VR:n uudet dieselveturit tositoimiin tavaraliikenteessä

Kaupallinen liikenne uusilla dieselvetureilla on alkanut Kolarin raakapuuliikenteessä. Ensimmäinen kaupallinen uuden dieselveturin vetämä juna liikennöitiin Kemistä Kolariin keskiviikkona 3. toukokuuta. Stadler Rail Valencialta VR:n omistukseen on siirtynyt nyt virallisesti viisi Dr19-veturia.
”Dieselveturit ovat käyneet läpi laajan testiohjelman ja ovat nyt valmiina kaupalliseen liikenteeseen.Veturit tulevat pääosin tavaraliikenteen käyttöön ja niiden vetokyky on noin tehokkaampi kuin vanhoissa vetureissamme. Juna on ylivoimaisesti vähäpäästöisin liikennemuoto, mutta olemme sitoutuneet päästöjen vähentämiseen entisestään. Uuteen veturiin on toteutettu useita ilmastoystävällisiä ominaisuuksia ja erityisesti sen pienhiukkaspäästöt ovat vain murto-osa verrattuna vanhaan dieselkalustoomme”, VR:n liikenne- ja turvallisuusjohtaja Ilkka Heiskanen kertoo.
Veturit ovat kokonaisuutena uusinta rautatietekniikkaa, joten testiohjelma on pitänyt sisällään vaihtotyöajoja ratapihoilla sekä koeajoja erilaisilla junakokoonpanoilla, eri rataosuuksilla sekä keliolosuhteissa. Veturia tullaan kehittämään vielä lisää kaupallisen liikenteen alettua.
Toimitusvarmuutta, turvallisuutta ja vähäpäästöisempiä kuljetuksia
Dr19-veturilla on merkittävä rooli tavaraliikenteen kuljetuksissa. Moderni dieselveturi mahdollistaa junakokojen kasvattamisen ja yhä ilmastoystävällisemmät kuljetukset. Veturit ovat tehokkaampia, luotettavampia ja turvallisempia sekä mahdollistavat asiakkaille yhä parempaa toimitusvarmuutta ja vähäpäästöisempiä kuljetusketjuja. Veturin uudet ominaisuudet mahdollistavat myös toimintamallien kehittämisen.
”Kehitystyön lähtökohtana ovat aina asiakastarpeet. Niiden perusteella suunnitellaan myös se, miten uuden veturin ominaisuudet saadaan parhaiten hyödynnettyä. Esimerkiksi vaihtotöissä löytyy tarvittaessa enemmän tehoa ja isompia kokoonpanoja voi siirtää entistä vaivattomammin. Uuden veturin rakenne on suunniteltu niin, että dieselin tilalle voidaan tulevaisuudessa vaihtaa ilmastoystävällisempi energianlähde, kun markkinoille saadaan riittävän kilpailukykyisiä ja toimintavarmoja vaihtoehtoja", VR:n logistiikkajohtaja Eljas Koistinen sanoo.
Dieselvetureille on edelleen tarvetta, sillä Suomen rataverkosta on sähköistetty vasta hieman yli puolet. VR pyrkii maksimoimaan sähkövedon määrän, mutta sähkön rinnalle tarvitaan jatkossakin myös muuta käyttövoimaa.
Ensimmäinen Dr19-veturi saapui Suomeen testeihin helmikuussa 2022. Vetureita saapuu Suomeen vaiheittain ja koko 60 veturin kalustoerä toimitetaan vuoteen 2026 loppuun mennessä. Dr19-veturit korvaavat hiljalleen vanhenevat dieselveturit, jotka yltävät noin 40–60 vuoden ikään ja ovat jo ylittäneet tavanomaisen elinkaarensa.
Yhteyshenkilöt
VR:n media desk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puhelinnumerossa 029 434 7123 ja sähköpostiosoitteessa viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa toimistoaikana. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR:n tavaraliikenteessä varaudutaan sopeuttamistoimiin metsäteollisuuden heikentyneiden näkymien vuoksi24.5.2023 14:05:00 EEST | Tiedote
Metsäteollisuuden nopeasti heikentyneet suhdannenäkymät ja epävarma markkinatilanne vaikuttavat negatiivisesti VR:n tavaraliikenteen volyymeihin. Tilanteen vuoksi VR käynnistää mahdollista töiden sopeuttamistarvetta koskevat muutosneuvottelut.
VR:n lausunto: Olemme sitoutuneet edistämään kilpailua raideliikenteessä22.5.2023 12:30:00 EEST | Tiedote
VR:n mukaan kilpailu lisääntyy nopeimmin alueellista ostoliikennettä lisäämällä. VR kannattaa myös kalustoyhtiön perustamista julkiseen ostoliikenteeseen.
VR luopuu vaiheittain asemakiinteistöjensä omistuksesta10.5.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
VR on päättänyt luopua 25 matkustaja-asemastaan lähivuosien aikana. Samalla kunnille ja kaupungeille tarjoutuu mahdollisuus paikallisten asema-alueiden ja liikkumisen palvelujen kehittämiselle. Päätös tukee myös osaltaan junaliikenteen kilpailun avautumista. VR:n osinkopolitiikan mukaan kiinteistöjen myyntituotot jaetaan valtio-omistajalle.
VR:n kivimiehet kannustavat Käärijää viisuvoittoon vihreissä boleroissa8.5.2023 09:35:52 EEST | Tiedote
VR:n kivimiehet käynnistävät Euroviisu-viikon näyttävästi asussa, joka on viime viikkoina muodostunut ilmiöksi. Käärijän Euroviisu-esiintymisasua mukaileviin vihreisiin boleroihin sonnustautuneet kivimiehet kannustavat nyt näyttävästi Suomea kohti viisuvoittoa.
Huhtikuussa tehtiin yhteensä 1 200 000 kaukoliikenteen matkaa – arjen matkustaminen kasvussa5.5.2023 14:12:36 EEST | Tiedote
Huhtikuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1 200 000 matkaa ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 2,2 miljoonaa tonnia. Yhteensä tänä vuonna tammi–huhtikuussa on tehty 4,62 miljoonaa kotimaan kaukoliikenteen matkaa ja tavaraa kuljetettu rautateitse 8 miljoonaa tonnia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme