työntekijöitä, jotka ottavat vastaan lähiliikenteen työpaikan Helsingistä. Tällöin Helsinki on ensisijainen työpiste ja Kouvola on vasta toissijainen.
Väkisinkin herää ajatus siitä, että tämä on vain VR vippaskonsti ja kasvojenpesu yritys, jolla halutaan antaa julkisuuteen kuva, että Kouvolan toimipistettä ei lopeteta. Odotettavissa on kuitenkin se, että näinköhän vastaavia YT-neuvotteluja tulee jatkossakin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paula WerningKansanedustaja
Puh:050 514 4887Raimo PiirainenKansanedustaja
Puh:050 512 1587Seppo EskelinenKansanedustaja
Puh:050 514 3350Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA
SDP:n Kymäläinen: Kiinteistöalalla pystyttävä paremmin selvittämään tosiasialliset edunsaajat – kyseessä on turvallisuuskysymys19.12.2025 12:05:07 EET | Tiedote
Kansanedustaja Suna Kymäläisen (sd.) mukaan Suomen lainsäädäntö on jäänyt ajastaan jälkeen tosiasiallista edunsaajaa kiinteistöalalla koskevissa kysymyksissä. Kymäläinen kirittää hallitusta puuttumaan tähän epäkohtaan turvallisuuden vahvistamiseksi sekä rikollisuuden torjumiseksi muuttuneessa turvallisuusympäristössä.
SDP:n Eskelinen ja Kymäläinen: Hallitus vierittää liikennepolitiikan vaikeat ratkaisut seuraajalleen18.12.2025 14:08:49 EET | Tiedote
SDP:n kansanedustajat Seppo Eskelinen ja Suna Kymäläinen pitävät hyvänä, että kauan odotettu selonteko valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2026–2037 (Liikenne 12) on viivyttelystä huolimatta viimein annettu eduskunnalle. – Valitettavaa on kuitenkin, että Liikenne 12 -työn työkaluja ja painoarvoa on jo ehditty tällä kaudella rapauttaa, eikä suunnitelmaan sisältyvä rahoitusohjelma tarjoa ratkaisuja pitkän aikavälin ongelmiin, edustajat toteavat.
SDP:n Joona Räsänen: Pääministeri Orpo ja valtionvarainministeri Purra ovat jättämässä koko Suomen taloushistorian synkimmän perinnön seuraajilleen18.12.2025 12:25:06 EET | Tiedote
-Viimeistään jo nyt voi varmuudella sanoa, että Orpon-Purran hallitus on epäonnistunut kaikissa talouspolitiikan tavoitteissaan ja julkinen velkaantuminen tulee heidän johdollaan paisumaan kuin pullataikina, sanoo kansansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan vastaava Joona Räsänen (sd).
SDP:n Saku Nikkanen: Nuorisorikollisuus ja väkivalta kuriin, tämän on loputtava nyt18.12.2025 11:42:09 EET | Tiedote
– Alaikäisten tekemät rikokset eivät ole harmittomia. Ne ovat vakava uhka yhteiskunnan turvallisuudelle. Nyt on aika toimia päättäväisesti ja tehdä loppu väkivaltaisesta nuorisorikollisuudesta pääkaupunkiseudulla ja koko Suomessa, täräyttää kansanedustaja Saku Nikkanen (sd.).
SDP:n Kumpula-Natri: Onneksi Suomi on eurossa, eikä yksin17.12.2025 16:25:58 EET | Tiedote
— Valtiovarainministeri pyrkii jälleen harhauttamaan kansalaisten ja lehdistön huomion hallituksen karuista leikkauksista ja oman hallituksensa vastuista, toteaa kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri (SD).
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

